ארה״ב מסרבת להקדים מסירת מטוסי תדלוק לישראל

ניו יורק טיימס מדווח ששר הביטחון בני גנץ הגיש את בקשת הקדמת האספקה למזכיר ההגנה לויד אוסטין, אך לישראלים נאמר שהתזמון בעייתי

By USAF Christopher Okula - usaf.mil, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=70105409

העיתוי שבחרה ישראל לבקש מהאמריקנים להקדים מסירת מטוסי תדלוק חדישים KC-46 בעייתי ולא מתאים: בעוד ארה"ב מנהלת מו"מ דיפלומטי בווינה אין באפשרותה להסכים להקדים מסירה לישראל של מטוסי תדלוק, שברור שהם מיועדים לתדלוק מטוסים שיתקפו את איראן.

ניו יורק טיימס מדווח ששר הביטחון בני גנץ הגיש את בקשת הקדמת האספקה למזכיר ההגנה לויד אוסטין, אך לישראלים נאמר שהתזמון הוא בעייתי, ויש בוושינגטון חוששים שראש הממשלה בנט מעוניין להחיות את האיום הצבאי על איראן נוכח כישלון הדיפלומטיה.

מקורות המקורבים לעסקת מטוסי התדלוק (בואינג, שמונה מטוסים, 2.4 מיליארד דולר) מוסיפים שיש גם עיכובים בירוקרטים: עסקת המטוסים אושרה בממשלה, מתנהלים כל הזמן שיחות ומגעים בנושא העסקה, אולם ממשלת ישראל עדיין לא חתמה על מסמך LOA LETTER OF ACCEPTANCE. גם האמריקנים אינם מזדרזים לקדם את המגעים מהסיבות המדיניות, בבחינת: 'אנו מנהלים מו"מ בווינה, אל תפריעו לנו עם מטוסי תדלוק'. 

למטוסי התדלוק KC-46 יש כמה דגמים: יש תצורה אמריקנית שאיננה נמכרת ללקוחות בחו"ל. ויש תצורה בינלאומית, כמו זו שנמכרה כבר ליפן. כלומר, עבור ישראל ייבנה בבוא היום דגם בעל תצורה בינלאומית מיוחדת לישראל, וזה עלול לקחת לא פחות משנתיים-שלוש. לכן לא סביר שתהיה אספקת מתדלקים לפני 2024.  

ניו יורק טיימס כותב שמטוסי התדלוק הנוכחיים של חיל האוויר הישראלי הם בני 50 והחיל זקוק למטוסים חדשים כדי להגדיל טווח ויכולות. המתדלקים החדשים יכולים לתדלק את כל מטוסי  הקרב הישראליים וגם לתדלק את עצמם ממטוסי תדלוק אחרים באוויר. 

העיתון מוסיף ממקורות ישראליים כי אם ישראל תתקוף, הרי באתרים מסויימים כמו פורדו יהיה צורך לחזור ולתקוף כמה פעמים בכמה סבבים כיוון שהאתר קבור עמוק באדמה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית