פרשנות | עסקת הספיידר של רפאל נסגרה בדקה ה-90 טרם חילופי שלטון בצ׳כיה

המפלגה הפופולארית של ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש איבדה אחיזה בשלטון. עסקת הנשק עם רפאל נחתמה כחמישה ימים טרם מהפך פוליטי בצ׳כיה

קרדיט: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון 
 

ביום שלישי שעבר, ה-5.10.2021, דיווח משרד הביטחון כי נסגרה ונחתמה עסקת הרכש של מערכות ספיידר בין ממשלת צ׳כיה לחברת רפאל. סכום העסקה עומד על כ-620 מליוני דולרים. אתמול (א), ה-10.10.2021, דווח בצ׳כיה על מהפך פוליטי. 

המפלגה הפופולארית של ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש איבדה אחיזה בשלטון. אותה ממשלה שחתמה על ההסכם עם רפאל. נשיא צ׳כיה, מילוש זמן, הובל לחדר מיון לאחר תוצאות הבחירות. 

כאשר 100% מהקולות נספרו, ברית המרכז-ימין ספולו (ביחד) זכתה ברוב הקולות עם 27.79%, ואחריה מפלגת ANO של באביש עם 27.12%, וקואליציית פירסטאן עם 15.62%. ההחלטה את מי למנות כראש ממשלה נתונה כעת בידיו של הנשיא, שכאמור נמצא בבית חולים. גם אם באביש יקבל את המינוי, כפי שצופים בצ׳כיה, לא יהיה לו רוב בפרלמנט והוא יפול בהצעת האי אמון הראשונה שתבוא. 

"אנחנו השינוי. אתה השינוי", אמר ביום שבת האחרון מנהיג ספולו, פטר פיאלה, וטען שניצח בפני קהל מריע. מנהיג קואליציית פירסטאן, איוון ברטוש, אמר כי שיחות עם ספולו "על האפשרויות להקים ממשלה חדשה" צפויות להתחיל בשבת הקרובה. "הדומיננטיות של אנדריי באביש הסתיימה, והמפלגות הדמוקרטיות הראו שעידן הכאוס כנראה מאחורינו", אמר ברטוש.

לסיכום, אם חתימת העסקה עם רפאל הייתה מתעכבת במספר ימים, ייתכן והיא לא הייתה נחתמת או לכל הפחות הייתה נדחית במספר חודשים עד להקמת ממשלה חדשה בצ׳כיה. האם היה מידע מוקדם בצד הצ׳כי לגבי האפשרות שבאביש יפסיד ולכן קידמו את העסקה מספר ימים טרם הבחירות? זו תשאר שאלה פתוחה. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית