בעקבות תחקיר מטלטל, אינסטגרם משעה את גרסת הילדים

לפני כשבועיים פרסם הוול סטריט ג׳ורנל תחקיר המצביע על כך שבכירי פייסבוק, חברת האם, מודעים להשלכות השליליות של הפלטפורמה על בריאותן הנפשית של נערות והחמירה בעיות בדימוי גוף

REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

אינסטגרם הודיעה כי היא עוצרת את המשך הפיתוח וההשקה של גרסה המיועדת לילדים מתחת לגיל 13, זאת לאחר תחקיר של הוול סטריט ג׳ורנל שפורסם לפני כשבועיים, וחשף מסמכים פנימיים המצביעים על כך שבכירי פייסבוק, חברת האם של הפלטפורמה החברתית, מודעים להשלכותיה על בריאותן הנפשית של נערות.

״פייסבוק יודעת, לפרטי פרטים, שהפלטפורמות שלה רצופות בפגמים הגורמים לנזק, לרוב בדרכים שרק החברה עצמה מבינה באופן מלא״, נכתב בראש התחקיר, שהתבסס על ״סקירה של מסמכי פייסבוק פנימיים כולל דוחות מחקר, דיוני עובדים מקוונים וטיוטות של מצגות שהיו מיועדות להנהלה הבכירה״. בין היתר, נטען שישנם מיליונים של ״לקוחות מועדפים״ שמנצלים את העובדה שאינם כפופים למגבלות הרגילות של הפלטפורמה ומעלים תוכן פוגעני, ושהחברה אינה מסוגלת להתמודד כראוי עם תכנים של מכחישי קורונה ושל סחר בסמים ובבני אדם.

ספציפית לגבי אינסטגרם, נטען כי ״פייסבוק יודעת שאינסטגרם רעילה לנערות צעירות״, וכי חוקרים מטעם אינסטגרם עצמה ״בחנו במשך שנים כיצד אפליקציית שיתוף התמונות משפיעה על מיליוני משתמשים צעירים. החברה (פייסבוק/אינסטגרם) מצאה שוב ושוב כי אינסטגרם מזיקה לאחוז ניכר מהם, בעיקר לנערות מתבגרות, יותר מאשר פלטפורמות מדיה חברתית אחרות״, ובין היתר גורמת להחמרה בבעיות דימוי גוף. פייסבוק טענה בתגובה כי התחקיר של ה-WSJ אינו מדויק וכי הנתונים שהשיגו הכתבים פורשו באופן שגוי.

״אנו מאמינים שיצירת ׳אינסטגרם ילדים׳ הוא הדבר הנכון לעשות, אך אנו עוצרים את העבודה עכשיו״, כתב מנכ״ל החברה, אדם מוסרי, במכתב שפרסם באתר הרשמי מוקדם יותר השבוע. ״ננצל את הזמן הזה לעבודה עם הורים, מומחים וקובעי מדיניות, על מנת להוכיח את הערך והצורך של פרויקט זה עבור בני נוער צעירים כיום״.

עוד הוסיף מוסרי, כי ״הכוונה שלנו מעולם לא הייתה ליצור גרסה זהה של אינסטגרם כיום. זה מעולם לא היה מיועד לילדים צעירים, אלא לבני טרום-עשרה (10-12). הצטרפות תדרוש הרשאת הורים, לא יהיו פרסומות, והתוכן והתמונות שיופיעו יהיו תואמי גיל. הורים יוכלו לפקח על הזמן שילדיהם מבלים באפליקציה ועל מי יכול לשלוח להם הודעות ולעקוב אחריהם״. מוסרי התייחס לדיווח של ה-WSJ וציין שאינו מסכים עם הדרך בה דווח על המחקר שנעשה בחברה – כיוון שהמחקר בעצם נעשה על מנת לשפר אותה.   

בתוך כך, קראו לפייסבוק מספר חברי קונגרס, משני צידי המתרס הפוליטי, לבטל לחלוטין את הפלטפורמה המתוכננת ולא רק להשעותה. מחר (חמישי) יתקיים בוועדת הסנאט למסחר, מדע ותחבורה דיון שנושאו ״הגנה על ילדים ברשת: פייסבוק, אינסטגרם, ונזק לבריאות הנפשית״. מול הוועדה תעיד אנטיגונה דייוויס, ראש מחלקת הבטיחות העולמית בפייסבוק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית