הוועדה לביטחון פנים בוחנת את נוהל האיזוק של אסירים בעת טיפול רפואי

יו"ר הוועדה לביטחון פנים מירב בן ארי: ״הוועדה דורשת לקבל את הנוהל. לא נאפשר עוד תמונות עולם שלישי של אסירים במצב בריאותי קשה אזוקים״. בימים האחרונים ברח אסיר מטיפול רפואי כי שופט התיר להסיר לו אזיקים 

קרדיט לסטילס: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הוועדה לביטחון פנים בראשות ח"כ מירב בן ארי, קיימה דיון על איזוק אסירים ועצירים במרחב הציבורי, ובפרט בבתי חולים. 

על פי נתוני לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית 96% מהאסירים והעצירים המובאים לבתי חולים אזוקים ביד ורגל. הראל ירקוני, שב"ס: "מחודש מאי 22% מהאסירים, כולל פסיכיאטרים, לא נכבלים בהצלבה. 12% לא נכבלים בכלל. כלומר 10% מכבלים רק באחת הגפיים. זה שינוי משמעותי בגלל מדיניות ארגונית. ממאי הכל בפיקוח ובקרה ומועבר דוח חודשי".

הראל ירקוני, ראש אגף אבטחה בשב"ס: "שב"ס אחראי על שמירת הציבור מפני האסירים. זו חובתנו על פי חוק. זו האוכלוסייה הכי מורכבת, חלקם אסירים בטחונים, ארגוני פשיעה, תוקפנים. עשינו שינויים משמעותיים. יש אסיר שזרק בקבוק מים על שופטת, אסיר שנמלט מבית דין רבני והותיר עגונה.

״אסיר שנמלט מבית חולים מאיר וכפת את מאבטחיו וחטף נשק. שובת רעב 100 יום שברח וחצה ערים, הבריחה של בני סלע שהכניס את המדינה למצור שבועיים, והאסיר שנמלט אתמול, שהיו לו רק עבירות תנועה, אבל הרקע המודיעיני אמר שצריך לאזוק".

ד"ר תמי קרני, יו"ר לשכת האתיקה בהסתדרות הרפואית: "העדר תנועה גורם לפקקת ורידים. היה לנו מטופל בן 19, אסיר עם סרטן גרורתי וכאבי עצמות קשים. הוא היה אזוק גם בלילה. היינו שלוש וחצי שעות על ה\טלפונים לכל העולם, כדי לשחרר אותו מהאיזוק. האיזון בחוק לא רע, רק צריך להוריד זאת לשטח. למה אסיר עם גבס עד לאגן, וללא עבר, רק נעצר בהפגנה, אזוק? במיון יש אפס אסירים לא אזוקים".

הילה צור, יועצת לשר הבט"פ: "הנתונים הוצגו לשר והוא הורה למנכ"ל המשרד ולנציבת שב"ס להתחיל עבודת מטה. חייבים להשאיר את שיקול הדעת לגורמי המקצוע. מחודש מאי נכנס לתוקפו נוהל חדש, שנועד לשפר תיעוד. אין היום כבילה לא מתועדת. הנתונים מתגבשים. תהליכים לוקחים זמן, ואנו כאן כדי שהם יקחו פחות זמן. הנהלים טובים, היישום צריך עוד עבודה".

גלי גלילי קרן, יועמ"ש המשרד לבט"פ: "יש היום שיח עם משרד הבריאות. זה בהשלמה מולם".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "כל שבוע אני מגלה כמה הוועדה הזו נחוצה. בעוד שבועיים הוועדה תתכנס. נעבור על הנוהל הפנימי של השב"ס ונפקח עליו פרלמנטרית. ההתנהלות היום דרשת תיקון. אי אפשר להמשיך עם תמונות עולם שלישי".

ח"כ ארבל: "למשטרה אין בכלל נוהל". סגן ניצב אבי תובל: "יש נוהל שמתגבש. עדיין לא אושר סופית. אנו לא עובדים באותם היקפים של השב"ס. עבדתי בהתאם להערכות מצב שהתבססו על מודיעין וחומרת עבירה". יו"ר בן ארי: "צריך לקדם את זה. מדהים שעד כה לא עבדתם עם נוהל". סגן ניצב תובל: "העלינו את הדרג המאשר את אופן הכבילה. לא יעבדו יותר באופן אוטומטי".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "הוועדה דורשת לקבל לידיה את הנוהל הפנימי של שב"ס. אם יש בו חלקים חסוים, זה יצג בפני ועדת המשנה החסויה. הוועדה תעקוב ותדרוש לזרז את סגירת הנוהל במשטרה. המצב לא טוב, וזה במילים עדינות.

״אם 96% אחוזים מהאסירים עדיין אזוקים בבואם לבתי חולים, וגם אם זה ירד באחוז, אז משהו מהנהלים לא מחלחל לשטחלרופאים אין שלוש שעות מיותרות לערעורים על כבילה. חייבים לייעל את התהליך. אנו דורשים לקבל נתונים מעודכנים בעוד שבועיים, ונמשיך עקוב ולוודא שרוח הנהלים החדשים מגיעה ליישום בשטח, ולשינוי בנתונים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית