דיווח: שב״כ השתמש בתוכנה של NSO לחשוף את ששת העמותות שקשורות לחזית העממית 

פרסום ברשת טוען כי שב״כ השתמש בכלי של NSO להפליל את ששת ארגוני זכויות אדם הפלסטינים שנקבע בישראל כי עסקו בטרור. בין הפעילים שנעקבו, היו כאלו עם אזרחות אמריקאית - עובדה שסיבכה את משרד הביטחון ו-NSO מול האמריקאים

bigstock

דו״ח של ארגון frontlinedefenders, טוען כי שב״כ השתמש בכלי האיסוף של NSO, על מנת לעקוב אחרי פעילים בעמותת אל-חק - אותה עמותה שהוגדרה כארגון טרור על ידי משרד הביטחון הישראלי לפני מספר ימים. 

״ב-16 באוקטובר 2021 נוצר קשר עם Front Line Defenders על ידי אלחק, ארגון זכויות אדם בפלסטין (המוגדר כארגון טרור בישראל), בנוגע למכשיר של איש צוות ירושלמי והידבקות אפשרית בתוכנות ריגול״, כותבים בדיווח. 

בפרסום של משרד הביטחון נטען כי: ״שמות הארגונים: ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) ו-ועדת הפעילות החקלאית (UAWC).

״ארגונים אלו פעלו בכסות של "ארגוני חברה אזרחית", אולם משתייכים הלכה למעשה ומהווים זרוע של הנהגת הארגון, שמטרתה השמדת ישראל תוך נקיטת פעולות טרור. הארגונים שהוכרזו נשלטים על ידי בכירי החזית העממית לשחרור פלסטין ומעסיקים פעילי חז"ע רבים בתפקידי שטח וניהול, לרבות פעילים אשר היו מעורבים בפעילות טרור.״ 

ארגונים אלו גם הוגדרו כהתארגנויות לא חוקיות ביו״ש בימים האחרונים לאחר שאלוף פיקוד מרכז חתם על צו המורה על כך. 

אז איפה בעצם הבעיה? 

פרסומים שעלו בתקשורת הישראלית טוענים כי המערכת של NSO הופעלה באופן לא חוקי על ישראלים. ובכן, הפרסומים הללו מטעים. מדובר בפלסטינים חשודים בטרור ולא בישראלים תמימים. 

שב״כ רשאי להשתמש בכל טכנולוגיה שהמערכת המשפטית מתירה לו, לטובת מעקב אחרי חשודים בטרור. במקרה זה, על פי הפרסום, זוהו הדבקות של טלפונים סלולריים בחודש יולי 2020. כלומר, לפני כשנה וקצת. 

אם הפרסום נכון, מדובר באיסוף מודיעין של שב״כ אודות ששת הארגונים הללו שעסקו בטרור. כדי להפליל אותם בחודש אוקטובר 2021 בצורה פומבית, צריך לאסוף לגביהם מידע, להצליב פרטים, לבנות תיק מודיעיני שיאפשר את הכרזת משרד הביטחון. לצורך כך, על פי הפרסום, נעשה שימוש גם בכלי של NSO בתקופה לפני ההכרזה. 

אם טרם קראתם את חוק שב״כ, מומלץ. בחוק כתובים ומוגדרים מנגנוני הבקרה על שב״כ מצד המערכת המשפטית, הכנסת והממשלה. אם שב״כ רוצה להאזין למישהו, ולא משנה באיזה כלי טכנולוגי, הוא צריך אישור שופט. 

האמריקאים זועמים 

טענה נוספת שעלתה בעקבות ההכרזה על ששת ארגונים אלו כארגוני טרור, היא שהמעקב של שב״כ אחרי אותם ששת ארגוני טרור המקושרים לחזית העממית, גרמה לכך שמשרד המסחר האמריקאי הכניס את NSO לרשימת הפיקוח. כלומר, שייצוא מוצרים שלה בארה״ב דורש רישיון או שמוצרים מפוקחים בארה״ב, שרוצים למכור לחברה, גם הם דורשים רישיון. 

מדוע האמריקאים התעצבנו? מכיוון שמשרד החוץ והביטחון היו שלומיאלים בדרך שבה הנגישו את המידע לאמריקאים. חלק מהפעילים שנטען בדו״ח שעקבו אחריהם מחזיקים אזרחות כפולה כולל דרכון אמריקאי. כאמור, מדובר בפעילים בארגונים טרור על פי הגדרה ממשלת ישראל. 

במקום ללבן את הממצאים בערוצים שקטים מול האמריקאים, טרם פרסום ההודעה של שר הביטחון, לא הודיעו לבית הלבן. בתגובה, משרד המסחר האמריקאי הכניס את NSO, כאמור, לרשימה שבה נדרש רישיון ייצוא לכל פעילות עמה - כתגובה לשימוש במערכת שלה נגד אזרחים אמריקאים. על אף שאלו מוגדרים בישראל כטרוריסטים. 

במילים אחרות, שב״כ רכש רשיונות מ-NSO, ביצע מעקב אחרי חשודים בטרור ביו״ש על בסיס אישור משפטי של ממשלת ישראל, ובסוף חברת NSO סופגת את הריקושטים מארה״ב. בגלל התנהלות מדינית, שלומיאלית, של הלקוח שלה - משרד הביטחון הישראלי. 

לסיכום, למרות שכל המעקב, אם אכן התבצע, חוקי על פי מערכת המשפט הישראלית, ההסברה כשלה וסיבכה את משרד הביטחון ו-NSO מול ארה״ב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית