דעה | הממשלה הנוכחית צריכה לדעת להסכים לא להסכים

במציאות הגיאופוליטית הנוכחית, ממשלה מגוונת כמו בישראל נדרשת לתמיכה ציבורית רחבה ויכולת לשים בצד בעיות יסוד שיכולות להביא לפירוקה

סטילס: חיים צח/ לע"מ

אנו עדים בימים אלו לשורה של תסבוכות בינלאומיות, ניגודי אינטרסים, ניגודי השקפות ושאיפות, מזימות בינלאומיות שמסתבכות זו עם זו ונוצרים פלונטרים קשים להתרה. מי שמסוגל לנסות לפתור ולפרק פלונטרים הוא מנהיג בעל שעור קומה, וכאלו למרבה הצער חסרים מאוד בעולמנו. 

דרושה: כריזמה

מה לעשות שאין היום בעולם צ'רצ'יל, רוזוולט, דה גול, בן גוריון, בגין, מנדלה ועוד כאלו מנהיגים וראשי מדינות שמסוגלים לומר שהם יודעים יותר טוב מעמם מה טוב בשביל העם. איש מאלו שהוזכרו לא היה מושלם, לא היה חף מטעויות, אפילו היסטוריות.

אבל היתה להם אותה תכונת פלא הקרוייה ביוונית עתיקה כריזמה. בעזרתה הם ידעו להוביל ולהנהיג בני אדם. אגב, כריזמה ביוונית פירושו מתנת חסד, אדם בעל קסם אישי, יכולת שכנוע וכישורי תקשורת בין אישית כדי לסחוף המונים. 

צרור דוגמאות להסתבכויות וסיבוכים פוליטיים וניגודי עניינים לקוחים מחדשות הימים האלו. טורקיה מוכרת כלי טיס בלתי מאויישים לאוקראינה, וזו האחרונה תוקפת בעזרתם את מתנגדי הממשלה האוקראינית, הספרטיסטים, שהם נתמכי מוסקווה.

אותה טורקיה קונה ברוסיה מערכות הגנ"א S-400. פוטין צריך לכעוס על ארדואן שמוכר כלי משחית לאוקראינים שנואי נפשו של פוטין? הסתבכות.

במשך 20 שנה הטיפה איראן שארה"ב תוציא את כוחות צבאה מאפגניסטן. וכשיצאה וושינגטון מקאבול, התמלאה טהרן דאגה עמוקה. כי עתה ניצבת איראן, שהיא תיאורקטיה שיעית, מול אפגניסטן של טליבאן, שהיא תיאוקרטיה סונית.

וידוע שסונים ושיעים הם שמן ומים. ואמנם, באיראן חוששים מאוד שטליבאן יעודד טרור אנטי-שיעי ויאפשר חידוש פעילות דאעש ומיליציות סוניות אנטי-איראניות. הסתבכות.

אינטרסים נוגדים

עוד קצת טורקיה: אנקרה וסיאול (קוריאה הדרומית) חתמו על חוזה לפיו חברות דרום קוריאניות ייצרו את המנועים ואת מערכות התמסורת של הטנק הטורקי ALTAY שבפיתוח. טורקיה מתחמשת, מייצרת נשק ומייצאת, היא חברה בנאט"ו, אבל מצויה במריבה קשה עם ארה"ב, הפטרונית של נאט"ו, בגלל מטוסי F-35 (ארה"ב) ומערכות S-400 (רוסיה).

בעברו השני של העולם יש שת"פ אסטרטגי וברית עמוקה בין ארה"ב לבין קוריאה הדרומית. כמה אינטרסים נוגדים. הסתבכות. הנשיא ביידן מוציא כוחותיו מאפגניסטן, משאיר קצת בעירק/סוריה. לרוסים יש בסיסי אוויר וים במערב סוריה, והרוסים שם כדי להישאר. ישראל לא אוהבת את יציאת הצבא האמריקני מהאזור, אבל ביידן מקיץ בלילה מחלומות בהלה בסינית וברוסית. הסתבכות.

בתום שנות עוינות ארוכות נוצרו קשרים דיפלומטיים ואחרים בין ישראל הקטנה לסין האדירה. אבל אין זה סוד: בייג'ין היא מעצמת-על ששולחת זרועות. לא צבא, אלא כלכלה. ישראל היא מדינה דמוקרטית בנוסח המערב: סין רוצה לבנות פה נמל? למה לא.

רוכשת תאגיד מזון, תחרות חופשית בריאה. עובדים סיניים בונים מנהרות ותשתיות ביעילות, במהירות ומקבלים בונוס, ברוכים תהיו. שת"פ בינלאומי. ומי לא אוהב את זה? האמריקנים. לפני שהם לוחצים על אי-בניית התנחלויות ביו"ש הם מדברים על 'צמצום הבנייה' עם הסינים. 

בחריין רוכשת מסוקי תקיפה בארה"ב. למה היא זקוקה למסוקי תקיפה קטלניים מודרניים? מי האויב של בחריין? איראן, כמובן. בחריין כיום חברה של ישראל, שותפה בהסכמי אברהם.

אבל בישראל יש גם מי שבוחנים היטב את מאמצי ההתעצמות הצבאית וההתחמשויות של מדינות המפרץ. כמו גם, למשל, את צי הצוללות ההולך וגדל של מצרים, בעלת ברית ושותפה לשלום. 

מנהיג אינטליגנטי

מה הפתרון של פלונטרים פוליטיים והסתבכויות בינלאומיות? מלה אחת – הנהגה. מדינה יציבה צריכה שיעמוד בראשה מנהיג אינטליגנטי, חכם, נחוש, שיודע לקרוא מצב. מודעות מצבית, כך בלשון צבאית.

כזה שיודע גם להיות ז'ונגלר, אמן קרקס שיודע לקפוץ ולדלג מאינטרס אחד לשני, מניגוד עניינים אחד לשני, ולמצוא דרך ביניים, פתרון שמתקבל על דעת הרוב ולא מכעיס יותר מידי את המיעוט. מנהיג הוא זה שיודע להתוות דרך. וכמובן מנהיג ישר דרך ובעל טוהר מידות.  

ממשלת ישראל כיום היא דוגמה ייחודית בעולם לאוסף של חילוקי דעות, מקבץ של ניגודי אינטרסים והבדלי השקפות תהומיים בנושאים שהם ברומו של עולם, וגם בקטנות.

בנייה בשטחים - ארה"ב ומר"צ לא יאהבו. הכשרת יישובי בדואים בלתי חוקיים – הימין לא יאהב. רכבת קלה בשבת – הדתיים יזעקו חמס. ביטול רכבת קלה בשבת – חילונים ימחו נמרצות. 

בעיות יסוד

זו ממשלה שכדי שתחזיק מעמד ותאריך ימים חובה שכל מרכיביה יסכימו על דבר אחד – שלא להידרש, לא לטפל ולא לדון, ואפילו לא לחלום על פתרון דרסטי של בעיות יסוד שמדינת ישראל מתחבטת בה מיום קיומה. להסכים שלא להסכים.

לא היה כדבר הזה בתולדות ישראל. הורגלנו לממשלות של מפלגה אחת גדולה ושתלטנית פלוס כמה מפלגות לוויין. על ממשלת כזו היה קל יחסית להשתלט ולנהל מדינה. היום צריך הנהגה ומנהיגות אחרת, שתדע לגבור על חילוקי דעות, להגיע לפשרות, להוביל ולבצע. 

לפיכך ממשלתו של נפתלי בנט זקוקה לדעתנו נואשות לתמיכה ציבורית רחבה. בניגוד למה שמטיפים לציבור, אין זה משנה כמה מנדטים היו לו בעבר. היום הוא ראש הממשלה בבחירת הכנסת. היום יש לו 120 מנדטים. שהרי מי שהיו לו 30 מנדטים ויותר לא הצליח ארבע פעמים להרכיב ממשלה עם עשרות המנדטים שלו. עובדה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית