נולד בטעות ושינה את העולם: המעבד הראשון של אינטל חוגג יובל

"המעבד הזה פתח את הצוהר לעולם המחשוב האמיתי ואפשר לו להמריא לגבהים חדשים", כתב פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, במכתב לעובדי החברה

אז לעומת היום. גרפיקה: יח״צ, באדיבות אינטל

אינטל ציינה אתמול (ב׳) יובל להשקתו של Intel® 4004, המעבד הראשון בעולם, שסלל את הדרך למהפכת המחשוב המודרני. בפועל מעבד ה-4004 תוכנן להיות אב הטיפוס של המחשבון הראשון, ובשל "טעות" שנוצרה בשינויים שעשו באינטל עת פיתוחו, הפך למוצר פורץ דרך שפתח את הצוהר לעולם הטכנולוגיה.

הצלחתו של ה-4004 הוכיחה שניתן לייצר כח מחשוב רב באמצעות מעבד בגודל של ציפורן אנושית, וסגרה את הגולל על תקופה ארוכה של מוצרי מחשוב במידים עצומים. כעת, 50 שנים מאז אותה "טעות", אנו עדים למציאות טכנולוגיות שעולה על כל דמיון של אלו שהיו הראשונים להביא אותה לפתחנו – ואף שלנו, כשאנו פוגשים טכנולוגיות חדשות שלפני מספר שנים היו נראות לנו בלתי אפשריות לגמרי.

מעבד הוא ה"מוח" שאחראי על הפעלת מרבית אמצעי הטכנולוגיה באשר הם ולפיכך המצאתו שקולה להמצאת הפיתוחים הגדולים ביותר ששינו את פני האנושות. אף שכולנו מתייחסים למכשור טכנולוגי כמובן מאליו, רובנו לא מבינים את תפקידם של המעבדים ביכולת להפעילו ואת העצמה שהם מספקים לצרכים טכנולוגיים שונים. מעבדים משולבים כמעט בכל היבט בחיי היומיום של בני אדם - בין אם בסמרטפונים, מחשבים, מוצרי גיימינג וקונסולות משחק, מצלמות, ציוד ומערכות בתחום הרפואה, רכבים אוטונומיים, מתקני התפלת מים, מטוסים ועוד.

עד לפיתוח ה-4004 הדרך היחידה להשיג עוצמת מחשוב בהיקף דומה הייתה באמצעות "מיינפריים", מחשב עצום מימדים שהצריך מרחב בסדר גודל של חדרים שלמים. אולם מאז הוולדו של המעבד הקטן נעשה השינוי הגדול ביותר באופן שבו ניתן לייצר מחשבים. כמו כן מפיתוח לפיתוח המעבדים השתכללו בצורה דרמטית עד לאלו שאנו מכירים היום. מעבד ה-4004 הראשון למשל הכיל 2,300 טרנזיסטורים ומעבד אלדר לייק 12 gen core החדש שהושק לאחרונה, מכיל מיליארדי טרנזיסטורים; המעבד הראשון כלל ליבה אחת בלבד (1 core) ואילו מעבד אלדר לייק החזק שיצא לאחרונה לשוק מכיל 16 ליבות.

"השנה אנו מציינים יובל להשקתו של מעבד 4004, חלוץ הטכנולוגיה המודרנית שכולנו מודים על הוולדו. אם תחשבו על כל ההישגים אליהם הגענו בחצי המאה האחרונה, תבינו מיד כי מדובר ברגע רב-חשיבות בהיסטוריה של הטכנולוגיה, משום שהשבב הזה הוא זה שייצר את הבסיס לעולם המחשוב ואפשר לו להמריא לגבהים חדשים". כך כתב פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל העולמית במכתב שייעד לעובדי החברה. "כשאנו מביטים קדימה ל-50 השנים הבאות ואילך, אנו נרגשים להמשיך ולהוביל חדשנות שתמשיך להשפיע באופן ייחודי וחדשני לזו שנראתה לפני".

"במבט לאחור כבר בשנת 1970 היה ברור שהמעבדים ישנו את האופן שבו אנו מתכננים מערכות ועוברים מחומרה לתוכנה. אולם, המהירות שבה המעבדים התפתחו עם הזמן ואומצו על-ידי התעשייה הפתיעה גם אותנו" אמר פדריקו פאג'ין, לשעבר מהנדס באינטל והאיש שתכנן וייצר את ה-Intel 4004 עם טד הוף וסטן מזור.

 הטעות שהפכה מחשבון למעבד

רבים לא יודעים זאת אך בתחילת דרכה אינטל לא תכננה לפתח מעבדים לעולם המחשוב. בשנת 1969 חברה יפנית בשם Nippon Calculating Machine Corp פנתה לאינטל כדי שזו תתכנן עבורה מערך מעגלים משולבים עבור אב הטיפוס של המחשבון שניפון עבדה על פיתוחו. פדריקו פאג'ין, אז מהנדס באינטל, וצוותו, נענו לאתגר שהציבה ניפון וכשנגשו לעבודה ערכו שינויים בתוכניות המקוריות שהביאו לתכנון מערך של ארבעה שבבים, בהם גם ה-CPU  ה-  4004.

כך יצא שה-4004, שגודלו כאמור כגודל ציפורן אנושית, סיפק את אותה עוצמת מחשוב כמו המחשב האלקטרוני הראשון שנבנה ב-1946 ותפס חדר שלם.

המצאת ה-4004 אפשרה יצירת דורות של מעבדים בדרכם להפוך לשבבי המחשוב שאנו מכירים בהתקנים המודרניים של ימינו כולל השקת הדור ה-12 והחדש ביותר של מעבדי Intel® Core עליהם הכריזה החברה באירוע Intel Innovation באוקטובר האחרון ופותח את הדלת בפני העידן החדש של מחשוב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית