תחקיר: סין מפעילה רשתות ריגול וגיוס סוכנים בטייוואן כהכנה לאפשרות פלישה צבאית לאי 

סוכנות הביון של טייוואן יודעת לספר לרויטרס כי הסוכנים הסיניים מחפשים מידע מודיעיני על תכניות הגנה, חומרים על מערכות נשק, חומר על שת"פ עם הצבא האמריקני

bigstock

שרותי הביון והמודיעין של טייוואן נאבקים ללא הרף במערכת ריגול סינית שהולכת ומתרחבת. קציני צבא טייוואניים ואמריקניים אומרים שהיעדים הסיניים הם מערכים ותכניות הגנה של טייוואן, ניסיונות לפגוע במשילות בכירים בממשל ואפילו ניסיונות לחדור למערכת האבטחה האישית של נשיאת טייוואן.

סוכנות רויטרס מפרסמת תחקיר על מאמצי הריגול הסיני בטייוואן. בימים אלו נודע על חקירה ומשפט של איש עסקים מהונג קונג שהרבה לבקר בטייוואן למטרות עסקים, אך למעשה במשך 20 שנה היתה משימתו גיוס סוכנים למודיעין הסיני. ב-2006 הוא הצליח לגייס קצין צבא טייוואני בכיר בגמלאות  ושניהם נאשמים בריגול. הקצין נשפט בהיעדרו. 

מגוייסי הרשת אמורים היו לחדור לצמרת הצבאית של טייפיי ולגייס קצינים נוספים בשרות פעיל. המגייסים הציעו לקציני צבא ומשפחותיהם נסיעות יקרות לחו"ל, סכומי כסך גדולים בדולרים מזומנים ומתנות יקרות ערך כמו צעיפי משי לנשות  הקצינים.

סוכנות הביון של טייוואן יודעת לספר שהסוכנים הסיניים מחפשים מידע מודיעיני על תכניות הגנה, חומרים על מערכות נשק, חומר על שת"פ עם הצבא האמריקני. סוכנים סיניים הדליפו ופרסמו ברבים שמות, כתובות ומספרי טלפון  של קצינים בכירים במערך האבטחה הנשיאותי של טייוואן.

בעשור החולף הואשמו לפחות 21 קציני צבא בדרגות סרן ומעלה בריגול לטובת סין ותשעה קצינים עומדים בימים אלו לדין בהאשמות דומות.  משרד ההגנה הלאומית של טייפיי הגיב ואמר כי באחרונה ננקטו צעדים למניעת חדירת סוכנים לצמרת הצבא.

השלטונות בבייג'ין מרואים בטייוואן מחוז סיני שיש לאחדו עם היבשת. הנשיא שי חוזר ואומר שהוא מעדיף איחוד שקט, אך אינו מוצאי מכלל אפשרות שימוש בכוח. שלטונות טייפיי מנהלים כיום עשרות חקירות בנושאי ריגול. מפקד' בכיר בחיל האוויר נחקר על פגישות שקיים עם סינים, אך טען שלא שוחח עמם בנושאי מצבא.

משפטי ריגול שהתקיימו בטייפיי מוכיחים שהמגמה המרכזית של השלטון בבייג'ין היא ליצור חוסר נאמנות בשורות צבא טייוואן. למרות  העדיפות הסינית, כיבוש צבאי של טייוואן נראה לסינים כמשימה קשה ביותר. צבא טייוואן מאומן היטב, וגם ללא סיוע זר הוא מסוגל לגרום לכוח פולש מהים נזקים גדולים.

לכן ההערכה בסין היא שצליחת מצרי טייוואן היא משימה צבאית מסובכת. מכאן החשיבות שבייג'ין רואה בהשגת מודיעין מוקדם שיסייע לפלישה ולכיבוש  האי. מודיעין על תכניות הגנה, על פריסות הצבא והצי, צופנים וקודים צבאיים, אתרי נשק ומיקום יחידות – מודיעין על כל אלו עשוי להקל על הצבא הסיני לפלוש לאי ולכבוש אותו, כך מעריכים בבייג'ין. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית