השלב הרביעי של מיזם הרחפנים הלאומי יוצא לדרך 

החל מיום ראשון ה 19/12 ולמשך שבועיים החברות המשתתפות צפויות לבצע הטסות יום ולילה במרחב גוש דן וירוחם להטמעת שימושים של רחפן בשגרה, משימות שינוע של מוצרים בסיסים ועזרה ראשונה

bigstock

מיזם הרחפנים הלאומי, שהחל לראשונה את טיסותיו מעל שטחים עירוניים בישראל בינואר 2021, יוצא לדרך עם השלב הרביעי, בו משתתפות 5 חברות ניהול ותפעול רשתות רחפנים אוטונומיים אשר זכו לתמיכת רשות החדשנות במסגרת תוכנית הפיילוטים, וכן חברות וגופים נוספים בעלי ציי רחפנים המעוניינים לקחת חלק בניסוי.

החל מיום ראשון ה 19/12 ולמשך שבועיים החברות המשתתפות צפויות לבצע הטסות יום ולילה במרחב גוש דן וירוחם להטמעת שימושים של רחפן בשגרה, משימות שינוע של מוצרים בסיסים ועזרה ראשונה, הפעלת רחפן קשור לניטור בזמן אמת של התנועה בכבישים עם מרכיבים מבוססי בינה מלאכותית המאפשרים מתן תחזיות ועוד . 

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "במסגרת הפעימה הרביעית, מיזם הרחפנים לוקח צעד אחד קדימה במשימות נוספות ומאתגרות ומרחיב את מעטפת הביצועים והאפשרויות לשימושים אזרחיים בטכנולוגיית הרחפנים. מדובר באבן דרך משמעותית נוספת שבה כלל השותפים, מגזר ציבורי ופרטי כאחד, מייסדים מודל חדשני הן עבור יצרניות ומפעילות הרחפניים והן עבור הציבור הישראלי.״

איל ביליה, מ"מ סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות בנתיבי איילון: "מיזם הרחפנים הלאומי של משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון, רשות התעופה האזרחית, מינהלת תחבורה חכמה ורשות החדשנות הוא חלק מתכנית ההתמודדות בגודש בכבישים. ראשית, בהוכחת יכולת של מערכת הפעלת הרחפנים לבצע ניטור אירועים ולנתח עומסי תנועה, מתוך מרכז ניהול תנועה מטרופוליני של גוש דן בסבידור שמובילה חברת נתיבי איילון.

״שנית, בהוכחת יכולת לסייע בהנעת סחורות קטנות במרכזי הערים על ידי סלילת מסלולים וירטואליים לרחפנים. מחקרים מצאו ש-20% מבעיית הגודש במרכזי הערים נובעת מהנעת סחורות קטנות, על כן הפעלת הרחפנים יכולה לסייע בשני ההיבטים - הן בהיבט של הניטור והניתוח והן בהיבט התפעולי של יצירת מסלולי שינוע חדשים אשר יקלו על העומסים הקיימים תוך בניית הרגולציה התומכת לתפעול השוטף שלהם במרחבי התנועה העירונית הכוללת".

אל פלדשו מנהל רת"א: ״רת"א שותפה פעילה במיזם הרחפנים הלאומי והיא שמאפשרת לפתח בתהליך ניהול סיכונים בחינת  מודלים עתידיים של הפעלת רחפנים מסחריים שיגובו ברגולציה מתאימה מופע  מספר 4, אשר עושה צעד נוסף בבחינת ארכיטקטורת השליטה העתידית בעולם המשלוחים האורבניים ברחפנים.

״מדינת ישראל הינה ככל הנראה המדינה המתקדמת בעולם בבחינה בפועל של ארכיטקטורות השליטה הצפויה במרחב האווירי – U-SPACE (UNMANNED AIRSPACE), אשר נבחנת לאור הרגולציה האירופאית החדשנית המתפרסמת ע"י סוכנות הבטיחות האירופאית (EASA).

״רת"א מכוונת את ההדגמות הגדולות בהתאם למתווה החקיקה העתידי, ובכך מכינה ו-"מבשילה" את המשק הישראלי – הן את המרחב הישראלי אשר יהיה מוכן למשלוחי רחפנים אורבניים, והן את חברות השליטה ברחפנים, אשר יוכלו להתקדם בשוק הבינ"ל וכל זאת מבלי להתפשר בדרישות להפעלה בטוחה לציבור ולשאר גורמי התעופה המאויישת."

מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל, שמקורו בשיתוף פעולה בין רשות החדשנות, משרד התחבורה (באמצעות חברת נתיבי איילון), רשות התעופה האזרחית (רת"א) ומנהלת תחבורה חכמה, הוקם במטרה לקדם הפעלת רחפנים לתועלת הציבור, על מנת לסייע בהפחתת הגודש בכבישים ולהקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית מנוהלת לטובת שינוע תרופות, חיסונים, בדיקות וציוד רפואי, משלוחים בשוק הקמעונאי ועוד.

החברות המשתתפות בהדגמה
חברת היילנדר תעופה בע"מ וקאנדו – חברת High Lander, היא חברה המאפשרת שליטה ובקרה אווירית אוטונומית מתקדמת לניהול ציי רחפנים ומהווה כיום פתרון UTM  (Unmanned traffic management), מספקת פתרונות אוטונומיים בתחומי ה-Delivery, ה-First response וה-Public Safety.

Cando Drones היא חברת תעופה של רחפנים המקימה ומנהלת ציי רחפנים אוטונומיים. Cando Drones מנגישה מענה שלם (TurnKey) ומותאם, הכולל: ארגון המרחב האווירי, טיפול ברגולציה, אפיון הפתרון ואינטגרציה של המערכות, ניהול לוגיסטיקה קרקעית, הטמעה, הכשרה וליווי מקצועי וטכני. 

חברת פלייטאופס / סימפלקס אינטראקטיב בע"מ – חברת FlightOps.io וסימפלקס הינן הראשונות בישראל שאושרו להטסה להקתית של משימות כלי טיס לא מאוייש מחוץ לקו ראייה (BVLOS) וביצעו מאז מאות רבות של גיחות מבצעיות במרחבים אורבניים מורכבים החברה מפתחת טכנולוגיה ייחודית לניהול מאות רחפנים במרחב אווירי משותף המוטמעת בפעילויות רבות בישראל ובארה"ב. 

חברת הרטק טכנולוגיות בע"מ – חברת הרטק טכנולוגיות מפתחת מערכות שליטה ובקרה מתקדמות לניהול אוטונומי של להקות של פלטפרומות בלתי מאוישות באויר, בים וביבשה. במסגרת הפיילוט, חברת הרטק מדגימה מערכת שליטה ובקרה לניהול והטסה של רחפנים מסוגים שונים במרחב אווירי מנוהל ובצורה אוטונומית. 

חברת פלייטק (אף.טי. פתרונות אוויריים בע"מ) – חברת בת של קבוצת אירודרום בע"מ – פלייטק מתמחה בהפעלת פלטפורמות אוויריות מאוישות מרחוק ליישומים אזרחיים וביטחוניים. פועלת בתחומי ההנדסה האזרחית והבנייה, חקלאות ואנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה. החברה מובילה בתחום שירותי ההטסה לעולם האזרחי ומחזיקה באישור הפעלת רחפנים מעבר לקשר עין והראשונה להסמיך מפעיל רחפן להטסות מעבר לקשר עין.

חברת אירוויז דרונז בע"מ – לחברת Airwayz יש מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים. הפיילוט מתבצע עם שתי מערכות החברה: מערכת לניהול UTM דינאמי של מרחב אווירי עמוס רחפנים, בעזרת שימוש בבינה מלאכותית מתקדמת ה׳לומדת׳ את המרחב האווירי ומנהלת את כל מערכות ההטסה השונות ומסנכרנת ביניהן בשמי העיר - ומערכת ניהול צי להטסה אוטונומית של ציי רחפנים למשימות שונות בעיר החכמה.

חברת סקיילינקס טכנולוגיות בע"מ - חברת Skylinx (סקיילינקס) בונה את התשתיות הטכנולוגיות והשירותים הנדרשים כדי לאפשר הפעלה של כלי טיס לא מאוישים (לרבות רחפנים) תוך מתן דגש על תפעול באזורים האורבניים, במטרה לאפשר פעולה רציפה ובטוחה למפעילים שונים ולשימושים שונים.

חברת רובוטיקה כחול-לבן (BWR) - חברת רובוטיקה כחול לבן מפתחת כלים אוטונומיים ומערכות שליטה בנחילים על הקרקע ובאוויר לעיר ולחקלאות. במסגרת הפיילוט תציג החברה פעילות שתכלול בדיקות התאמה של מערכת 'Soteria' המאפשרת תכנון, שליטה ובקרה למספר רב של רחפנים, מסוגים שונים ולמשימות שונות באותו תא שטח, באופן אוטונומי ללא צורך במפעיל לכל רחפן, ביום ובלילה, וברציפות 24/7. 

חברת "וונדר רובוטיקס" – שתעשה הדגמה של יכולת נחיתה מדויקת, אוטונומית ובטוחה תוך כדי "זיהוי וניקוי משטח הנחיתה" באמצעות אלגוריתמיקה מתחום הבינה מלאכותית/ ראייה ממוחשבת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית