״עדיף ענן פרטי״

אורן ישרים, מנהל פעילות אזורי ב-Infinidat טוען ששיקולים רבים מראים כי לארגונים כדאי ליישם ענן פרטי

צילום: Infinidat

מודל הענן ההיברידי זוכה לאהדה רחבה בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז פרוץ מגפת הקורונה, בשל יכולתו להציע גמישות בכל מקום, בכל זמן ובכל סביבה. למעשה, דוח State of the Cloud Report של Flexera לשנת 2021 מציין כי תשעה מתוך עשרה ארגוני אנטרפרייז מאמצים גישת מולטי-קלאוד, מתוכם כ-80% מדווחים על אימוץ אסטרטגית ענן היברידית הכוללת שימוש במשאבי ענן פרטי וציבורי גם יחד.

אולם, ככל שהאימוץ של מודל הענן ההיברידי מתרחב, כך מתגלים אתגרים משמעותיים בעבודה השוטפת, בעיקר בכל הנוגע לעלויות תפעול של אחסון הנתונים וקרבת המידע לארגון. הדוח מציין כי 59% מהארגונים מוציאים עד 12 מיליון דולר בשנה על הענן הציבורי – כלומר סכום אדיר של כ-31,876 דולר מידי יום. 

ישראל היא אחד מהיעדים המובילים בעולם להתקפות סייבר ורוב החברות המקומיות יודעות שהן צריכות להיות מוכנות לאיום מתמשך, שרק הופך מתוחכם ומשוכלל יותר עם הזמן. בעוד שכל סביבות הענן דורשות שכבות מרובות של הגנה, הרי ענן פרטי פועל בסביבה סגורה, שניתן לשלוט עליה ולפקח עליה באופן יותר הדוק ומותאם לארגון עצמו.

ניתן לגשת לענן פרטי באמצעות לינקים פרטיים ומאובטחים, עם כלים המספקים רמות גבוהות יותר של אימות והגנה מבוססת API. ספקי שירות המציעים עננים פרטיים יכולים גם לסייע לארגון לשמור על ציות למדיניות, דבר שהוא חיוני בעידן זה של חוקים ורגולציות של פרטיות.

אל מול האיום ההולך וגדל של כופרות ותקיפות סייבר אחרות, כלי האבטחה ממשיכים להתפתח גם בפתרונות האחסון והגיבוי המתקדמים. הללו מאפשרים לדוגמה יצירת סנאפשוטים בלתי ניתנים לשינוי (immutable Snapshots). טכנולוגיה זו ניתנת ליישום באופן מידי ברגע שהתקפת הכופרה מתגלה עם אפס השפעה על ביצועי סביבת האחסון.

כך, ארגונים יכולים להתאושש באופן כמעט מידי מהתקפת כופרה ולשחזר את המידע שלהם מסנאפשוטים אמינים ונקיים, שהם יודעים בביטחון שלא השתנו, והכי חשוב - שלא ניתן לשנותם גם בעתיד.

חיזוי עלויות ושליטה טובה יותר
בימים אלו, קרוב לשנתיים לתוך מגפת הקורונה, דרישות אחסון הנתונים ממשיכות לגדול במהירות עם תהליכי המודרניזציה והפעילות הדיגיטלית המורחבת בארגונים. אולם, באסטרטגית הענן ההיברידי בולטות העלויות הכבדות של הענן הציבורי, דבר שמוביל כעת לתנופה בפרויקטי אחסון נתונים בענן הפרטי. 

מטרת הפרויקטים הללו הינה להגדיל את הפעילות און ליין באמצעות שיפור מהיר של התשתיות וזמן תגובתן ללקוחות הפנימיים והחיצוניים. בין היתר משקיעים ארגונים רבים בפרויקטי קונסולידציה של אחסון ובפרויקטים של בניית תשתית התומכת בתהליכים העסקיים החדשניים, על מנת לפשט ולאפשר את תהליך הגדילה הנדרש.

חברות המשקיעות כיום בענן הפרטי מתמקדות בשני גורמי מפתח – שליטה במשאבים ויכולת חיזוי עלויות תפעוליות. בכל הקשור לשליטה במשאבים, בעוד שבענן הציבורי הארגון משתתף במשאבי המחשוב או האחסון עם חברות אחרות בסביבה המוצעת על ידי ספקי הענן הגדולים. 

מודל הענן הפרטי או הענן המקומי, מספק לכל חברה סביבה ייעודית בתוך הדטה סנטר הארגוני או בדטה סנטר של ספק שירות, דבר שמאפשר שליטה מלאה על המשאבים, עמידה ברגולציה וגמישות, תוך שמירה על סביבה הומוגנית וייעודית לארגון וצרכיו.

בכל הקשור ליכולות חיזוי של עלויות תפעוליות, בענן הפרטי ארגונים יכולים להתאים את המשאבים על מנת לספק את הביצועים, הזמינות ואחזור הנתונים הדרושים להם, דבר שמאפשר לקבל צפי מדויק של עלויות - בין אם הארגון בוחר לשלם על התשתית מראש במבנה הוצאות מסורתי ובין אם בתשלום לפי צריכה, בדומה לענן ציבורי.

מעבר לכך, אחת הבעיות בענן הציבורי היא נפח הנתונים שהארגון עשוי להעביר באמצעות האינטרנט. עם הענן הפרטי, ניתן להציב את המשאבים קרוב יותר למקום בו הם נחוצים כדי להפחית זמן אחזור, לשפר את הביצועים ולמזער את עלויות הרשת ולהגדיל את השליטה בתהליך.

קונסולידציה
ההשקעה בתשתית ענן פרטי בתוך מודל הענן ההיברידי מאפשרת לבצע קונסולידציה של יישומים, עומסי עבודה ומשתמשי קצה לפלטפורמת אחסון אחת. קונסולידציה מניעה יעילות וחסכון באמצעות הפחתת תקורות ניהול ושיתוף מידע בין יישומים באופן פשוט יותר.

קונסולידציה של אחסון היא מניע גדול לבחירה בארכיטקטורות אחסון של הענן הפרטי. כמובן, אם עומדים לאחד מספר רב של משתמשים ויישומים לפלטפורמה אחת, יש להבטיח פעילות בלתי פוסקת, 100% מהזמן, אחריות לזמינות ותקציב ניהולי נמוך, דבר שפתרונות אחסון חדשניים מאפשרים. 

בעוד שגמישות מיוחסת פעמים רבות יותר לענן הציבורי, ספקי אחסון ענן פרטיים מציעים פתרונות גמישים וניתנים לגידול המותאמים לצרכי העסק, עם מודלים של תשלום על פי צריכה, בין אם הארגון רוצה לרכוש את כל האחסון מראש, אם הוא רוצה לשלם עבורו לאורך זמן, או שהוא רק מעוניין ברישיון מידי חודש בחודשו עבור האחסון בו הם משתמשים. 

אחסון בענן פרטי הוא כלי רב עוצמה עבור ארגונים רבים המחפשים לבנות מחדש או לחזק את התשתיות שלהם. גמישות ויעילות תפעולית הן קריטיות בסביבה שאינה סטטית. כמעט כל עסק בכל ענף נמצא כיום, וימצא את עצמו בעתיד, בסביבה משתנה - ובלב השינויים הללו נמצאים נתונים. 

ארגונים זקוקים ליכולת לגדול במהירות ובצורה חלקה ולבצע קונסולידציה של מאגרי נתונים גדולים כדי לקבל החלטות טובות יותר סביב מוצרים ושירותים ללקוחות. כדי להצליח לנהל את עומסי הנתונים המוגברים בעלויות ניהוליות נמוכות יותר, חברות צריכות לשאוף ליעילות תפעולית ולצמצום עלות הבעלות הכוללת, תוך התאמת משאבי האחסון לדרישות הייחודיות של העסק והגנה מקיפה מפני איומי כופר.


מאת: אורן ישרים, מנהל פעילות אזורי ב-Infinidat

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית