שוודיה: חיי אדם ניצלו בזכות רחפן שהוביל דפיברילטור לאתר האירוע 

גבר בן 71 גרף שלג בחניה שלו כשסבל מדום לב. רופא הגיע לאתר והתחיל החייאה. תוך שלוש דקות רחפן סיפק דפיברילטור שהציל את חיי המטופל 

everdrone.com

שירות ה-Emergency Medical Aerial Delivery של חברת Everdrone, חוליה חדשנית בשרשרת הצעדים מצילי החיים של אזור Västra Götaland, שבדיה, הועמד למבחנים הקשים ביותר בבוקר ה-9 בדצמבר 2021. 

בעיר השוודית Trollhattan, גבר בן 71 גרף שלג בחניה שלו כשסבל מדום לב מחוץ לבית החולים (OHCA). הודות לשילוב של קריאת חירום מיידית, הפעולות המהירות של ד"ר מוסטפא עלי והאספקה המהירה של דפיברילטור חיצוני אוטומטי (AED), ניתן היה להפעיל צעדי הצלת חיים באמצעות דפיברילציה לפני הגעת האמבולנס, וחייו ניצלו. 

הזמן מהאזעקה ועד שהדפיברילטור נמסר בבטחה בפתח כתובת האירוע היה קצת יותר משלוש דקות. לאחר הטיפול הראשוני במקום, המטופל הובהל לבית החולים והיום החלים לחלוטין. כך לפי פרסום של everdrone

"הייתי בדרכי לעבודה בבית החולים המקומי כשהבטתי מחלון המכונית וראיתי אדם מתמוטט בחניה שלו", אומר ד"ר עלי. "מיד הבנתי שמשהו לא בסדר ומיהרתי לעזור. לאיש לא היה דופק, אז התחלתי לעשות החייאה תוך כדי בקשה מאדם אחר להתקשר ל-112 (מספר החירום השוודי). דקות ספורות לאחר מכן, ראיתי משהו עף מעל הראש שלי. זה היה רחפן עם דפיברילטור!"

מערכת אספקת הרחפנים באזור Västra Götaland פותחה ומופעלת על ידי Everdrone, חברה המספקת פתרונות רחפנים אוטונומיים. הפתרון פותח ומשופר ללא הרף בשיתוף פעולה הדוק עם המרכז למדעי החייאה במכון קרולינסקה, SOS Alarm ואזור Västra Götaland. הפעולות נתמכות גם על ידי Vinnova, Swelife ו-Medtech4Health. 

275,000 חולים באירופה ו-350,000 בארה"ב, סובלים מדום לב מידי שנה. כ-70% מהמקרים מתרחשים בבתים פרטיים ללא דפיברילטור באתר וזמני התגובה של האמבולנס הם לרוב ארוכים מכדי להציל את חיי המטופל. 

סיכוי ההישרדות יורד ב-7-10% בכל דקה לאחר הקריסה, וכתוצאה מכך, שיעור ההישרדות הנוכחי הוא רק 10%. שירות משלוח דפיברילטור באוויר הוא שיטה להתמודד עם בעיה קריטית זו. השירות יכול להגיע כיום ל-200,000 תושבים בשבדיה וצפוי להתרחב למקומות נוספים באירופה במהלך 2022.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית