מנהיגי ה-G7 מתאחדים נגד מתקפות הכופרה הרוסיות

בהצהרה המסכמת של מפגש הפסגה דרשו מנהיגי שבע המדינות העשירות בעולם מרוסיה ״לזהות, לשבש פעילות, ולהטיל אחריות על אלו הנמצאים בגבולותיה ומבצעים פשעים ברשת״

מנהיגי ה-G7 מכונסים בקורנוול, אתמול. צילום: REUTERS/Phil Noble/Pool

מנהיגי ה-G7 התכנסו בסוף השבוע האחרון לוועידת פסגה בקורנוול, בריטניה, והתחייבו לשתף פעולה לפיתוח ולנקיטה באמצעים שיגבירו את הביטחון ברשת, ולמלחמה משותפת בפשעי סייבר. באופן ספציפי, הצביעו על רוסיה ודרשו ממנה לנקוט באמצעים נגד פושעי סייבר המבצעים מתקפות מתוך תחומי המדינה.

״אנו מאשררים את קריאתנו לרוסיה להפסיק את התנהגותה המערערת ואת כל פעולותיה הממאירות, כולל התערבותה במערכת הדמוקרטית של מדינות אחרות, ולמלא אחר חובותיה והתחייבויותיה הבינ״ל לזכויות אדם״, נכתב בהצהרה הרשמית שחתמה את הועידה, שקראה לרוסיה (בין השאר) ״לזהות, לשבש פעילות, ולהטיל אחריות על אלו הנמצאים בגבולותיה והמנהלים מתקפות כופר, מנצלים לרעה מטבעות דיגיטליים כדי להלבין כספי כופר, ומבצעים פשעים אחרים ברשת״.   

יצוין כי שתי המתקפות המשמעותיות האחרונות בארה״ב, על קולוניאל פייפליין ועל הרשת האמריקנית של חברת עיבוד הבשר JBS משויכות לקבוצת האקרים בשם DarkSide, שמומחי סייבר ומודיעין מקשרים לממשל הרוסי. זאת כמובן בנוסף למעורבות הרוסית המוכחת בשתי מערכות הבחירות האחרונות לפחות, ולשלל ניסיונות אחרים לערער את הדמוקרטיה האמריקנית באמצעים מקוונים (״אמרתי לפוטין שאגלה אם ניסה להתערב בבחירות שלנו, ואם כן – שאני הולך להגיב״, אמר ביידן במסיבת עיתונאים בקורנוול, בתגובה לשאלה לגבי פגישתם הקרבה של השניים).

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי במהלך ראיון טלוויזיוני שנערך אתמול, לפני פרסום ההצהרה הרשמית, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הוא מוכן להגיע להסכם עם ארה״ב בנוגע להסגרה הדדית של פושעי סייבר. ״נושא הגנת הסייבר הוא אחד הנושאים החשובים כיום, כיוון שהשבתת מערכות שונות עלולה להוביל לתוצאות קשות מאוד״, הוסיף. 

בפן הרחב יותר, מבקשים המנהיגים לקדם אג׳נדה כוללנית יותר ולפעול בשיתוף פעולה ״כדי לטפל בדחיפות באיום המשותף המחריף״, וקוראים לכל המדינות לקיים בשטחן את אותה דרישה מרוסיה, כלומר ״לזהות ולשבש באופן מיידי את פעילותן של רשתות כופר פליליות הפועלות במסגרת גבולותיהן, ולהטיל אחריות על העומדים מאחורי המעשים״.

״בשבועות האחרונים לבדם התרחשו מספר מתקפות סייבר משמעותיות שהשפיעו על תשתיות קריטיות רבות של מדינות G7 ואחרות, על חברות ייצור ואלקטרוניקה, ועל בתי חולים״, נכתב במסמך הסבר מטעם הבית הלבן. ״אותם פושעים פועלים לעיתים קרובות ממקומות המאפשרים סביבה מתירנית לביצוע פעולות זדוניות אלה. הקהילה הבינלאומית חייבת לעבוד יחד על מנת לחזק את הגנות הסייבר הקולקטיביות שלנו״.

באותו הקשר, דנו המנהיגים בחשיבות אבטחת שרשרת האספקה ובתפקיד המרכזי של תשתיות טלקומוניקציה וטכנולוגיות קיימות ועתידיות, כגון 5G, והצהירו כי יקדמו ״רשתות ICT בטוחות, חסינות, תחרותיות, שקופות ובנות קיימא״. בנוסף, קראו המנהיגים לשרי החוץ שלהם לעבוד על הסכם משותף לכל שבע המדינות בנוגע לשיתוף מידע ואימוץ שיטות עבודה מומלצות להתמודדות עם אלימות מגדרית ברשת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית