משפט בספרד: זוג רוסי מכר נשק לגינאה המשוונית מביתו שבמדריד בכ- 680 מיליון אירו

הזוג פעלו באמצעות חברת קש, Blue Horizon, ש"משרדיה" מוקמו בדירתם. הזוג מכר נשק, טילים, כלי רכש משוריינים, ספינות ומסוקי קרב לגינאה המשוונית. הזוג קיים קשרים עם סוחרי נשק מאוקראינה שהואשמו בעבר בהברחת טילים לאיראן 

נשיא גינאה המשוונית בתקופה המדוברת. צילום: Embassy of Equatorial Guinea, Flickr

זוג נשוי ממוצא רוסי, המתגורר ברובע יוקרתי בעיר מדריד, הצליח למכור תמורת כ- 120 מיליון יורו נשק, טילים, כלי רכש משוריינים, ספינות ומסוקי קרב לגינאה המשוונית. הנשק שנמכר, רובו ככולו, תוצרת רוסיה. גינאה המשוונית, אחת המדינות העשירות ביותר במערב אפריקה, הייתה בעברה מושבה ספרדית, ועיקר פרנסתה מייצוא נפט. 

הזוג הצליחו באמצעות רשת קשרים ענפה, שהתפתחה באמצעות קרובים ובני משפחה, להתחבר אל הדיקטטור הוותיק של גינאה המשוונית, תאודורו אוביאנג. בני הזוג, ולדימיר קוקורב, אשתו ג'וליה מאלבה וילדיהם איגור וולדימיר, הצליחו להעביר סכום של כ- 680 מיליון יורו באמצעות רשת ענק של חברות במדינות מקלטי מס ותשלום עמלות לקרובי משפחתם ואנשי סודם ברוסיה ובגינאה המשוונית (כולל לשליט המדינה).

כך הצליחו בני המשפחה להסתיר את פעילותם משך כ- 15 שנים. כך על פי הדיווח בן 500 העמודים מהמשרד למאבק בשחיתות הספרדי. ולדימיר קוקורב, בן ה- 66, טען בחקירתו כי הוא פרופסור להיסטוריה, אך מקורביו שנחקרו טענו כי הוא עבד בעברו בק.ג.ב, סוכנות הביון לשעבר של רוסיה. אשתו, ג'וליה מאלבה, בת ה- 68, טענה בחקירתה כי היא עובדת כעיתונאית. איגור קוקורב, ילדם של השניים, עבד כעורך דין במשרד עורכי דין יוקרתי במדריד. 

הזוג פעלו באמצעות חברת קש, Blue Horizon, ש"משרדיה" מוקמו בדירתם, בלב שכונת המגורים היוקרתית, אשר מאובטחת היטב על ידי המשטרה הלאומית של ספרד, לאור ריבוי השגרירויות באזור. פעילות המשפחה התגלתה כבר ב- 2007 לאחר שאחד העיתונים בספרד פרסם דיווחים על העברת כספים מגינאה המשוונית לחברה קש אחרת, ה- Kalunga, שבבעלות המשפחה. אך עד לאחרונה חקירת המשפחה לא נפתחה בטענה של חוסר עניין לציבור מצד המשטרה ומערכת בתי המשפט הספרדית. 

בני הזוג המשיכו בפעילותם מ- 2007 עד לאחרונה, ולאחר שהמשרד למאבק בשחיתות סיים חקירה חשאית נגדם. המשרד למאבק בשחיתות דורש כי עונשם של בני הזוג וילדיהם יהיה לפחות שש שנות מאסר וכי יוטל עליהם קנס של 550 מיליון יורו.

פרסום של occrp משנת 2018, חושף כי בני הזוג היו בקשר עם סוחרי נשק אוקראינים, שאחד מהם (Vladimir Yevdokimov) הואשם ב-2015 בהברחת טילי שיוט מסוג Kh-55 לאיראן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית