חיים בסרט: האו״ם קורא למדינות העולם להפסיק למכור פתרונות מעקב דיגיטליים

מומחי זכויות האדם של האו"ם חושבים שאפשר לעצור את ממכר כלי המעקב הדיגיטליים. והם גם צבועים - הם מאשימים רק את NSO, כאשר בשוק ישנן עשרות חברות בתחום הסייבר ההתקפי

bigstock

מומחי זכויות האדם של האו"ם קוראים לכל המדינות להטיל מורטוריום עולמי (עיכוב או השהייה של פעילות) על מכירה והעברת טכנולוגיות מעקב עד שהן תקבענה תקנות נוקשות המבטיחות את השימוש בה בהתאם לתקני זכויות האדם הבינלאומיים.

"זה מאוד מסוכן וחסר אחריות לאפשר לטכנולוגיית המעקב לפעול כאזור ללא זכויות אדם", הזהירו המומחים. "אנו מודאגים מאוד מכך שמשתמשים בכלים פולשניים מתוחכמים לפיקוח, הפחדה והשתקה של מגיני זכויות אדם, עיתונאים ומתנגדים פוליטיים. 

״פרקטיקות מסוג זה פוגעות בזכויות לחופש הביטוי, לפרטיות ולחירות, ועלולות לסכן את חייהם של מאות אנשים, את החופש התקשורתי המעוות ולערער את הדמוקרטיה, השלום, הביטחון ושיתוף פעולה בינלאומי."

לפני שנתיים פרסם הדווח המיוחד של האו"ם דאז על חופש הדעה והביטוי דו"ח על ההשפעה המסוכנת של טכנולוגיית המעקב על זכויות האדם והמליץ ​​על הקפאה מיידית של מכירתו והעברתו עד לאימוץ תקנות בינלאומיות המשלבות שמירה על זכויות אדם. הקהילה הבינלאומית לא נענתה לקריאתו.

״ב- 18 ביולי 2021 חשפו סיפורים אסורים ואמנסטי אינטרנשיונל את המעקב הנרחב אחר המכשירים הניידים של מאות עיתונאים, מגיני זכויות אדם ומנהיגים פוליטיים, באמצעות תוכנת הריגול של קבוצת NSO של פגסוס. קבוצת NSO דחתה מיד טענות בדבר מעורבותה בשיטות בלתי חוקיות אלה״, כותבים באו״ם. 

"על החברה לגלות האם היא אי פעם ביצעה בדיקת נאותות משמעותית לזכויות אדם. להדגיש את העקרונות המנחים של האו"ם בנושאי עסקים וזכויות אדם ולפרסם במלואם את הממצאים של כל בדיקה פנימית בנושא זה. אנו קוראים גם לישראל, כמדינה המפקחת על קבוצת NSO, לחשוף באופן מלא אילו צעדים היא נקטה כדי לבחון עסקאות יצוא של NSO לאור חובות זכויות האדם שלה.״

ההצהרה של האו״ם היא צביעות. יש בעולם עשרות חברות העוסקות בתחום הסייבר ההתקפי, מדוע הדרישה בהצהרה היא רק כלפי NSO? אם האו״ם רוצה לתקן את העולם, שיבקש זאת מכל חברה בתחום זה ומכל מדינה שמאשרת ייצוא של מוצרים כאלו.

״בשנים האחרונות אנו מעוררים שוב ושוב את האזעקה בנוגע לסכנה הטכנולוגית מעקב מהווה זכויות אדם. שוב אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לפתח מסגרת רגולטורית חזקה למניעה, הקלה ותיקון של ההשפעה השלילית של זכויות האדם של טכנולוגיית המעקב ובהמתנה לכך, לאמץ הקפאת מכירה והעברה ", הוסיפו באו״ם. ״מומחי זכויות האדם של האו"ם נמצאים בתקשורת ישירה עם ממשלת ישראל ועם קבוצת NSO.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית