״מנקים את השטח לקראת תקיפה״ 

מפקד טייסת 166, טייסת "ציפורי  האש", המפעילה את הכטמ"מ הגדול 'כוכב', הרמס 900, מסביר בראיון על פעילות היחידה והחשיבות שלה למלחמה בטרור ובעת תמרון. מיוחד 

צילום: דובר צה״ל 

שמונים אחוזים משעות הטיסה המבצעיות של חיל האוויר מבוצעות כיום על ידי כלי טיס בלתי מאויישים. מספר השעות האלו הולך וגדל ככל שהכטמ"מים משתכללים והטכנולוגיות מתקדמות. לא נס לחם של מטוסי ומסוקי קרב מאויישים, אבל כטמ"מ יותר זול ממטוס ומסוק, הטסתו חוסכת חיי אדם וכסף, והתוצאות הולכות ומשתפרות.

אין תקיפה ללא ליווי 

מוסיף לכך סא"ל י', מפקד טייסת 166, טייסת "ציפורי  האש", המפעילה את הכטמ"מ הגדול 'כוכב', הרמס 900, תוצרת אלביט  מערכות: "אנו טסים כל הזמן מעל תאי שטח של האויב, וכאן טמון יתרון הכטמ"מ, שיכול לשהות באוויר שעות רבות ואינו זקוק לנחיתה, למנוחה או לתדלוק. יותר מזה, אין היום תקיפה של צה"ל ברצועת עזה, לדוגמה, שלא תלווה על ידי כטמ"מ למעלה בשמים כדי לוודא שאין במטרה או בסביבתה בלתי מעורבים".

לכן מטוסי 'כוכב' של הטייסת טסים המון, ביום ובלילה, בכל תנאי מג אוויר. טייסת 166 עברה באחרונה שינוי מהותי כאשר נהפכה למפעילה של כלי טיס אחד – 'כוכב', הרמס 900, בעוד שבעבר הפעילה גם מטוסי 'זיק', הרמס 450. בסיס הטייסת הוא בפלמחים. סא"ל י' בשיחה עם ישראל דפנס: "השינוי הזה ובלעדיות כלי הטיס שלנו הקפיצו את הטייסת קדימה ביכולות המבצעיות. 'כוכב' הוא מטוס חדש ומתקדם בעל יכולות גבוהות, ולכן התרומה המבצעית שלנו הולכת וגדלה".

בימים אלו עברה הטייסת "בהצלחה מרובה" ביקורת כשירות מבצעית. מטוס 'כוכב' ממלא כמה וכמה משימות: איסוף מודיעין, סיוע לכוחות הקרקע, צילום מודיעין תשתיתי. כאשר כוח קרקעי מתקדם בשטח,  מסביר מפקד הטייסת, "אנו מלווים אותו מלמעלה, מנקים צירים ושומרים מפני מפגעים. המצלמה המשוכללת במטע"ד של 'כוכב' תציג בפני המפעילים ובפני צרכני המודיעין ומפקדי הכוח הקרקעי את מלוא החוזי של השטח שאליו הם מתקדמים, וכך יכול הכוח להיערך ולהתקדם לביצוע משימותיו".

אחת ממשימות הכטמ"מ היא ניקוי לפני תקיפה. כשכוח קרקעי תוקף, הכטמ"מ כבר נמצא באוויר לפני התקיפה ומנקה את המטרה, כלומר מוודא שאין בלתי מעורבים. סא"ל י' מציין כי צה"ל מתייחס ברצינות רבה לנושא של אי פגיעה בבלתי מעורבים. כך נשמרים טוהר הנשק ודבקות במשימה.

מלבד השתתפות בתקיפות בגבולות ישראל בצפון ובדרום, מתכוננת הטייסת למלחמה, מכשירה את הצוותים להיות מוכנים לקצב משימות גבוה כאשר כוחות צה"ל ייכנסו ויתמרנו בשטח אוייב, והכטמ"מים יהיו שם למעלה.  

צוות של מטוס 'כוכב' מורכב משני קצינים – מפקד ומפעיל. 'כוכב' ממריא ממסלול בנוי, כמו כל מטוס גדול הממריא ממסלול המראה בנמל תעופה. כך הוא גם חוזר לנחיתה. המפעיל מפעיל ונוהג את המצלמה, הוא יעקוב אחר מהלך הטיסה, יקיים שיח בטלפון עם צרכן המידע והמודיעין, מפקד בשטח או אלוף פיקוד. 

גם המפעיל וגם צרכן המודיעין רואים את החוזי שנותנת מצלמת המטוס ופועלים על פיו. מפקד הצוות אחראי להטסת המטוס באמצעות מחשב. אין מצערת וסטיק. בטייסת מציינים שהפעלת מטוס 'כוכב' פשוטה, שום דבר אינו מסובך והדבר מקל על התרכזות והתמקדות בהבנה ובביצוע המשימות. 

חופשיים לתקוף את המטרה

הכשרת מפעיל כטמ"מ 'כוכב' ארוכה. כל המפעילים והמפקדים הם קצינים, רובם היו במשך יותר משנה בקורס טיס, והם חותמים לחמש שנות שירות קבע. הקורס הבסיסי נמשך ששה חודשים, אחריו קורס אמון מבצעי קא"מ עוד שלושה חודשים, בו המפעילים כבר מבצעיים. 

אחרי כן הם מוצבים בטייסות כטמ"מ בחיל האוויר. מפעיל מצטיין יעבור כעבור שנה לפיקוד על צוות ולמילוי משימה הנחשבת למאתגרת ביותר: הכוונת גורמי תקיפה. צוות 'כוכב' יקיים קשר עם טייס מטוס קרב או מסק"ר כעשר הוא רואה את המטרה באמצעות מצלמת הכטמ"מ, יעביר לטייסי הכלים המאויישים נתונים ומידע, ואז אלו חופשיים לתקוף את המטרה. המצלמה המתקדמת נותנת חוזי מפורט, וניתן לראות אדם אחד ולהפריד בין מעורב לבלתי מעורב. 

מפקד הטייסת, שמילא תפקידי פיקוד ומטה במערך הכטמ"מים, גאה בהיבט המגדרי של טייסת 166: מקומן המרכזי של נשים בטייסת. לא זו בלבד שלסא"ל י' יש שתי סמ"טיות, אלא שרעייתו היא סמ"טית בטייסת אחרת בחיל.  

"לדעתי השתתפות הנשים היא הגדולה של צה"ל. הן יכולות לעשות הכל. בטייסת יש לנו מפעילות 'כוכב' ויש מפקדות צוותים. הן מעולות, מבצעות את כל מגוון הפעילויות, ויש נשות מילואים אצלנו". סא"ל י' מספר כי במילואי הטייסת משרתת אשה שהיא אם לחמש בנות, שמנהלת בית, עובדת במקצועה ובאה כל שנה לכמה עשרות ימי מילואים בטייסת.

'כוכב' הוא הכטמ"מ השני בגודלו ובמידותיו בחיל האוויר. הראשון הוא 'איתן' (תעשיה אווירית) HERON TP. כיצד נראית החלוקה בין שני הכטמ"מים הגדולים של חיל האוויר. 

מסביר סא"ל י', (38) ששירת בעבר בטייסת 200 המפעילה כטמ"מים מסוג 'שובל'  HERON 1 : "חלק מהשימות שמוטלות על שני המטוסים הן זהות, ובמשימות מסויימות הם חלופים זה לזה. בכל זאת יש הבדלים: 'איתן' יותר גדול וטס יותר גבוה, בעוד ש'כוכב' יותר קטן, אבל יותר גמיש בהפעלה ובביצועים". כמה זמן יכול 'כוכב' לשהות באוויר, אנו שואלים, מפקד הטייסת: "כמה שצריך".

על פי אתר האינטרנט של אלביט מערכות, על הכטמ"מ 'כוכב' שמפעילה  טייסת 166: מדובר במל"ט חדש בן הדור הבא, בעל יכולות של פעילות מעבר לאופק, כלי רב-משימתי, המטע"ד שוקל 350 ק"ג, ויש בו ציוד המאפשר איסוף מודיעין, הרכשת מטרות, סיור ותצפית, יכולות לוחמה אלקטרונית EW, COMINT,  ELINT, לייזר. תקרת רום טיסה: 30 אלף רגל, שהייה באוויר 36 שעות. יכולת סריקה של שטחים גדולים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית