נובמבר הגדול: כך נקנה ברשת בצורה בטוחה

על פי נתוני חברת ריסקיפייד, כמות ניסיונות ההונאה עולה כל הזמן, ולמעשה לכל צרכן כיום יש סיכוי ליפול קורבן. אמילי גרינצווייג, דירקטור תובנות הונאה בחברה, מסבירה מה צריך לעשות

אמילי גרינצווייג. צילום: באדיבות חברת ריסקיפייד

השנתיים האחרונות היו שנים בהן תנופת הקניות באונליין, כתוצאה מהסגרים והחשש מהידבקות בקורונה, הובילו לשינויים בהתנהגות צרכנית. אתרי מסחר ולקוחות כאחד, החלו השנה את תקופת הקניות מוקדם יותר בעיקר עקב החשש של צרכנים ממשבר מתמשך בשרשרת האספקה ועקב הרצון של סוחרים למשוך את הקונים מוקדם יותר בתקופה.

השינויים בהתנהגות צרכנית מתחוללים בקצב מהיר כך שמגמות חדשות מתרחשות בשוק המסחר האלקטרוני בקצב מהיר  - החל בסוג המוצרים הנרכשים, כמו למשל עלייה בקניות של כרטיסי מתנה דיגיטליים (Gift Cards), דרך האופן בו הלקוחות מעדיפים לקבל את המוצרים שהם הזמינו וכלה בדרכי ביצוע התשלום.

ענף המסחר המקוון הגלובלי צפוי לשבור שיאים חדשים בחודשים הקרובים, עם עלייה של 11% בשיעור הקניות באונליין, וצפי הכנסות של 910 מיליארד דולר, וככל שיש יותר עסקאות - יש יותר הונאות. הנתונים של ריסקיפייד מצביעים על כך שכמות ניסיונות הונאה היא הרבה יותר גדולה ולכל לצרכן יש יותר סיכוי ליפול קורבן להונאה. מהצד של הסוחרים, אפשר לראות שאחוז ההונאות מכלל העסקאות דווקא יורד בתעשיות מסוימות, כיוון שכמות הקניות אונליין כל כך עלתה.

אחת הדרכים שהפכו להיות נפוצות במיוחד לביצוע הונאות הוא השתלטות על חשבונות משתמשים, כך שבשנת 2021, לפחות 1 מתוך 140 ניסיונות התחברות של לקוחות לחשבונות המשתמש שלהם באתרי מסחר ברשת באונליין היו חשופים להתקפות השתלטות על חשבון, זאת לצד דרכים אחרות ומה אם לא הדרך המסורתית של שימוש בפרטי כרטיסי אשראי של צרכנים.

עם כל זה, איך צרכנים יכולים לזהות מבעוד מועד איומים אפשריים ברשת ויאפשרו לכם לבצע רכישה בטוחה ונבונה יותר, ולמה הם צריכים לשים לב?

  • לבצע מעקב תדיר אחרי חיובי כרטיס האשראי - לעבור על חשבונות האשראי בתדירות גבוהה - ולשים לב גם לפרטים קטנים. אם אתם רואים רכישות בסכום גבוה שלא עשיתם, סביר להניח שתשימו לב אליהם די בקלות, ולחיוב בסכום של חמישה שקלים כנראה לא תשימו לב. אבל לאנשים שמבצעים הונאות יש מתודה פופולרית בשם carding - הם קודם ינסו לבדוק אם הכרטיסים עובדים, באמצעות חיובים מאוד קטנים. זה יכול להיות בחנויות חדשות או במקומות שבהם כבר קנינו קודם. את פרטי האשראי הרי קונים בדארק-ווב במסות, אז הם בודקים אם הכרטיס פעיל, והפרטים נכונים, כדי שיוכלו להמשיך למכור אותם או להשתמש בהם. אז אם אתם רואים חיוב לא מזוהה, אפילו בסכום קטן - להתקשר לחברת האשראי מיד, ולנסות להבין מה קורה.
  • להיזהר מניסיונות השתלטות על חשבונות (Account Takeover)- אם אתם נוטים לבצע קניות רבות ברשת, אל תסתפקו בבדיקת החשבון החודשי של כרטיס האשראי. מומלץ לבדוק גם את החשבון שלכם באתרי הסחר בהם אתם עושים שימוש קבוע. אם מקבלים הודעה על שינוי בפרטים או כניסה לחשבון ממדינה זרה, לא ללחוץ על הלינק שבגוף המייל אלא להיכנס לאתר עצמו ישירות.
  • לשמור על תיבת מייל נקייה- בקרב מבצעי הונאות ידועה שיטה שבה משתמשים מבצעי ההונאות כדי ״לטשטש עקבות״, על מנת להקשות על המשתמשים לזהות שהשתמשו בכרטיס האשראי שלהם. כאשר אתם מבצעים רכישה, בדרך כלל תקבלו מייל חוזר על הרכישה. במידה ומישהו ביצע רכישה בכרטיס וקיבלתם את הדיווח על הרכישה במייל, אתם ודאי תתקשרו מיד לחברת האשראי לבירור ואולי הסוחר אף יספיק לבטל את העסקה. עם זאת, מה קורה אם אתם מקבלים פתאום עשרות או מאות מיילים? דעו שייתכן שמישהו עושה שימוש בכרטיסי האשראי שלכם. מבצעי ההונאות שעומדים מאחורי המהלך הזה בונים על כך שבגלל הצפת המיילים לא תבחינו במייל שנשלח אליכם מהחנות המקוונות על רכישת מוצר או מוצרים וכך תתאפשר העסקה.
  • להימנע מרכישות מאתרים לא מוכרים- צריך להיזהר מלבצע קניות מאתרים שלא שמעתם עליהם קודם לכן, ואתרים שאינם מאובטחים. פעמים רבות, אותם נוכלים מקימים אתרי סחר פיקטיביים ומפתים את הצרכנים לקנות מוצרים במחירים אטרקטיביים, בדרך כלל במחיר זול בצורה חריגה. רגע לפני שאתם מתפתים ולוחצים על כפתור הקניה, ערכו חיפוש בגוגל ובפייסבוק וראו מה קונים אחרים כותבים על האתר, איכות המוצרים וזמן ההגעה של המוצרים.

בסופו של יום, ככל שהצרכנים באתרי הסחר המקוונים ישכילו לנהל את הרכישות שלהם בצורה אחראית, שקולה ונבונה, כך הם יוכלו לצמצם בצורה משמעותית את הסיכוי שייפלו כקורבן להונאות. מהצד של הסוחר, שמירה על חוויית לקוח בתקופות עמוסות מחייבת השקעה בבניית אמון ארוך-טווח עם הלקוחות תוך כדי מניעת הונאות, הצעת חווית קנייה חלקה בסמארטפונים והקלה על חווית הקנייה של קונים חדשים תוך כדי יצירת תכניות נאמנות ללקוחות חוזרים.

מאת אמילי גרינצווייג, דירקטור תובנות הונאה בחברת ריסקיפייד

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית