כיצד להקדים תרופה למכת חסימת החשבונות ברשתות

חלק גדול מחסימות הפרופילים ברשתות החברתיות מתבצע ללא התראה מוקדמת, הסבר או אפשרות ערעור. מיכאל פינגרוט מהאקריו מסביר

REUTERS/Regis Duvignau

בשנה האחרונה נשמעות מאות תלונות של עצמאיים ובעלי עסקים בנוגע לחסימות של פרופילים, דפים עסקיים וחשבונות פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם, שתיים מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר כיום בארץ ובעולם. חלק גדול מהחסימות אלו מתבצע ללא התראה מוקדמת, ללא הסבר ואף ללא אפשרות ערעור עבור חלק מהמשתמשים.

במקרה הרע פוגעות חסימות אלו ביכולתם של עסקים קטנים לקדם ולשווק עצמם, ובמקרה הרע עוד יותר, מהוות שיתוק עסקי מוחלט עבור העסקים שפעילותם מתבססת כל כולה על פלטפורמות אלו בלבד. מסביר כיצד נוכל לצמצם ככל הניתן את הסיכוי להיפגע מחסימת הפרופיל ומהן האפשרויות העומדות בפנינו במקרה ונחסמנו.

על אף ההיגיון הבריא, חסימת חשבונות לא תמיד נובעת מעבירה של המשתמש על חוקי הפלטפורמה. למעשה, לא מעט מהחסימות בפייסבוק ובאינסטגרם מתבצעות בשוגג ומועצת הפיקוח העצמאית של פייסבוק אף קבעה לאחרונה שהגיע הזמן שהפלטפורמה תנקוט במדיניות אחידה לכל משתמשיה.

מדוע פייסבוק חוסמת חשבונות של משתמשים ועסקים?

בדומה לכל פלטפורמה דיגיטלית, גם לפייסבוק ואינסטגרם יש תנאי שימוש מפורטים, כללי קהילה ומדיניות פרסום אשר מחייבים כל גולש שנרשם ומשתמש בשירותי החברה השונים. תנאי שימוש אלה נועדו כדי להבטיח את חווית השימוש בפלטפורמה עבור כלל המשתמשים ולשמור על האינטרסים העסקיים של פייסבוק בתור חברה מסחרית שמרוויחה כסף מפרסום.

כללי הקהילה הבסיסיים עוסקים בלא מעט נושאים שברורים לרובנו (איסור על פרסום תוכן אלים ומסית, איסור על פרסום תוכן מפוקפק, כיבוד זכויות קניין רוחני וכו') והפרה של כללים אלה יכולה להביא לחסימה - גם אם אתם נשיא ארה"ב, כפי שלמד על בשרו דונלד טראמפ לאחר אירועי הקפיטול בינואר השנה.

בנוסף לכך, מדיניות הפרסום של החברה  קובעת את הכללים וההנחיות עבור אותם עסקים שרוצים להשתמש בפלטפורמות השונות בבעלותה לטובת שיווק ופרסום שירותים ומוצרים. מדיניות זאת כוללת בין היתר איסורים על פרסום של מוצרי עישון וטבק, תכנים בעלי אופי מיני, מגבלות שונות על פרסום אלכוהול, מוצרי דיאטה, צורת הניסוח והאלמנטים הויזואליים של המודעות, גילוי נאות בשימוש במשפיעני רשת ועוד.

גם כאן, הפרה של מדיניות פרסום זו עלולה להביא לפסילה של מודעות פרסומיות, חסימה של דפים עסקיים וחשבונות פרסום ואף להרחקה מוחלטת מפלטפורמות החברה. באופן לא מפתיע, עצמאיים ועסקים קטנים רבים אינם מודעים לכללי מדיניות אלה ומעולם לא הקדישו זמן לקרוא אותם ולהבין את ההשפעה על הפעילות העסקית שלהם.

איך נימנע מחסימה?

1. ראשית, מומלץ לכל מי שמשתמש בפייסבוק ואינסטגרם לצרכים עסקיים לקרוא בהרחבה את כללי הקהילה ומדיניות הפרסום המלאה של החברה ולפעול לפיהם.

2. ודאו כי הפרופילים האישיים שלכם וחשבונות הפרסום שלכם מאומתים מול פייסבוק - לאור ריבוי המקרים בעולם של פרופילים פיקטיביים (חלקם למטרות השפעה פוליטית, טרור ועוד), פייסבוק נוטה לחסום באופן מהיר יותר חשבונות שאינם מאומתים.פרופיל וחשבון מאומת מצביעים לפייסבוק על כך שיש אדם ו/או ארגון אמיתי מאחורי הפעילות, דבר אשר יאפשר לכם גם להגיש ערעור במידה ונחסמתם ואתם מאמינים שהדבר בוצע בשוגג.

3. אימות הפרופיל יכלול בין היתר קישור של הפרופיל האישי שלכם למספר טלפון ולעתים העלאה של מסמך מזהה (תעודת זהות או דרכון). אימות של החשבון העסקי יבוצע בעזרת אימות של אתר האינטרנט של העסק והעלאה של מסמך רשמי כלשהו של העסק (מרשויות המס, רשם החברות וכו').

4. הפעילו בפרופילים ובחשבונות העסקיים שלכם אמצעי אבטחה כגון אימות דו-שלבי - אמצעי זה מבטיח שבמקרה של ניסיון חיבור מדפדפן ומכשיר חדש לחשבון שלכם יש להזין קוד נוסף, חד-פעמי, שיתקבל באחת הדרכים שתבחרו.

5. מעבר לרציונל הבסיסי של אבטחת המידע שלכם, יש לא מעט מקרים בהם חשבונות פייסבוק נפרצים על-ידי גורמים שרוצים לפרסם בתשלום על חשבונכם בפלטפורמה, לרוב מוצרים לא חוקיים - דבר כזה יביא לחסימה מיידית של החשבון שלכם, על אף שהאשמה לא שלכם.

6. הקפידו לבצע פעילות עסקית אך ורק מכלים ייעודיים לעסקים - לרבות דפים עסקיים, חשבון ביזנס מנג'ר, חשבונות פרסום וכו'.

7. הימנעו מנסיונות לבצע מניפולציה על הפלטפורמה - באינטרנט מסתובבות לא מעט תוכנות המבטיחות צמיחה מהירה בכמות העוקבים, אוטומציה של תהליכים שונים ומעקפים לדברים שהפלטפורמה עצמה לא מאפשרת. כל הכלים הללו (המכונים לרוב "בוטים") אסורים בתכלית האיסור ולא משנה כמה יבטיח לכם מפתח של כלי כזה או אחר שהוא לא יחסם, זאת רק שאלה של זמן עד שפייסבוק ואינסטגרם עולות על הכלים השונים וחוסמות גם את מי שהשתמש בהם.
 

מה עושים אם בכל זאת נחסמתם (ומה לא לעשות)?

במידה ונחסמתם, חשוב להבין תחילה מה אופי החסימה - האם מדובר בחסימה זמנית או קבועה והאם מדובר בחסימה כוללת או רק של כלי ספציפי בפלטפורמה (לדוגמה, רק חשבון הפרסום). שנית, חשוב להבין מה הסיבה לחסימה. קחו בחשבון שפייסבוק ואינסטגרם לא תמיד מפרטות את הסיבות לחסימה ולכן יהיה עליכם לעבור במסודר על הפעולות שלכם ולהעריך איזו מהן אינה עומדת במדיניות והביאה לחסימה.

במידה ואתם מאמינים בכנות שהחסימה בוצעה בטעות, הגישו ערעור דרך הלינק שפייסבוק מצרפת בהודעת החסימה - במצבים כאלה, לרוב פייסבוק אכן משחררת את החסימה לאחר. במידה ואתם מבינים שהחסימה אינה בטעות אלא אכן בעקבות הפרה של המדיניות, אל תכתבו בערעור שאינכם מבינים מדוע נחסמתם או שלא הפרתם שום כלל. שימו לב שלרוב ניתן לערער רק עד 30 ימים מרגע החסימה, ולכן חשוב להגיש את הערעור מוקדם ככל הניתן.

בנוסף, למרות האינסטינקט הבסיסי לנסות ליצור פרופיל ו/או חשבון פרסום חדש, מומלץ בחום לא לבצע פעולה פזיזה כזאת מכיוון שפעמים רבות פייסבוק מזהה ניסיונות אלה וחוסמת גם אותם, דבר שיפגע גם בסיכוי הערעור שלכם.

מה עוד ניתן לעשות?

מלבד הפגיעה ביכולת שלכם להמשיך ולהשתמש בפייסבוק ואינסטגרם לצרכים עסקיים, נגרמת עוגמת נפש נוספת של איבוד כל המידע שאי-פעם העליתם לפלטפורמה - לרבות תמונות, סרטונים, פוסטים, רשימות חברים ועוד. פייסבוק מציעה כלים לגיבוי הפרופיל האישי והדפים העסקיים והתוכן בהם למחשב בלחיצת כפתור. מומלץ לבצע גיבוי כזה לפחות אחת לכמה חודשים.

מעבר לכך, כדי להוריד את התלות של פרסום העסק שלכם בפייסבוק ואינסטגרם, רצוי  בהחלט לגוון ולהרחיב את פעילויות השיווק והפרסום בפלטפורמות נוספות:

  • הקמת אתר אינטרנט ובלוג עצמאי
  • ביצוע קידום אורגני של האתר בגוגל
  • הרחבת הנוכחות ברשתות חברתיות נוספות כגון יוטיוב, טיקטוק, לינקדאין, טוויטר ועוד
  • פרסום במערכות פרסום נוספות כגון גוגל אדס, טאבולה, אאוטבריין וכו'.
  • ביצוע רישום באתרי אינדקסים והשוואות שונים בהתאם לתחום הפעילות של העסק.

לסיכום, על אף שישנם לא מעט מקרי חסימות בשנים האחרונות ועל אף שראוי לנהל דיון על האחריות של פייסבוק כלפינו כמשתמשים, יש לא מעט כללים שבאחריותנו להבין ולעמוד בהם כמפרסמים ובעלי עסקים.

מאת מיכאל פינגרוט, מרצה במסלול שיווק באינטרנט בהאקריו ויועץ לאסטרטגיה דיגיטלית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית