צעד אחורה לרפאל ותעשייה אווירית: בריטניה רוצה טילים היפרסונים לספינות המלחמה שלה

התעשיות הישראליות מציעות טילים בהנעה תת-קולית לבריטים, בעוד הקצינים בצי הבריטי רוצים נשק היפרסוני. לישראל אין הנעה כזו בפיתוח מקומי 

https://www.royalnavy.mod.uk/the-equipment/ships/frigates/duke-class

לאחרונה הציגו החברות רפאל ותעשייה אווירית טילי שיוט מתוצרתן בתערוכת נשק בבריטניה בכוונה לחשוף אותם לצי הבריטי. זאת, בשל הליך רכש שבריטניה מקיימת בשנים האחרונות במטרה להחליף את טילי ההארפון המזדקנים עד 2023.  

מדובר בפרויקט תחת השם ISSGW בהיקף משוער של 250 מליוני פאונד (כ-340 מליוני דולרים), לזיווד שלוש ספינות עם חמש ערכות טילאות. למרות הציפייה הישראלית, נראה כי בבריטניה עושים חושבים מחדש ורוצים טילים היפרסונים

ב-2 בנובמבר 2021, הוועדה הנבחרת להגנה של בית הנבחרים קיימה מושב שכיסה מגוון רחב של נושאים הרלוונטיים למצב הנוכחי והעתידי של הצי המלכותי. 

״חיל הים מתעניין יותר בטילים היפרסוניים עם טווח ארוך בהרבה. קשה להצדיק את גישת הפלסטר עם הוצאה של 250 מיליון ליש"ט עבור חמישה סטים של טילים לצייד רק שלוש ספינות״, אמר אדמירל סר אנטוני דיוויד רדאקין בדיון. הוא גם טען שבפועל, הטילים החדשים לא צפויים להיות מבצעיים לפני 2027. הרבה אחרי היעד המקורי של 2023. 

במסגרת הדיון עלה כי הבריטים מעדיפים את טיל השיוט העתידי שמפותח תחת FCASW project, עם הנעה היפרסונית, יחד עם MBDA. הטיל, שהחלו לתכנן אותו ב2011, לא צפוי להיות מבצעי לפני 2030. 

משמעות הדברים היא, כי למרות הכוונה של החברות הישראליות להציע לבריטניה טילי שיוט תת-קוליים לצי שלה, אין לישראל מנוע היפרסוני להניע את הטילים של רפאל או תעשייה אווירית. אין גם פרויקט פיתוח ישראלי לטיל שיוט היפרסוני.

לפחות לא אחד כזה גלוי. גם מעבר על תקציב המדינה שאושר בימים האחרונים, אינו מגלה בין השורות פרויקט פיתוח כזה שצפוי לעלות מאות מליוני שקלים. לכל הפחות. 

מעבר למקרה המסויים של העסקה הצפויה בבריטניה, הדיון הבריטי מעלה שאלה רחבה יותר - האם התעשיות הישראליות ישארו תחרותיות בתחום הטילאות העולמית ללא הנעה היפרסונית? 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית