״צה״ל מפעיל מעל אלף אוטובוסים בימי ראשון וחמישי״

ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון שמטרתו מעקב על צפיפות באוטובוסים של חיילים וכן דיון על איכות המזון בצה"ל. בהיבט המזון, קריית ההדרכה שהיא בסיס מופרט, קיבלה הכי הרבה תלונות

קרדיט: דוברות הכנסת - דני שם טוב

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, קיימה אתמול (ב') דיון מעקב על צפיפות באוטובוסים של חיילים וכן דיון על איכות המזון בצה"ל, אשר בשניהם השתתף ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, אלוף איציק תורג'מן.

יו"ר הוועדה פתח ואמר: כולנו הורים למשרתים, וכולנו שומעים את הסיפורים על איכות המזון שגם נחשפו בתחקיר של ערוץ 12, ועל הנסיעות בתחבורה הציבורית, וכל התמונות של העומסים בתחנות שרואים. נרצה לבחון היום את מצב הדברים והאם ישנו תהליך שיפור.

תת אלוף פיני בן מויאל, ראש חטיבת הלוגיסטיקה, הציג לוועדה את השינויים מאז דיון הוועדה בנושא ההסעות של החיילים בחודש יולי האחרון. תא"ל בן מויאל: ״צה״ל מפעיל מעל אלף אוטובוסים בימי ראשון וחמישי, שמאפשרים ללוחמים הזמנת מושב ונסיעה ישירה לבסיס. מחודש יולי, רק בימי ראשון וחמישי, ביצעו חיילי צה"ל 4.8 מיליון נסיעות, בהסעות שלנו ובתחבורה הציבורית.

״מאז אכן זיהינו שישה אירועים בעייתיים, שכל אחד תוחקר לעומק, כמובן, אבל ארבעה מהם התרחשו במרכזית באר שבע ולכן מיקדנו בה מאמץ. כעת בבאר שבע על כל רציף יש לנו סדרן צה״לי וגיבוי של אוטובוסים נוספים בתיאום עם הנהלת התחנה.״

תא"ל בן מויאל אמר כי בחציון הראשון של 2022 הוא צופה שתוטמע לגמרי אפליקציית הנסיעות זוזו, וייחתם הסכם מלא חדש עם משרד התחבורה ומשרד הביטחון.

תא"ל בן מויאל: השימוש באפליקציה ״זוזו״ שהשקנו וההסכם עם משרד התחבורה יוביל לחסכון של 150 מיליון ש"ח, שאותם נוכל להשקיע בשאטלים נוספים ללוחמים. הקשר שלנו עם משרד התחבורה רציף והעבודה משותפת. המחויבות שלנו היא לחיילים שלנו - המטרה היא לאפשר לכל חייל/ת חוויית נסיעה טובה ונוחה.

נעה ליטמנוביץ', מנהלת אגף כלכלה ברשות לתחבורה ציבורית: כאשר בצבא אומרים שהם חוסכים 150 מיליון ₪, זה כי אנחנו העמדנו 100 מיליון ₪ כבסיס למהלך הזה, כדי לפתור את הפגיעה בתחבורה הציבורית בימי ראשון וחמישי. אנחנו מעריכים שיהיו שלבים נוספים לשיתוף הפעולה, ונרצה להתמקד גם בנושא הרכבת כמובן. אנו שאופים שההסכם ייחתם עוד השנה כדי שבתחילת 2022 נדע היכן אנו עומדים.

ראש אט״ל, אלוף תורג'מן, אמר בדיון על איכות המזון בצה"ל: ״אני אישית עוסק בתחום המזון כל שבוע, וקצין לוגיסטיקה ראשי בכל יום. גם לי יש ילדים בצבא ואני שומע את כל הסיפורים. אני מתייחס בכובד ראש לכל אירוע. אני מנטר את הרשת ומטפל בכל פניה, פתחנו מוקד פניות לחיילים שבו בכל פניה אנו סוגרים מעגל מול מנהל המטבח. מספיק עשרה חיילים שלא אכלו טוב וזה לא מקובל עליי. אני לא מקבל לא עכברים ולא ציפורים במטבח.

״לא חסרים פרודוקטים בצה״ל. יש קושי להעמיד טבחים צבאיים ולהביא כוח אדם איכותי מעולם המטבח, ולכן ההחלטה להציב נגד בכל מוצב היא קריטית. אנחנו משקיעים זמן ומשאבים בדגש על הקצה בשטח, ונמשיך לראות גרף שיפור גם בהמשך״.

תת אלוף רונן כהן, קצין לוגיסטיקה ראשי, פירט בדיון על שיטות ההזנה השונות של צה"ל, ועל האתגרים השונים בשרשרת המזון, אם אלו תהליכי האספקה לכל רחבי הארץ, אם זה התשתיות בחלק מהבסיסים, אם המחסור בכח האדם, אם אלה נושאי כשרות, וגם חוויית הסועד אליה מורגלים החיילים כיום בבואם מהאזרחות.

כאשר נשאל על מקרים של חרקים ומזיקים בקרבת מזון, בדגש על קריית ההדרכה, תא"ל כהן ציין כי ישנה מגמה של ירידה בהתפרצויות של תחלואת מעיים בצה"ל, כאשר בשנת 2019 היו 15 מקרים, 14 בשנת 2020, ועד כה 6 מקרים ב-2021. עוד אמר תא"ל כהן כי קריית ההדרכה היא אירוע ייחודי בצה"ל, בו כל שרשרת המזון היא באחריות הספק החיצוני, אשר אחראי למצרכים ולהכנת האוכל לאלפי החיילים כל יום.

מאידך, אמר תא"ל כהן, לגבי ביקורות על מחסור במזון ביחידות שונות, קריית הדרכה היא המקום היחיד בצה"ל בו מותר לחיילים לאכול שתי מנות בשר ביום. עוד נאמר לחברי הוועדה כי ישנם גם שיקולים של בשר-חלב, ולכן לא בודקים מנות בשר אלא כמויות חלבון, בהתאם לאופי שירותו של חייל, ועל זה ניתן לענות באמצעים שונים, כמו למשל מעדנים עשירי חלבון.

יו"ר הוועדה, ח"כ בן ברק, סיכם: ״אני משוכנע ביכולת צה"ל לעשות את השיפור בנושא המזון, והמציאות בשטח מראה שעדיין נדרש שיפור, למרות הרצון הטוב של צה"ל. קשה לי עם זה שצה"ל החליט על הפרטה מוחלטת של בסיס שלם – קריית הדרכה.

״קשה לי עם העובדה שהבסיס הכי חדש בצה"ל, דווקא בו יש כל כך הרבה בעיות במטבח, ואני תוהה אם יש מספיק בקרה והאם משיהו שם מנסה לחסוך יותר מדי.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית