טורקיה סיימה לאחרונה את התרגיל הימי הגדול ביותר בתולדותיה

בניין הכוח הימי של טורקיה נבחן בתרגיל האחרון ועוצמתו של הצי הטורקי, שהיא ללא ספק מרשימה, מייצרת הרתעה מול ציי מצרים ויוון. ואולי גם ישראל

https://www.dzkk.tsk.tr/Anasayfa/Basin?url=denizkurdu-2021-tatbikati-1662021

הצי הטורקי סיים לאחרונה את התרגיל הימי הגדול ביותר שביצע אי פעם. בתרגיל שכונה "דניזקורדו" (Denizkurdu) השתתפו 132 ספינות קרב, 10 צוללות, 43 מטוסים, 28 מסוקים ו- 14 כלי טיס בלתי מאוישיים. "דניזקורדו" הוא תרגיל רחב היקף, אותו מקיים הצי הטורקי אחת לשנתיים. התרגיל האחרון שנפרס על פני שבועיים, בוצע בים האגאי ובים התיכון. 

מטרות התרגיל הן לבחון את המוכנות האופרטיבית של הצי, לבחון תהליכי בניית תמונה ימית רב-ממדית בזירות לחימה מקבילות, לבחון את תורת הלחימה ולשפרה, ולשפר את שיתוף הפעולה בין כלל יחידות הצי, הלוקחות כולן חלק בתרגיל. התרגיל בוצע בשלושה שלבים מרכזיים. הראשון, תרגילי מוכנות עצמאיים של היחידות השונות. השלב השני, כלל תרגול מערכה בת ארבעה ימים בהשתתפות יחידות שונות בים האגאי, ובשלב השלישי תרגיל בשתי זירות הלחימה.

מעניין היה לראות כי הצי הטורקי שילב, בפעם הראשונה במסגרת התרגיל, הפעלה של כטב"מים מדגם TB2 Bayraktar. כטב"מ זה נושא טילים מדגם MAM-L, טילים מונחי לייזר לטווח של שמונה ק"מ, תורת החברה הטורקית רוקסטן. במסגרת התרגיל ירה כטב"מ מדגם זה טילים לעבר מטרה שהוכנה מראש לתרגיל.

חידוש נוסף שהוצג בתרגיל היה כלי השיט הבלתי מאויש (כשב"מ) מדגם ULAQ. הכשב"מ שפותח בתעשיה הטורקית Ares Shipyard , באורך של כ- 11 מטר, ומגיע למהירות של 35 קשרים. הכשב"מ נושא על סיפונו ארבעה טילים מונחי לייזר מדגם Cirit  לטווח של 15 ק"מ וארבעה טילים נגד כלי טיס מדגם UMTAS  לטווח של 8 ק"מ, שני הטילים תוצרת טורקיה. במהלך התרגיל, כשהוא נשלט מהחוף, ירה הכשב"מ שני טילים. 

לתרגיל הטורקי משמעות אסטרטגית מרחיקת לכת. ראשית, התרגיל מהווה נקודת ציון משמעותית בבחינת האסטרטגיה הימית הטורקית, ה- Mavi Vatan, אשר יושמה בעשור האחרון, ומטרתה הגעה לעליונות ימית טורקית בזירות השונות, כצעד ראשון בים השחור, בים האגאי ובים התיכון; ובהמשך בזירות רחוקות יותר כמו הים האדום, הים הערבי והאוקיינוס ההודי. 

התרגיל הציג יכולות מרשימות של הצי הטורקי לפעול במספר זירות במקביל, לבנות תמונה ימית רב-ממדית ולהפעיל כוחות אוויר וים בתיאום, כשהם מתבססים על תורת ההפעלה של נאט"ו. מעבר לכך, התרגיל הוא בבחינת מיצג של עוצמה צבאית וכוח, בעיקר מול מצרים, יוון וקפריסין, על רקע הסכסוך המתמשך בין טורקיה למדינות הנוגע לשאיפותיה של טורקיה להשתלט על אזורים כלכליים של מדינות אלו ולייצר דריסת רגל משמעותית בלוב.

שאיפותיה של טורקיה מתבססות על הצורך שלה למקורות אנרגיה מהים מחד, ומאידך להפיכתה למעצמה אזורית וחזרת גדולתה לימי האימפריה העותמנית. כך לפחות על פי חזונו של הנשיא הטורקי, ארדואן. שאיפותיו של ארדואן הביאו לבניין כוח משמעותי מאד של הצי הטורקי, במסגרתו הצטייד הצי בכלי שיט רבים נוספים, צוללות, טילים מתקדמים, כלים לא מאויישים ועוד.

בניין כוח זה נבחן בתרגיל האחרון ועוצמתו של הצי הטורקי, שהיא ללא ספק מרשימה, מייצרת הרתעה מול ציי מצרים ויוון. זאת ועוד, במסגרת התוכנית השאפתנית, Mavi Vatan, הכריז ארדואן כי כוחות הצבא הטורקיים יסתמכו עד 2025 על מאה אחוזים של רכש צבאי טורקי ויקטינו את התלות של אספקת ציוד צבאי ממדינות זרות. בתרגיל הימי הוצגו מספר יכולות טכנולוגיות מרשימות של התעשייה הצבאית, בפיתוח כלים לא מאויישים, כלי שיט וטילים. 

יתר על כן, מעבר להתרשמות מהטכנולוגיות ומהמערכות שפותחו על ידי התעשייה הטורקית, הרי שהשימוש בהם מצביע על החשיבה האסטרטגית של הצי הטורקי של שימוש בכלי טיס לא מאוישים לאיסוף מודיעין, בניית תמונה ימית ולתקיפת מטרות ימיות מהאוויר, כמו גם שימוש בכלי שיט לא מאויישים להגנה אווירית על כלי השיט האחרים ולתקיפת מטרות ימיות בטווחים ארוכים באמצעותם.

החשיבה האסטרטגית הטורקית היא חשיבה מודרנית ומתקדמת, המשלבת מרכיבים של כלים לא מאויישים בלחימה הימית. בסיום התרגיל, סיכם שר ההגנה הטורקי, כי טורקיה עושה דרכה בביטחה למימוש חזון עצמאותה הטכנולוגית. 
 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית