בצל ביקורת קשה, אפל דוחה השקת כלי לשמירה על בטיחות ילדים ברשת

בחודש שעבר הודיעה ענקית הטכנולוגיה על פיתוח חדש במסגרתו תסרוק תמונות המועלות לענן במטרה לאתר פורנוגרפיית ילדים, אך מצאה עצמה הודפת טענות בנוגע להגנה על פרטיות משתמשיה

חנות אפל בשדרה החמישית במנהטן. צילום: REUTERS/Mike Segar/File Photo

בצל הביקורת החריפה שנמתחה עליה בשל חששות להפרת פרטיות ושימוש לרעה, הודיעה חברת אפל כי היא דוחה את השקת הכלי החדש שלה לשמירה על בטיחות ילדים ברשת. החברה הודיעה ביום ו׳ האחרון כי ״בהתבסס של משובים של לקוחות, קבוצות עניין, חוקרים ואחרים, החלטנו להקדיש זמן נוסף בחודשים הקרובים לאסוף מידע ולשפר את הביצועים לפני שנשחרר לשוק את הפיצ׳רים החשובים  הללו״.

בחודש שעבר הודיעה אפל על פיתוח חדש ומשמעותי, בעל השלכות פוטנציאליות מרחיקות לכת: סריקת תמונות המועלות לענן, על מנת לאתר ויזואליה של תוכן מיני בעייתי הכולל ילדים. לדברי החברה, היא מתכוונת להשתמש בטכנולוגיות מתוחכמות על מנת לסרוק מספר מצומצם של תמונות שזוהו כבעייתיות על ידי כמה גורמים מוסמכים, כגון המרכז הלאומי לילדים נעדרים. הפיתוח חדש אמור היה להיות מושק בארה״ב בסוף השנה ובהמשך להתרחב למדינות אחרות, בהתאם לחוקים המקומיים.

בתוך זמן קצר מרגע הפצת ההודעה, החלה תנועת נגד רחבת היקף של ארגונים שונים להגנת הפרט שהביעו חששות משימוש לרעה בטכנולוגיה זו, בעיקר על ידי משטרים דכאניים, וכן מהיעדר הגבולות הברורים והאפשרות לבצע בקרה חיצונית אמיתית על  היקף התוכן במכשיר האישי שבודקת החברה. בין המתנגדים היו עובדי החברה שהציפו את ערוץ התקשורת הפנימי שלה במאות הודעות מודאגות, דבר נדיר בחברה, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס ששוחחה עם עובדים בעילום שם.

על פי קרן החזית האלקטרונית, ה-EFF (Electronic Frontier Foundation), אחד המלכ״רים הבולטים בארה״ב בתחום זכויות הפרט בעידן הדיגיטלי, אפל יכולה אולי להתכוון למספר מצומצם של תמונות, אך בפועל מדובר במדרון חלקלק: כל מחוקק או בית משפט ברחבי ארה״ב יכול לדרוש הרחבה של הסריקה, וכן גם שלטונות החוק -  וזה עוד לפני שמדובר על מה שעלול לקרות בשווקים אדירים במדינות קשות, דוגמת סין.  

״אפל צריכה להיות ברורה בנוגע למדוע היא סורקת ומה היא סורקת״, אמר מת׳יו גרין, חוקר אבטחת סייבר מאוניברסיטת ג׳ונס הופקינס. ״מעבר מלא לסרוק שום דבר, מלבד קבצים המצורפים בדוא״ל, לסריקת ספריית התמונות הפרטית של כולם היא עליית מדרגה עצומה, שיש להצדיקה״. את דבריו הביאה סוכנות הידיעות רויטרס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית