היקף הנזק של גניבות חשמל ומים בנגב: כ-60 מליוני ש״ח בשנה

משה לוי, מחוז דרום במשטרה: "למשטרה אין יחידה ייעודית לטיפול בנושא״ | עלי פלג, מקורות: "בדרום הר חברון הגענו למצב שלא היו מים ב'שומר החומות'. תחנת יתיר תוקלה ולא יכולנו לשלוח צוותים״ | ח"כ יסמין פרידמן: ,חסרים לי בדיון נציגי ראשי רשויות בדואים. לשאול אותם – אתם רוצים פיתוח?״

דוברות הכנסת, דני שם טוב

נציג חברת החשמל: חיבור פיראטי קורה כל יום, כל לילה. יש כל הזמן טרקטורים ומחפרנים בשטח. יש סוחרי חשמל שהמונה אצלם, ומשלמים להם. כשאנו באים לנתק חיבור פיראטי, העובדים שלנו בסכנה ממשית, ותוך 24 שעות הם מתחברים בחזרה
יו"ר הוועדה, מירב בן ארי: המדינה חייבת לטפל בזה ברמה האסטרטגית, ולא להשאיר זאת לגורמי האכיפה ללא מעטפת

"אומדן הנזק הכלכלי השנתי שנגרם לחברת חשמל בגין חיבורי חשמל לא חוקיים עמד על 41 מיליון ש"ח לפחות בשנת 2020. המלצת דו"ח מבקר המדינה היא לשיתוף פעולה למיגור הפגיעה בתשתיות הלאומיות בנגב - נוכח פגיעה כה משמעותית ומתמשכת בתשתיות החיוניות של חברות ממשלתיות מרכזיות במשק (חברת החשמל, מקורות וחברת תשתיות נפט)", אמרה יו"ר הוועדה לביטחון פנים ח"כ מירב בן ארי בדיון על שמירת תשתיות בנגב.

את הדיון יזמו הח"כים עמיחי שיקלי ושמחה רוטמן. לדברי ח"כ בן ארי  "מומלץ כי משרדי הממשלה והחברות הרלוונטיות ייערכו למיגור התופעה, תוך שיתוף פעולה הדוק ביניהם ורתימתה של משטרת ישראל".

"בדו"ח האחרון של מבקר המדינה נאמר כי חברת החשמל מתמודדת מדי שנה עם אירועי גניבה רבים, בעיקר של שנאי מתכת, ממתקניה בנגב, בעיקר של שנאים, כבלי נחושת וציוד, שהם ככל הנראה מטרה לסוחרי מתכת. התרחשו 30 התחברויות פיראטיות לרשת החשמל בשכונה אחת ברהט בין ינואר-יוני 2018.

״על פי אומדן תאגיד נווה מדבר, היקף הנזק הכספי בגין גניבות המים בתאגיד בשנת 2016 עמד על כ-21 מיליון ש"ח בגין גניבות מים של כשני מיליון קוב. קיימת גם בעיה בתשלומי החשבונות - לתאגיד נווה מדבר יש 57% פחת מים ו-68% פחת גבייה". 

ח"כ עמיחי שיקלי, מיוזמי הדיון: "האם המדינה מניחה חיבור חשמל ליישובים בדואים כמו שמניחה לעומר ומיתר, וכולם משלמים? מה העמדה המקצועית של חברת החשמל לחוק החשמל?" 

ח"כ שמחה רוטמן, מיוזמי הדיון: "כמה תחנות דלק פירטיות נסגרו? המפתח הוא שיתוף פעולה בין כל הגופים. Follow the money. שומעים על כמות אדירה של מקרים ולא ראיתי שזה בא לידי ביטוי בכתבי אישום והחרמות רכוש". 

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "האם חוק החשמל, שעבר בקריאה ראשונה יסייע בפתרון בעיית גניבות החשמל?"

אלון הלוי, חברת החשמל: "יש ישובים שהמדינה מכירה בהם ואנו מחברים אותם לחשמל. הבעיה היא עם מי שהתרגל לא לשלם. אני חושש שיתחברו פירטית". ח"כ בן ארי: "גם אם החוק יעבור?" אלון הלוי: "אני מעריך שכן. חיבור זה תנאי הכרחי, אבל גם אחרי חיבור הרבה פעמים נוצרים חובות או גניבה, כשצריכת החשמל בפועל לא משקפת את התשלום. יש בפזורה 12,000 לקוחות תקניים ויותר ממחצית לא לקוחות תקניים. רובם שם לא לקוחות".

יוסי פארן, חברת החשמל: "חיבור פיראטי קורה כל יום, כל לילה. יש כל הזמן טרקטורים ומחפרנים בשטח שקוברים תשתיות נחושת בקרקע. מנהלי בתי ספר מתלוננים, כי מתחברים לחשבון שהם משלמים. יש סוחרי חשמל שהמונה אצלם, ומשלמים להם. כשאנו באים לנתק חיבור פיראטי, העובדים שלנו בסכנה ממשית, ותוך 24 שעות הם מתחברים בחזרה". 

אסף אבוטבול, כב"ה: "שריפת פסולת היא חלק מהנוף בדרום. אנו מטפלים בלא מעט שריפות כאלה, וזה לוקי משאבים עצומים. יש זריקות אבנים כתוצאה מסכסוכים בין משפחות. באוקטובר הייתה קטטה כזו, והשליכו אבנים זה על זה סמוך לתחנת הכיבוי בחורה. זה מנע מאיתנו לצאת מהתחנה כמה שעות. לא היינו זמינים לאירוע, למרות שלא הייתה כוונה לפגוע בתחנה".

יגאל בוסקילה, משרד הרווחה: "חייבים למסד כוח אבטחה שיתן פיתרון על בסיס קבוע. יש הרבה חיבורים פירטיים של חשמל על תוואי עבודות פיתוח. אנו אמורים לסלול כביש, ומישהו החליט שהוא חברת חשמל, ופתח חדר חשמל פרטי עם מונים בתוך יישוב. הקבלן שלנו נכנס לבצע עבודת פיתוח ולא יכול. מחכה לניתוק החשמל, וחברת החשמל מחכה לאבטחת המשטרה".

ח"כ יסמין פרידמן: ,חסרים לי בדיון נציגי ראשי רשויות בדואים. לשאול אותם – אתם רוצים פיתוח? איך אתם נלחמים יחד איתנו? לאסוף את כל התושבים שרוצים להתחבר לחשמל, לתת להם חיבור בחצי מחיר. חסר שיח עם המקומיים". אלון ביטון, מרכז השלטון האזורי: "הקרש עם ראשי ערים קיים. הם חסרי אונים". 

יוסי פארן, חברת חשמל: "ברהט, בגלל סכסוכים פנימיים פירקו תשתיות שבנינו. לכן צריך טיפול ברמה הלאומית

עלי פלג, מקורות: "בדרום הר חברון הגענו למצב שלא היו מים ב'שומר החומות'. תחנת יתיר תוקלה ולא יכולנו לשלוח צוותים. הכביש נחסם. כשהגיעו לטיפות המים האחרונות ביישוב מעון, הגענו עם ליווי לתחנה וחידשנו את האספקה. יש לנו כ-120 אירועים מדווחים בשנה, 1150 מ-2008, אבל יש המון חבלות קטנות לא מדווחות. מאות מתחמי גידול קנאביס שכל המים בהם גנובים". 

אילן בכר, סגן מנהל מינהל הדלק והגז, משרד האנרגיה: "יש בקרה לבדיקת ירידת לחץ בקווי הדלק, שמעידה על גניבה. אנו יודעים אם מישהו התחבר לצינור. הם למדו להוציא את הדלק בצורה איטית, כדי שלא נבחין בירידת הלחץ. תש"ן נערכה, עיבינו את מערך האבטחה הפנימי, עורכים סיורים יזומים לאורך הקווים וגם מארבים. לאור התגבור הגענו לאפס פריצות".

משה לוי, מחוז דרום במשטרה: "למשטרה אין יחידה ייעודית לטיפול בנושא. אנו מאגמים כוחות לפי הצורך וזה לוקח זמן. אנו מציגים לא מעט הצלחות".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי סיכמה: "מימדי גניבות החשמל הדיע להיקפים שלא ייאמנו – למעלה ממחצית בתי האב בפזורה מחוברים באופן פיראטי. לוקחים חשמל בבית הספר, ואז, כדי לא לנתק את הילדים, מתגברים להם את החשמל. זהו אירוע שרמטי ברמה שהשר לביטחון פנים ומנכ"ל משרדו חייבים להיכנס לעבי הקורה ולחפש פיתרון. 

״אנו רוצים שלכל התושבים יהיה חשמל, אי אפשר היום בלי. המדינה חייבת לטפל בזה ברמה האסטרטגית, ולא להשאיר זאת לגורמי האכיפה ללא מעטפת. צריך לספק חשמל לכולם, ובמקביל להגביר אכיפה. נוצרו פה שתי מדינות – מדינה שבה כולם מחוברים ומשלמים, ואלפי אנשים שלא משלמים.

״מדינה שבה כולם מתדלקים בתחנות מסודרות, ויישובים שבהם מתדלקים בתחנות פירטיות, בלי לשם בלו, ובלי שמישהו מפקח על איכות הדלק ועל הבטיחות. הוועדה תדרוש את ההתערבות השר לבט"פ ומנכ"ל משרדו, ותעקוב אחר הטיפול בנושא".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית