ראש יחידת הסייבר במשרד האנרגיה: ״קשה להשיג בישראל אנשי OT״

ליאור עטר, ראש יחידת הסייבר המגזרית, במשרד האנרגיה אומר באירוע משותף של סייברטק ו-Fortinet כי בקרוב יחוברו עוד עשרות מתקנים לחמ״ל הסייבר הייעודי של המשרד. כמו גם, המשרד מקים מעבדה לאומית שתתחיל לפעול ב2022

צילום: סייברטק

ליאור עטר, ראש יחידת הסייבר המגזרית, משרד האנרגיה עלה לפודיום בכנס ERA CYBER THE IN TECHNOLOGY O המופק על ידי סייברטק שהתקיים היום (ד) במלון הילטון בתל אביב. 

לפי עטר, משרד האנרגיה אחראי על תחנות כוח של חברת חשמל, דליה, דוראד, מתקני דחיסת גז וחלוקת גז. ניטור הרשתות מתבצע במק״מ האנרגיה - חמ״ל ייעודי לנושא. ״מאות מתקנים פרטיים בתחום החשמל, גז והמים מנוטרים בחמ״ל. בקרוב רוב ייצור החשמל יבוצע על ידי יצרנים פרטיים. היעד הוא כ-30 אחוזים מייצור החשמל בארץ עד שנת 2030 יהיה בידיים פרטיות. כיום רק כ-5 אחוזים כאלו״, אומר עטר. 

ליחידה על עטר יש שלושה וקטורי פעילות - הנחיה, פיקוח והסדרה. כולל מעבדה לאומית לבקרה בסייבר. ״בלי אנשים שמכירים את עולם ה-OT, אי אפשר לעשות זאת. וקשה מאד להשיג אנשים כאלו. רק אתמול בערב היה אירוע שליווינו אותו כל הלילה״, אמר עטר. 

עטר מגלה שבקרוב עוד 70 מתקנים יכנסו למערכת הניטור של המשרד. ״לחבר מתקנים זה לא הכל, אלא איכות הנתונים היא החשובה. אם אנחנו לא מצליחים לקרוא את הנתונים או מאיפה הם מגיעים, לא עוזר לנו. אנחנו רוצים לדעת איפה האזורים החשוכים, אלו שלא שולחים מידע. אלו בקרים של 30-40 שנים שלא יודעים להוציא לוגים. לכן צריך שיתוף פעולה של המתקנים, על מנת שאלו יוציאו מידע החוצה״, מסביר עטר. 

הקמת המעבדה הלאומית נעשית בימים אלו בבניין גב-ים 3 בבאר שבע, ותהיה מוכנה בתחילת 2022. ״זו תהיה מעבדה לבחינה, חקירות ואימונים בתחום האנרגיה. רוצים לאתגר מרכיבים בתשתיות OT. שלושה חדרי ניסויים ועוד״, אומר עטר. 

״עוד חודשיים מקבלים את המבנה ונכניס מערכות. מתקן התפלה, ייצור חשמל, בית חכם, מכלולים וירטואלים לחיבור רכיבי בקרה פיזיים, ואפשרות להביא רכיבים מהשטח ולבחון אותם במעבדה. אנו נתמוך גם במרכיבים עתידיים. IOT, מתקנים סולארים, תחנות משנה ועוד. זו מעבדה לאומית שמשרתת את כל המדינה. אקדמיה, ביטחון, חברות הזנק, יצרנים ועוד.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית