דעה | קטי פרי זכתה להזדמנות נדירה - לתקן מערכת שאתה אמון עליה 

בריחת האסירים מכלא גלבוע התרחשה במשמרת של פרי. הכשל רק חיזק את המחויבות שלה לתקן את הארגון. אם שר הבט״פ יתן גיבוי, פרי יכולה לעשות ניקוי אורוות בשב״ס לטובת השנים הבאות 

רב גונדר קטי פרי. צילום: שב״ס

לא הרבה מנהלים בסקטור הפרטי או הציבורי זוכים להזדמנות לתקן את הארגון שהם אמונים עליו. ממש לעשות מהפיכה. בהקשר הביטחוני, בשנים האחרונות, ניתן למנות את מאיר דגן ז״ל שעשה מהפכה במוסד ואת גבי אשכנזי שניסה לעשות מהפכה בצה״ל. בעקבות אירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע, זכתה רב גונדר קטי פרי גם היא להזדמנות כזו. 

וכן, גם אני קורא את הקריאות בתקשורת להדיחה. עם זאת, לטעמי, המערכת רק תפסיד מכך. פרי נכנסה לתפקידה בסוף ינואר 2021. כלומר, כשמונה חודשים לפני בריחת האסירים מכלא גלבוע. האם הכשלים במערך הכלא נוצרו בתקופתה? כנראה שלא כולם. ואולי חלק מקריאות גורמים בשב״ס לפטר אותה נובעות מהעדר רצון שפרי תעסוק בניקוי אורוות והארת כשלי עבר בניהול בית הכלא ומערך המודיעין. 

טרם בריחת האסירים, פרי עמלה על רפורמה תקציבית כוללת בשב״ס. מדובר בארגון ביטחוני שכ-80 אחוזים מתקציבו הולכים על משכורות. העיתונאי אבי בר-אלי כתב על הרפורמה בהרחבה. בהפשטה מדובר בשינוי מודל התגמול של עובדי שב״ס כך שיותר כסף ישאר לפיתוח בתי הכלא וכן בהחלפת בתי כלא ישנים בכאלו חדשים. בין היתר, טכנולוגיות אמורות לחסוך כוח אדם ולשפר אפקטיביות, זה אחד הכיוונים. 

הבריחה מכניסה את פרי להתחייבות אישית שכמעט לא ניתן יהיה לצפות מכל רב גונדר אחר שימונה לתפקיד. הכשלון היה תחת ניהולה - וכעת היא מחוייבת להוכיח שהיא יכולה לתקן. מידת מחוייבות כזו היא נכס לשב״ס. וזו מידת המחוייבות האישית הדרושה לביצוע מהפכה בארגון. 

נכון לכתיבת שורות אלו, שר הבט״פ, עומר בר לב, נותן גיבוי מלא לפרי. טרם הוחלט האם תקום וועדת חקירה ממלכתית לאירוע. החקירה של האירוע מנוהלת על ידי המשטרה ושב״ס, כאשר עלו חששות גם לשיתוף פעולה פנימי עם האסירים. על פי פרסומים גלויים, טרם נמצאו הוכחות לכך. 

הכשל המודיעיני והניהולי בכלא גלבוע, ייתכן ואינו ייחודי לכלא זה. ייתכן וקיימים כשלים נוספים בבתי כלא אחרים ואולי אף בפיקוד העליון של שב״ס באופן כללי. המציאות הנוכחית, פוסט הבריחה, מחייבת את פרי לבצע ״ניקוי אורוות״. מהפכה. לחפש מי בינוני בתפקיד - ולפטר אותו. לא משנה באיזו דרגה. לבחון את הפיקוד של כל בית כלא, את התשתיות, את המודיעין, את היחידות המיוחדות, את הנהלים. אולי לקבוע צורת פיקוח אחרת מזו שהייתה נהוגה טרם המקרה. 

אין ספק כי לפרי יש כעת הזדמנות פז, נדירה, לתקן את שב״ס לשנים הבאות. הכשל יצר אצלה מחוייבות אישית להוכיח שהיא יכולה לתקן - וזו התחייבות קריטית. אם שר הבט״פ והממשלה יגבו אותה, ייתכן ומעז יצא מתוק. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית