האם ארגונכם מוגן מפני תקיפה גם מחוץ לשעות העבודה?

מחקר חדש של סייבריזן מציג את התופעה השכיחה בה תוקפים יעדיפו לתקוף ארגונים דווקא במהלך עונת החגים או בסופי השבוע, ומרחיב על הקשר בין מועד תקיפות הכופר לעוצמת פגיעתן בארגונים

BIGSTOCK/Copyright: AndreyPopov

חברת הסייבר ההגנתי סייבריזן (Cybereason) פרסמה סקר נרחב שמצא כי אף על פי שמתקפות כופר רבות מתרחשות במהלך סופי שבוע או חגים, ארגונים רבים ברחבי העולם אינם ערוכים למתן מענה מיידי ואיכותי במועדים אלו. כתוצאה מכך מרבית מתקפות הכופר מצליחות להסב נזק רב והארגונים חווים פגיעה קשה.

רק באוקטובר האחרון, קבוצת ההאקרים BlackShadow חשפה במהלך סוף שבוע שפרצה אל חוות השרתים של חברת Cyberserve הישראלית, האחראית לאחסון של עשרות אתרים ישראליים ביניהם אתר ההיכרויות "אטרף", חברת התחבורה הציבורית "קווים" ועוד עשרות אתרים נוספים. קבוצת התקיפה דרשה קבלת כופר תוך 48 שעות ואיימה לחשוף מאגרי מידע רבים הכוללים פרטים אישיים רגישים. במאי השנה, חברת קולוניאל פייפליין האמריקנית חוותה גם היא תקיפה קשה שבוצעה במהלך סוף שבוע ע"י קבוצת התקיפה DarkSide, אשר גרמה להשבתה של קווי הדלק במשך חמישה ימים רצופים והסתיימה בתשלום כופר.

תוקפים רבים משכילים לזהות את סופי השבוע והחגים כ"זמנים מתים", בהם כוננות צוותי האבטחה יורדת וכך גם המעקב אחר המתרחש ברשתות הארגון. בשנים האחרונות מתקפות הכופר עלו שלב, אמצעי התקיפה ופעולות התוקפים השתכללו, וכתוצאה מכך גם ממוצע משך התקיפות ירד בצורה משמעותית. כיום על מנת למנוע נזק ממשי לארגון על צוותי האבטחה לאתר את אירועי התקיפה בזמן אמת ולהגיב אליהם בתוך מספר דקות בודדות, זאת בשונה משנים קודמות בהן היה לצוותי האבטחה ימים או שעות כדי למנוע נזק. מצב זה, בשילוב העובדה שארגונים רבים אינם מוגנים ע"י פלטפורמות הגנה מתקדמות, מגביר את עוצמת הפגיעה של מתקפות הכופר ומעצים את שכיחות התופעה.

הסקר שנערך כלל 1,200 מומחי אבטחה וסייבר, השייכים לארגונים גדולים מרחבי העולם, אשר חוו מתקפת כופר במהלך חג או סוף שבוע בשנה האחרונה. כלל המשתתפים התייחסו בתשובותיהם להשפעת מתקפות הכופר על הארגון ועל צעדי אבטחה חדשים בהם נקטו כתוצאה מאותן המתקפות שחוו בעבר.

מתוצאות הסקר עולה כי 90% מהמשיבים ציינו שהם מודעים לסכנות הקיימות וחוששים מפני תקיפות כופר בארגון. יחד עם זאת מעל ל- 50% מהם העידו שאין בידם את הכלים המתאימים להתמודד מול אירוע תקיפה פוטנציאלי. בנוסף לכך, 25% מהנשאלים העידו שאף על פי שחוו מתקפת כופר במהלך סוף שבוע או חג בעבר, לא קיים בארגונם צוות אבטחה ייעודי הפועל בזמנים אלו לטובת איתור ותגובה לתקיפות פוטנציאליות.

השפעה על ארגונים - זמן תגובה ארוך מהרגיל ושחיקת צוותי האבטחה: כיום מרבית הארגונים בעלי צוותי אבטחה פנימיים או חיצוניים, שמטרתם לתת מענה ראשוני מקצועי במקרה של תקיפה בארגון ולעצור את התפשטות התוקפים ברשת. יחד עם זאת, נראה שישנו פער בזמינות צוותי האבטחה ונוכחות כוח אדם מקצועי במהלך סופי שבוע וחגים. יותר ממחצית מהנשאלים העידו שזמן ביצוע הערכה כללית ומתן תגובה ראשונית לאירוע תקיפה אשר התרחש במהלך סוף שבוע או חג היה ארוך מהרגיל, לעומת תקיפה שנערכה בזמני פעילות רגילים.

בנוסף, 33% מהנשאלים העידו שהתאוששות מאירוע תקיפה שכזה והליך החזרה לשגרה בארגון ארך זמן רב יותר לעומת אירועי עבר שחוו בזמני פעילות רגילים.  לצד זמני התגובה הארוכים, נראה שהפער הנ"ל פוגע גם ברווחת צוותי האבטחה. 86% מהנשאלים העידו כי הפסידו בעבר חופשות מתוכננות מאחר ונקראו לאיוש דחוף בעקבות מתקפת כופר שהתגלתה בארגון במהלך סוף שבוע או חג, בעוד ש-70% מהנשאלים התוודו שהגיעו לטפל באירוע תקיפה כאשר היו תחת השפעת אלכוהול. בטווח הקצר גורמים אלו עלולים לפגוע בתפקודם המקצועי של צוותי האבטחה, ואילו בטווח הארוך תיתכן שחיקה והשפעה שלילית על שביעות רצונם.

תעשיות בסיכון מוגבר - קמעונאות, תחבורה ומערכות בריאות: בעוד מרבית מדינות העולם נכנסות לתקופת החגים של סוף השנה הלועזית, תעשיית הקמעונאות והתחבורה מסתמנות כיעדי תקיפה אטרקטיבי במיוחד, בעיקר בשל הפעילות המוגברת של אותם הארגונים בתקופה הזו של השנה ופוטנציאל אובדן הכנסות אדיר מעצירת הפעילות השוטפת. סקטור נוסף שנמצא על הכוונת כולל את המוסדות והמכונים הרפואיים, אשר מהווים יעד פופולארי בשל החשש לפגיעה בחיי אדם במקרה של השבתת מערכות רפואיות או שיבוש פעילות.

אלמנטים אלו משפיעים על שיקול הדעת של הקורבנות וגורמים להם לשלם דרישות כופר גבוהות באופן מיידי, דבר שתורם ומעודד את התוקפים להמשיך ולתקוף. מהסקר עולה כי מעל 65% מהנשאלים אשר משתייכים לארגונים מהסקטורים הנ"ל העידו שמתקפות שחוו בעבר גרמו לפגיעה קשה בארגונם וזאת מאחר ולא היה בידם פתרונות אבטחה מתאימים. 24% העידו שלמרות שחוו מתקפת כופר בעבר, אינם מחזיקים כלל בתוכנית פעולה להתמודדות מול מתקפות כאלה בהווה.

הפתרון הטכנולוגי קיים: מערכות הגנה מבוססות ניתוח התנהגותי: תוצאות סקר זה, והבנת הסיכון הגדול שטמון במתקפות הכופר צריך לעודד ארגונים להתמגן בצורה אפקטיבית. כלי התקיפה הופכים למתוחכמים יותר ותדירות ביצוע התקיפות עולה משנה לשנה. הפתרונות בשוק לעצירת המתקפות קיימים, ביניהם מערכות הגנה מתקדמות (NGAV, EDR, XDR) אשר יעודן לספק הגנה לכלל נכסי הארגון ולנטרל תקיפות סייבר מתחכמות, ביניהן גם מתקפות כופר.

נראה שכיום עדיין קיים פער בהבנת חומרת המצב. ישנן קבוצות תקיפה שונות ומגוונות, אשר פעילות ברחבי העולם ועלולות להסב נזק אדיר לארגונים שונים. על פי תוצאות הסקר, 63% מהמשיבים האמינו כי מתקפת הכופר שחוו בארגונם בוצעה על ידי גורם מדיני מתקדם בעל אמצעים, וכללה מערכי תקיפה מורכבים. זאת למרות שבפועל תקיפות אלו בוצעו על ידי קבוצות תקיפה עצמאיות שאינן משתייכות לגוף מדיני גדול ומתוקצב.

עוד עולה מתוצאות הסקר כי מחצית מהמשיבים העידו שמערכת ההגנה הקיימת בארגונם הינה אנטי וירוס מסורתי בלבד, למרות שזו אינה יעילה מול מערכי התקיפות של היום. רק 36% מהמשתתפים העידו כי ברשותם מערכות הגנה מתקדמות כגון  EDR אשר מיועדות להגן על נקודות הקצה בארגון מפני מתקפות סייבר מתחכמות. 

ליאור דיב, מנכ"ל ומייסד סייבריזן, מסר כי "מתקפות הכופר ההרסניות ביותר מתרחשות לרוב במהלך סופי שבוע וחגים, כאשר התוקפים יודעים שיש להם יתרון על הארגונים המותקפים. סקר זה מוכיח שארגונים רבים אינם ערוכים כראוי להתמודדות מול מתקפות פוטנציאליות ועליהם לנקוט בצעדים נוספים על מנת להבטיח מוכנות לאיתור ותגובה מיידית להגנה על הנכסים הקריטיים בארגון״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית