ארה״ב מבקשת הצעות לפיתוח מערכות לזיהוי איום רחפנים

חיל האוויר האמריקני פונה בימים אלו לתעשיות ולגופים שונים כדי לקבל הצעות לפיתוח טכנולוגיות שיסייעו לשמירת בטיחות  המטוסים החונים או ממריאים ונוחתים בבסיסים

שדה״ת גטוויק בלונדון, שנסגר בשל רחפנים שטסו מעל השדה ב-2018. צילום: REUTERS/Toby Melville

רחפנים מהווים איום מסוכן על מטוסי חיל האוויר האמריקני כשהם ניצבים בליין המטוסים בבסיסי חיל האוויר בארה"ב ומחוצה לה. החיל פונה בימים אלו לתעשיות ולגופים שונים כדי לקבל הצעות לפיתוח טכנולוגיות שיסייעו לשמירת בטיחות  המטוסים החונים או ממריאים ונוחתים בבסיסים.

החיל מבקש הצעות טכנולוגיות שינטרלו כלי טיס בלתי מאויישים מסוגים שונים המאיימים על כלי טיס ועל אזורים רגישים כמו בסיסים צבאיים. פרוייקט בטיחות המטוסים AFWAFWERX פנה לאקדמיה, לתעשיות  במגזר האזרחי ולארגונים ממשלתיים להגיש הצעות ורעיונות לטכנולוגיות חדשניות.

בכתב הגשת ההצעות קובע חיל האוויר כי "איומים אוויריים, כולל רחפנים אזרחיים ורחפני אויב, מהווים התערבות מבצעית, גורמים לדחיית טיסות, להפרעות בלוח הטיסות ולהוצאות  כספיות מיותרות. הסכנה העיקרית היא איומים קינטיים של רחפנים קטנים, שניתן להרכיב  עליהם חיישנים, וכך להפכם לכלי טיס אוסף מודיעין באמצעים אלקטרו-מגנטיים, והם מסוגלים להפריע לרשתות תקשורת צבאיות. רחפנים פשוטים וזולים, שניתן לקנותם בקלות, יכולים לתצפת על מתקנים צבאיים, אפילו להציץ מבעד לחונות של מבנה רגיש באמצעות מצלמות אופטיות רבות עוצמה.

חיל האוויר  מבקש גם הצעות חדשניות למתקנים קרקעיים שיבטיחו את הבטיחות של מטוסים הניצבים לאורך ליין מטוסים בשדה תעופה. בבסיס חיל האוויר טינדל כבר פועלים כלבים רובוטיים אוטונומיים לביצוע סיורים בבסיס.

THE DRIVE מוסר כי חיל האוויר מחפש גם הצעות לפיתוח מערכות נגד כלי טיס בלתי מאויישים (C-UAS). ידוע שרחפנים סיכנו פעילויות מבצעיות בבסיס חיל האוויר לנגלי, אנדרוז ודייוויס.

איומים רחפנים מסכנים לא רק בסיסים צבאיים אלא גם אזרחיים. נמל התעופה הבריטי הגדול גטוויק נסגר לשלושה ימים בשנת 2018 בגלל רחפנים שטסו מעל השדה. נגרמו נזקים ודחיית טיסות ל-140 אלף נוסעים ולאלף טיסות בשיא עונת החופשות.

מרק שגלי, הממונה על הבטיחות בבסיס טרינדל של חה"א האמריקני, סבור שהפתרון טמון בפיתוח כלים אוטונומיים ורובוטיים שישמרו על בטיחות המטוסים. אין די בגילוי הרחפן המאיים אלא יש לפתח כלי שיירט את הרחפן וישמידו. בהקשר זה מזכירים טכנולוגיות של גלי מיקרו רבי עוצמה וקרני לייזר. למרינס כבר  יש  מערכת תקיפה מבוססת ל"א לגילוי וניטרול רחפנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית