חיל האוויר אחראי על נתח גדול מתקציב הביטחון ל2022

התקציב עתיד לעמוד על 58 מיליארד שקל. חיל האוויר הוא אחד המועמדים לרכש כלי טיס בעתיד הקרוב והרחוק

חיל האוויר אחראי על נתח גדול מתקציב הביטחון ל2022

דובר צה״ל

בתקציב הביטחון לשנת 2022 בסך 58 מיליארד שקל כלל שר האוצר אביגדור ליברמן כמה סעיפים שבהם עסק כשהיה שר ביטחון לפני כמה שנים, כמו מיגון הצפון, סיוע לנכי צה"ל ומימון לימודים אקדמיים ללוחמים. במשרד האוצר מסרבים לפרט את סעיף ה"הצטיידות", אך  מדגישים שמדובר בהיענות לאיומים. 

בימים שפני ההחלטה על תקציב הביטחון הבא הרבה שר האוצר, שהיה בעבר שר ביטחון, בהתייעצויות ושמיעת סקירות מנציגי מערכת הביטחון וצה"ל בדבר הדרישות הדחופות ביותר של הצבא להתעצמות ולמימוש תכניותיו. התקציב הוא בסך 55.3 מיליארד שקל ונוספו לו 2.5 מיליארד שקל לתקציב 2021 וחצי מיליארד שקל לתקציב 2022.   

בתקציב הוקצו 750 מיליון שקל לעורף, והכוונה היא בעיקר מיגון, בניית מקלטים, בצפון הארץ. התקציב בנוי על הקביעה שלא יהיה קיצור שירות בצה"ל. סעיפים נוספים בתקציב: רפורמת 'נפש אחת' הנוגעת לטיפול בנכי צה"ל, ותכנית 'ממדים ללימודים' למימון לימודי תואר ראשון ללוחמים ולחיילים בודדים.

תקציב הביטחון כולל הצטיידות לצה"ל, וחיל האוויר הוא אחד המועמדים לרכש כלי טיס בעתיד הקרוב והרחוק. לפי סדר דחיפות: מטוסי תדלוק KC-46 PEGASUS  של בואינג, מסוקי תובלה CH-53 KING STALION של לוקהיד מרטין/סיקורסקי, טייסת שלישית של מטוסי קרב חמקניים F-35 'אדיר' (לוקהיד מרטין) ומטוסי קרב F-15 IA הדגם המתקדם ביותר תוצרת בואינג.

כל העסקות הללו כביכול אינן שייכות לתקציב הביטחון השקלי כיוון שאלו סעיפי רכש FMS, דולר סיוע. אולם לכל כלי טיס שישראל רוכשת בחו"ל מתקינים אמצעי לחימה, ציוד אלקטרוני, מכ"ם, מערכות ל"א, טילים ועוד מתוצרת כחול-לבן. כל העסקאות מצויות בשלבים שונים של חילופי מסמכים, בקשות לאישורים ודיונים. חוזים עוד אין. העסקה הדחופה ביותר היא מטוס התדלוק של בואינג, שהוסכם עליו אך חוזה עדיין לא נחתם, מתנהל מו"מ על רכישתו, ישראל מעוניינת להקדים את האספקה.

התכנון הוא שחיל האוויר יקבל את המתדלק הראשון ב-2023 והשני ב-2024. המו"מ מתנהל למעשה בין חיל האוויר האמריקני לבין חברת בואינג. את המו"מ לרכש מסוקי התובלה K מנהלים הצי האמריקני והמרינס מול היצרנית לוקהיד מרטין/סיקורסקי.

ישראל בחרה במסוק זה, ועתה מתנהלים תהליכים שיובילו לחתימת חוזה. בלוקהיד מרטין מבחינים בין  'מסוק ירוק', התצורה שבחר חיל הנחתים (שהזמין 200 מסוקים כאלו) לבין "מסוק כחול", שהוא תצורת המטוס שבוחר חיל האוויר הישראלי, שכידוע אוהב מאוד שמערכות ל"א, תקשורת ואחרות יהיו תוצרת כחול-לבן.

במטוסי 'אדיר' F-35 (לוקהיד מרטין) שירכיבו את הטייסת השלישית יהיו חידושים, כמו תוכנות חדשות מתקדמות ומכלי דלק חיצוניים שיגדילו את טווח המטוס בצורה משמעותית. מכלי דלק חיצוניים פוגמים אמנם בתכונת החמקנות של המטוס, אך ניתן להשליך אותם בעת טיסה  ולהחזיר את המטוס להיות  חמקן. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית