דעה | גל״צ היא מודל תקשורת ייחודי - במקום לסגור, עדיף לתקן

יאמרו שאין תופעה דומה לגל"צ בעולם התקשורת/צבא, ולא יתכן שחייל לובש מדים יראיין פוליטיקאי. ניתן לקבוע שרק האזרחים בתחנה יעשו זאת. האם זו סיבה לסגור כלי תקשורת בן 70 שנים? דן ארקין נגד סגירת התחנה

bigstockphoto

הרחב-בחש סביב סגירת או אי סגירת תחנת השידור הצבאית גל"צ צובר באחרונה תנופה, כי רבו הבוחשים. מאמרים קוראים לסגירה מיידית (מה החיפזון?) ומאמרי-נגד שהם בעד המשך קיומה של התחנה. לפתע פתאום נזכרים בתופעות מכוערות של הטרדות מיניות בתחנה לפני שלושים-ארבעים שנה, ולא במקרה נזכרים.

ורווחות שמועות ודיווחים מפי יודעי או לא-יודעי-דבר: הרמטכ"ל רוצה או לא רוצה לסגור את התחנה. על שר הביטחון מפעילים לחצים שלא לסגור את התחנה. הפרטה. ניתוק מצה"ל. סיפוח למשרד הביטחון. אופציות רבות. מה עושים עם גלי צה"ל. 

חופש הביטוי

בימים אלו התפרסמה חוות דעתו המלומדת של היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי סגירה גל"צ אפשרית באמצעות חקיקה ראשית בכנסת או החלטת ממשלה. היועה"מ מסביר כי כך הוא סבור "נוכח מרכזיות התחנה, מגוון הדעות ופגיעה מסויימת בזכות לחופש ביטוי". 

תוך הסתמכות על גדולים ניתן להדגיש כי גל"צ היא אמנם כלי תקשורת "מרכזי" בנוף התקשורת הישראלי, בעיקר בעולם הרדיו, וסגירתו בהחלט תפגע בזכות לחופש ביטוי. ומכאן הפנייה לח"כים ו/או לשרים, אם יבואו לקבל החלטה: במדינה דמוקרטית אין סוגרים כלי תקשורת. תחנת שידור בעלת מסורת של 70 שנה (כך בפרסומת של גל"צ) ורקורד תקשורתי חיובי. 

גל"צ היא יחידה צבאית לכל דבר עם חיילים וקצינים ואזרחים עובדי צה"ל ומפקד ורס"ר ושמירות. מי שיש לו טענות על החומרים המשודרים מהבניין הישן ביפו, יכול לטפל בתלונות בדיוק כמו שמטפלים בתלונות בכל יחידה צבאית. לא סוגרים גדוד או חטיבה בכלל כשל מסוים. המפקד לא עונה על הדרישות, מחליפים אותו. לא אלמן ישראל. יש בגל"צ עשבים שוטים. בוודאי שיש, ונחזור אליהם.

יאמרו שאין תופעה דומה לגל"צ בעולם התקשורת/צבא, ולא יתכן שחייל לובש מדים יראיין פוליטיקאי, ח"כ, שר או עסקן מפלגה. ניתן לקבוע שלובשי מדים לא יראיינו פוליטיקאים, אלא רק האזרחים בתחנה. נכון, גל"צ הוא תמהיל חריג וייחודי של צבא ופוליטיקה וחדשות ואקטואליה וספורט ואמנות וספרים ומוסיקה ישראלית וזרה וים תיכונית ודת ומסורת ויהדות והשכלה לחיילים.

גל"צ היתה במשך שנים בית היוצר ובית ספר לטובי ובכירי השדרים, הכתבים, המגישים והמפיקים (בלשון זכר ונקבה) בתקשורת הישראלית, שרבים מטובי בניה ובנותיה החלו את דרכם בתחנה, שתקציבה תמיד צנוע, היא מייצרת הכנסות ומסתפקת בבניין מט לנפול בלב יפו. 

מזה שנים עוברת התחנה שינויים מפליגים שהתבקשו. מתחנה ששמה יצא כצפונבונית-שמאלנית היא קלטה צעירים ואזרחים שומרי מצוות שהביאו עמם לחומרים המשודרים יידישקייט בנוסח אשכנז ובנוסח ספרד. 

עשבים שוטים

עשבים שוטים יש, ולפעמים הם רעילים. המפקדת הזמנית קראה לעובדי התחנה "להימנע מקידום עמדות בדרך של התלהמות, הכפשה, ביזוי, לשון משתלחת החותרת תחת הלגיטימיות של האחר". דייקה המפקדת, ואולי כיוונה לאותם עשבים שוטים אשר בתכניות אקטואליה משמיצים, מלכלכים, מעליבים או מתחצפים למרואיינים, לא מניחים להם לומר את דבריהם.

אלו שבפיהם בית המשפט העליון הוא "הגבעה" ו"מפלגה שמאלנית", ומשרד המשפטים הוא "סאלח א דין", והממשלה הנוכחית (לא חלילה הקודמת) היא ממשלה פלשתינית-שמאל נטולת לגיטימציה. כאלו שמעוותים שמות משפחה ואת האמת ותוקעים בשופרות המסרים, וכל זה בעברית עילגת. אלו עשבים שוטים. עשבים שוטים רעילים כאלו ניתן וצריך לעקור מן השורש. אבל לא מייבשים את כל הגינה. 

לגל"צ יש אוהבים, אוהדים ותומכים רבים, מהם צעירים שאוהבים את המוסיקות למיניהן או את הספורט. אוהבים את הרוח הצעירה הנושבת מהרדיו. צעירים וצעירות, בני ובנות גילם של החיילים המאזינים, מרגישים שזו התחנה שלהם ולה הם מאזינים. פוליטיקאים ללא ספק אוהבים להתראיין בכל כלי תקשורת וגם בגל"צ. 

שידוד מערכות

אין ספק שהתחנה זקוקה לשידוד מערכות, שיכלול גם טיפול בעשבים השוטים. יש להגדיל את מנת הצבא בלוח השידורים. פחות ראיונות עם אלופים וגנרלים ויותר כתבים/ות צבאיים/ות שישתתפו בתרח"ט ברמת הגולן, יבלו יום בדת"ק של טייסת קרב, יומיים על סטי"ל בים גלי, ולמה לא שלושה ימים בצוללת. היו דברים מעולם בתחנה. 

יש חשיבות עצומה לדמותו של מפקד גלי צה"ל. בחדר מפקד התחנה ישבו מפקדים מצויינים, עיתונאים מקצועיים בעלי רעיונות מקוריים, שכל אחד מהם תרם מהידע שלו ומאישיותו ללוח השידורים של תקופתו. צעירים שמתקבלים לגל"צ עוברים הכנה רצינית לפני שהם פותחים מיקרופון. 

מי המפקד האידאלי של היחידה הצבאית הבעייתית הזו ששמה גל"צ. עיתונאי עתיר ניסיון בעל גישה לאקטואליה, לצבא, לחדשות היום, לפוליטיקה, אך לא מזוהה פוליטית וקשור גם לאירועי עולם. רצוי מי שהיה קצין ומפקד בצה"ל, רצוי ביחידה קרבית, שמכיר את רוח הצבא, חייליו ומפקדיו.

אך תכונת היסוד חייבת להיות מפקד שהוא עיתונאי עתיר ניסיון, שהרי בסופו של דבר גל"צ היא כלי תקשורת לובש מדי צה"ל. יש מועמדים מתאימים במדינת ישראל לפיקוד על התחנה. 

לבסוף גילוי נאות: הח"מ אינו חף מדעה קדומה על תחנת השידור הצבאית אחרי שנות עבר רחוקות של קשר אמיץ לתחנה. משוכנע שהתופעה התקשורתית הגל"צית חייבת להמשיך כי יש לה צבע וגוון ואופי מיוחדים בנוף התקשורת הישראלית.

קול התחנה חייב להיות צלול, רהוט, א-פוליטי, אובייקטיבי עד כמה שהדבר אפשרי, בעברית תקנית, קול עיתונאי-מקצועי, כזה שעושה רדיו טוב.

הפנייה היא לשר הביטחון ולרמטכ"ל: גל"צ היא שלכם וגם של הציבור. קחו אותה לטיפול תקופתי ולניקוי ראש, קחו מטאטא גדול ונקו את הפינות האפלות ועשו "רדיו חזק". אין סוגרים תחנת שידור. אל תסגרו את גלי צה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית