שוב: הותקפה ספינה בבעלות ישראלית בקרבת עומאן

הצי ה-5 של ארה"ב הודיע כי אניותיו נענו לקריאות חירום ומצוקה של המכלית. על פי הערכות בישראל, מדובר בתקיפה איראנית באמצעות כטב״מ

שוב: הותקפה ספינה בבעלות ישראלית בקרבת עומאן

אילוסטרציה. bigstock

תקיפת  מכלית הנפט MERCER STREET, המניפה דגל ליברי, בניהול קבוצת ZODIAC MARITIME של אייל עופר ובבעלות יפנית, אירעה ביום ששי בלילה ועוררה פעילות ביטחונית ודיפלומטית בישראל בסוף השבוע. 

שר הביטחון בני גנץ קיים התייעצות עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ודיבר על צורך ב'תגובה הולמת', ואילו שר החוץ יאיר לפיד שוחח עם עמיתו הבריטי דומיניק ראאב ואמר כי "יש צורך להגיב בחומרה". ממשלת בריטניה וחברת 'זודיאק מריטיים' פרסמו הודעות השתתפות בצער על מותו של איש הביטחון הבריטי של המכלית. 

ה'טיימס' הבריטי וסוכנות הידיעות AP מדווחים כי התקיפה אירעה כאשר המכלית, ריקה ממטען, הפליגה מדאר אב סלאם, טנזניה, לנמל פוג'יירה, איחוד האמירויות. איש צוות סיפר כי "לפתע כאילו נפל סלע גדול על גשר האניה". הפגיעה היתה בחלקו העליון של הגשר, שם נמצאים בדרך כלל הקברניט וקציניו. על פי הערכות, מדובר בתקיפה באמצעות כטמ"מ , כ-300 ק"מ מערבית למוסקט בירת עומאן. הפיצות פער חוור גדול בחלקו העליון של הגשר.

הצי ה-5 של ארה"ב הודיע כי אניותיו נענו לקריאות חירום ומצוקה של המכלית. מומחים לחומרי נפץ ולחימוש של הצי האמריקני עלו על האניה ובתום בדיקה אישרו כי לא נמצאו חומרי  נפץ על המכלית, לא נשקפה סכנה לצוות וכי נמצאו סימנים ברורים לתקיפה של כלי טיס בלתי מאוייש. 

אחרי התקיפה לוותה האניה על ידי נושאת המטוסים  האמריקנית 'רונלד רייגן', אניות קבוצת התקיפה 5 של הצי האמריקני והסטי"ל 'מיצ'ר' של הצי המלכותי הבריטי. האיראנים לא הגיבו רשמית על התקיפה, אולם ערוץ הטלוויזיה האיראני AK ALAM דיווח שהתקיפה היתה תגובה לתקיפת חיל האוויר הישראלי בשבוע שעבר על שדה התעופה סורי באל קוסייר, שם נהרגו שניים.