הטאליבן מתקרב לכיבוש בירת אפגניסטן

בשגרירויות שורפים מסמכים, גדודי נחתים וחי"ר הוטסו לסייע לפינוי האמריקנים מהעיר. ממשלת אפגניסטן הדיחה בשבת את רמטכ"ל הצבא והחליפה אותו באחר

Photo by Spc. Jorden Newbanks

כוחות הטאליבן התקרבו בשבת לקבול בירת אפגניסטן, בעוד 3,000 לוחמים אמריקניים מוטסים לעיר כדי לסייע בפינוי צוות השגרירות האמריקנית ואזרחים אחרים. ממשלת אפגניסטן הדיחה בשבת את רמטכ"ל הצבא גנרל וואלי מחחמד אחמדזל נוכח ההתקדמות המהירה של כוחות טליבן, ומינתה במקומו את מפקד המבצעים המיוחדים גנרל חמבטולה אליזאי.

ממשלת אפגניסטן אישרה בסוף השבוע שהעיר הגדולה קנדהר נמצאת בשליטת טליבן, וכך גם העיר הראט הסמוכה לגבול עם איראן. נפילת קנדהר היא מכה קשה לממשלה בקבול, מוסרים כתבי רויטרס וסוכנויות הידיעות, כיוון שעיר זו היא ליבת הטליבן והלוחמים הפשטונים המרכיבים את הארגון.

פקידים אמריקניים אמרו בשבת כי הבירה קבול נמצאת באיום חמור ומיידי. שגרירויות זרות בעיר החלו להתכונן לפינוי ושורפים מסמכים רגישים. בשגרירות ארה"ב שורפים מסמכים ומכשירים אלקטרוניים הכוללים מידע. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר שאפגניסטן "מאבדת שליטה" וקרא לכל המדינות המעורבות לשמור על שלום האזרחים הצפויים לאסון הומניטרי.  

בקבול התושבים אוגרים מזון, בעיקר אורז, ותרופות ולשגרירויות זרות רבות הוגשו רבבות בקשות של תושבים לקבל ויזות כדי לצאת מהמדינה. סגן נשיא אפגניסטן אמרולה סאלח אמר בתום דיון חירום עם הנשיא אשרף גאני שההמשלה עושה הכל כדי לחזק את ההתנגדות לטליבן.

400 אלף תושבים באפגניסטן כבר עזבו את המדינה ונוצרת בעיית פליטים חדשה. כוחות הממשלה עדיין שולטים בעיר מזאר א-שריף בצפון ובעיר ג'ללבד במזרח, מלבד בבירה קבול. הנשיא ביידן לא מביע חרטה על החלטתו להוציא את הכוחות  האמריקניים מאפגניסטן. הוא אמר שוושינגטון השקיעה בשני העשורים שחלפו יותר מטריליון דולר ואיבדה אלפי חיילים, וקרא לצבא אפגניסטן "להילחם על מולדתו". 

סקרי דעת קהל שנעשו בארה"ב בימים האחרונים מראים שהציבור תומך בהחלטת הנשיא ביידן להוציא את הכוחות, למעט ביקורת של מחוקקים רפובליקנים. נשיא אפגניסטן אשרף גאני נאם בשבת לאומה ואמר כי ננקטים כל האמצעים כדי להגן על המדינה ולשמור על הביטחון. הוא לא התייחס לדרישות הטליבן להתפטרות מתפקידו ואמר שהוא מנהל שיחות עם מנהיגי עולם על המצב החמור בארצו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית