סודן: הממשלה הצבאית-אזרחית בוטלה בכוח - בחירות חדשות יהיו ב-2023

גנרל עבדול פתאח אל-בורהאן הפעיל כוח צבאי על מנת לעצור את ההנהגה האזרחית במדינה. לפיו, בחירות חדשות יערכו בשנת 2023

Abdel Fattah al-Burhan. By President.az, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91973794

צבא סודן, בהנהגת גנרל עבדול פתאח אל-בורהאן, הכריז על ביטול הממשלה הצבאית-אזרחית, הטלת מצב חירום והודיע שיפעל לעריכת בחירות כלליות בשנת 2023. ארה"ב הודיעה על השעיית הסיוע הצבאי לסודן.

לאחר מעצרים של ראש הממשלה עבדאללה חמדוק ובכירים אחרים, הפגינו אלפים ברחובות הבירה חרטום והעיר התאומה שלה אומדורמן. הם חסמו רחובות והציתו צמיגים כאשר כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר אותם. כך על פי דיווח של apnews. 

ניו יורק טיימס מדווח כי מזה כמה שבועות היו סימנים שהצבא אינו מוכן לשתף פעולה עם ממשלה צבאית-אזרחית משותפת, וכך נרקמה ההפיכה. לרחובות חרטום נהרו אלפי תושבים שחלקם מחו נגד ההפיכה ונמסר על שבעה או שמונה הרוגים ועשרות פצועים. המפגינים שרפו צמיגים ברחובות וקשרי האינטרנט במדינה נותקו. היו ידיעות שהצבא פתח באש לעבר מפגינים שהתאספו מול בנין המטה הכללי של צבא סודן.

לא ברור עדיין היכן נמצא ראש הממשלה הקודם עבדולה המדוק. שר האינפורמציה כתב בפייסבוק שראש הממשלה ורעייתו נעצרו אחרי שסירבו להכיר בשלטונות ההפיכה ונלקחו למקום בלתי ידוע. 

השליט הצבאי החדש גנרל בורהאן עמד עד כה בראש מועצת הריבונות, גוף צבאי-אזרחי שתמך במעבר לדמוקרטיה בסודן. לא ברור אם הצבא כולו תומך בהפיכה, והיו ידיעות שחיילים הצטרפו למפגיני נגד. איגוד הרופאים, המהנדסים והמשפטנים במדינה הודיע כי "זו הפיכה עממית, אולם הכוח והעושר שייכים לעם ולא להפיכה צבאית". 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית