לאחר שבועות של ספקולציות, נחשפה ה"גרון עמוק״ של פייסבוק

פרנסס האוגן, שהתחילה לעבוד בפייסבוק רק ב-2019, היא זו שעומדת מאחורי הדלפת הענק של עשרות אלפי מסמכים שהובילו לתחקיר המטלטל של הוול סטריט ג׳ורנל, לפיו החברה מודעת לנזקים החמורים שהיא גורמת לכאורה, ומנסה לטאטא זאת מתחת לשטיח כדי להמשיך להרוויח

פרנסס האוגן במהלך הראיון ל-״60 דקות״ של רשת CBS, אמש (א׳). צילום מסך: מתוך עמוד היוטיוב הרשמי של 60 Minuttes

מארק פלט, דניאל אלסברג, ג׳פרי וויגנד – ועכשיו גם פרנסס האוגן. כדאי לזכור את השם של האישה שהייתה אנונימית לחלוטין עד לפני מספר שעות, וכעת נחשפה בפני העולם כולו כ״גרון עמוק״ גרסת הביג-טק, המקור מאחורי הדלפת ענק של עשרות אלפי מסמכים פנימיים של פייסבוק. האוגן אמנם עבדה אצל ענקית המדיה פחות משנתיים, אך ההשפעה שלה על עתיד החברה – ואולי גם על עתידן של שאר חברות המדיה החברתית – מסתמנת כלא פחות מרעידת אדמה.

נחזור להתחלה: לפני כשבועיים פרסם הוול סטריט ג׳ורנל תחקיר מטלטל בשם ״תיקי פייסבוק״ (The Facebook Files), שממצאיו העיקריים הם ש״פייסבוק יודעת, בפירוט מדוקדק, שהפלטפורמות שלה רצופות בפגמים הגורמים לנזק, לרוב בדרכים שרק החברה מבינה במלואן״, וכי היא מסתירה מידע זה ובוחרת להתעלם ממנו. בין השאר, דובר שם על כך שפייסבוק ואינסטגרם, חברת הבת, עלולות להוביל למחשבות אובדניות, לדימוי גוף מעוות (במיוחד בקרב נערות צעירות), וכן שהן משמשות במה להפצת מידע כוזב, להתארגנויות אלימות ולפשיעה.  

התחקיר מבוסס על עשרות אלפי עמודים של מסמכים פנימיים של החברה, כולל מחקרים והתכתבויות בנוגע לתוצאותיהם, שהודלפו לכתבי העיתון הנחשב. במשך שבועות ניסו כל כלי התקשורת בארה״ב לנחש מי עומד מאחורי ההדלפה. בניסיון למזער נזקים, הודיעה אינסטגרם כי היא משעה את המשך פיתוח הגרסה המיועדת לילדים מתחת לגיל 13.

״אינסטגרם - סיגריית הילדות הראשונה שנועדה לגרום להתמכרות״

בעקבות התחקיר, כינסה ביום חמישי האחרון וועדת המסחר, המדע והתחבורה של הסנאט האמריקני דיון שכותרתו ״הגנה על ילדים ברשת: פייסבוק, אינסטגרם, ונזק לבריאות הנפשית״. העדה המרכזית הייתה אנטיגונה דייוויס, ראש מחלקת הבטיחות העולמית של פייסבוק, שזכתה לקיתונות של ביקורת מצד חברי הוועדה, משני צידי המתרס הפוליטי. ״אינסטגרם היא אותה סיגריית ילדות ראשונה שנועדה לגרום להתמכרות בגיל צעיר. פייסבוק היא בדיוק כמו חברות הטבק, דוחפת מוצר שהיא יודעת שמזיק לבריאותם של צעירים״ – זה רק אחד המשפטים הקשים שהוטחו בה, בעודה מנסה לגונן על המעסיק שלה.

החלק השני בדיון נקבע למחר (יום ג׳), אבל בינתיים – הפתעה: רשת CBS הודיעה כי בתכנית הדגל שלה, ״60 דקות״, שתשודר יומיים לפני הדיון, תיחשף עובדת לשעבר של פייסבוק שעומדת מאחורי הדלפת הענק שהובילה לתחקיר. אותה עובדת לשעבר גם תעיד בפני הסנאט. אז תכירו את פרנסס האוגן, בת 37, שעבדה בפייסבוק בין יוני 2019 לאפריל 2021.

האוגן, במקור מאיווה, אוחזת בתואר ראשון בהנדסת מחשבים, וכן בתואר שני מבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד. במהלך 15 שנות הניסיון התעסוקתי שלה עבדה, בין היתר, בגוגל ובפינטרסט. לדבריה, היא הצטרפה לחברה בתקווה לשנות את הדרך בה היא מתמודדת עם דיסאינפורמציה, לאחר שאיבדה חבר לתאוריות קונספירציה מקוונות. משהבינה שלא תצליח, העתיקה את עשרות אלפי המסמכים, התפטרה, והדליפה אותם לוול סטריט ג׳ורנל.

"ראיתי הרבה רשתות חברתיות, פייסבוק הכי גרועה״

״הדבר שראיתי שוב ושוב בפייסבוק היה שישנם ניגודי אינטרסים בין מה שטוב לציבור לבין מה שטוב לחברה. פייסבוק בחרה שוב ושוב באינטרסים שלה, כדי להרוויח יותר כסף״, אמרה האוגן לכתב התכנית, סקוט פלי. ״ראיתי הרבה רשתות חברתיות, ופייסבוק הכי גרועה״. לשאלה מתי עלה בדעתה להוציא את כל המידע החוצה, השיבה שהבינה שעליה ״לעשות זאת בצורה מערכתית, ולפרסם מספיק כך שאיש לא יוכל לפקפק באמיתות המידע״.

האוגן שפכה אור גם על אחד הדברים המתסכלים ביותר עבור משתמשים רבים של פייסבוק: השינוי שביצעה באלגוריתם שלה ב-2018, שקובע מה מופיע בפיד האישי, על סמך התוכן בו התעניין המשתמש בעבר. ״אם תגלול במשך חמש דקות, תראה אולי 100 פיסות מידע״, אמרה האוגן, ״אבל לפייסבוק יש אלפי אפשרויות שהיא יכולה להראות״. האוגן הוסיפה כי המחקר של פייסבוק מצא ש״קל יותר לעורר אנשים לרגשות כעס מאשר לרגשות אחרים״, ולכן המשתמשים רואים הרבה תכנים של שנאה וקיטוב. ״פייסבוק הבינה שאם תשנה את האלגוריתם ותהפוך אותו לבטוח יותר, אנשים יבלו פחות זמן באתר, ילחצו על פחות מודעות – והיא תרוויח פחות כסף״.

נכון לכתיבת שורות אלה, לא נמסרה תגובה מחברת פייסבוק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית