רווחיות עודפת לחברת בזק: אושרה הפחתה במחירי הטלפון הביתי באפריל הקרוב

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״אין הצדקה עניינית למחיר הטלפון הקווי בישראל ב-2022, בפרט שהמשתמשים בו בעיקרם נטולי כח מיקוח.״
 

קרדיט: דוברות שר התקשורת

שר התקשורת יועז הנדל חתם על שינוי בתקנות התקשורת המביא לידי מימוש את החלטתו בדבר הפחתת תעריפי שירות הטלפון הביתי ברשת בזק, זאת לאחר שימוע שנערך בנושא, ולאחר הסכמתו של שר האוצר.

המהלך שייכנס בחודש אפריל הקרוב בשני שלבים צפוי כאמור להוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40%, לחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה ולהוריד את התשלום החודשי של מנויי הטלפון מ-50-60 ש״ח בממוצע ל-30-40 ש״ח. 

על פי אומדן המשרד, מדובר בחסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית ובעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי והמגזר החרדי שעושים שימוש מוגבר בטלפון הביתי. עדכון התעריפים מבוסס על חוות דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), אשר מצביעה על רווחיות עודפת לחברת בזק שאינה מגולגלת לצרכן.

תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע לפני כ-18 שנים, בשנת 2003. כיום, תעריפי בזק הם תעריפים קבועים העומדים על 49.5 ש״ח דמי שימוש, שיחה לנייח על 6 אג' לדקה ולנייד 11 אג' לדקה (ללא מע"מ). 

תהליך ההפחתה יקרה בשני שלבים: בשלב הראשון התשלום החודשי הקבוע יופחת ל- 35 ש״ח כולל מע"מ (29.91 ש״ח ללא מע"מ) ותעריפי דקות השיחה לא ישתנו. בשלב השני התשלום הקבוע יופחת עוד ויעמוד על  24.36 כולל מע"מ (20.82 ש״ח ללא מע"מ), ותעריפי השיחות יופחתו גם כך – שיחה לנייח 1.4 אג' לדקה ולנייד 7.4 אג' לדקה (ללא מע"מ). 

תעריפים אלו יקבעו כמחירי מקסימום לצרכן. כלומר – בזק תהיה רשאית לשווק את השירותים בתעריפים נמוכים יותר, אך היא לא תוכל לגבות תעריפים גבוהים ממחירי המקסימום. השלב הראשון יחל ביום 1 באפריל 2022, והשלב השני יחל ביום 1 ביולי 2023.

שר התקשורת, יועז הנדל: "היום אנחנו מתקנים עיוות צרכני מתמשך בשוק הטלפון הביתי. לאחר שלא עודכנו התעריפים של הטלפון הקווי במשך 18, נחתמה היום הפחתה משמעותית במחיר לשם התאמה לצרכיי השוק. השימוש בטלפון הנייח הולך ופוחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח כ-1.4 מיליון מנויים. 

מי שבעיקר משלם את המחיר הם המגזר החרדי ואוכלוסיית הגיל השלישי שעדיין עושה שימוש משמעותי בטלפון הביתי. הרפורמה תפחית את התשלום החודשי של המנויים בכ-40%, והיא צפויה להוזיל את התשלום שמשלם משק בית עבור השירות במאות שקלים בשנה".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״במקום בו כוחות התחרות נכשלים, האינטרס הציבורי מחייב את הרגולטור לעשות שימוש בכלים העומדים לרשותו. אין הצדקה עניינית למחיר הטלפון הקווי בישראל ב-2022, בפרט שהמשתמשים בו בעיקרם נטולי כח מיקוח. 

״עדכון התעריף נדחה שנים רבות, לא בהכרח מסיבות ענייניות, והרפורמה שתיכנס לתוקף בעוד כשלושה חודשים צפויה לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים, ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקלים בשנה".

מבזק טרם נמסרה תגובה למהלך. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית