פרשנות | נתניהו נגד שבתאי 

אחרי שנתניהו התנגש בנדב ארגמן בגלל הצהרתו של האחרון בדבר הסתה לאלימות ברשתות - הגיע תורו של המפכ״ל, קובי שבתאי במצעד הדגלים. בינתיים, שבתאי לקח אחריות וביטל את המצעד. בלשכת רוה״מ חששו לעקוף אותו 

צילום: משטרת ישראל

לפני מספר ימים כתבתי איך נתניהו יצא נגד ראש השב״כ, נדב ארגמן, בשל פרסום ציבורי של ארגמן המזהיר מפני הסתה ברשתות שעלולה להוביל לאלימות פוליטית. אולי אף לרצח פוליטי. והנה, עברה יממה, ונתניהו ניסה לעשות תרגיל לקובי שבתאי, מפכ״ל המשטרה. 

מה הסיפור? ובכן, מצעד הדגלים (לא לבלבל עם ריקוד הדגלים שכבר התקיים חודש שעבר ביום ירושלים), היה צפוי להצית מחדש את נושא ירושלים. זאת, לאחר שבפעם שעברה, המהומות בירושלים התפתחו למבצע צבאי בעזה. הפעם, חמאס וג׳יהאד איימו כי מצעד הדגלים יביא להצתה מחודשת של עימות צבאי. 

גם נסראללה לא נשאר חייב. בפעם הקודמת, בשוך הקרבות בעזה, איים נסראללה כי ניסיון ישראלי להצית את ירושלים יביא לתגובה מלבנון. נסראללה חזר על האיום גם עכשיו. כלומר, מצעד הדגלים טומן בחובו סיכון לעימות צבאי עם עזה ולבנון. 

נתניהו נכנס למילכוד 22. אם יאשר את המצעד לטובתו הפוליטית - הוא יכול להיות אחראי להצתת עימות צבאי נוסף, כאשר מדינת ישראל עדיין מלקקת את תוצאות העימות הקודם בעזה. אם לא יאשר, הוא יכול לפגוע באינטרס הפוליטי שלו. יאשימו אותו בימין שהוא ״שמאלני״. 

ובכן, נתניהו עשה תרגיל. מה התרגיל? עלתה טענה מצד לשכת רוה״מ שקיום המצעד תלוי באישור המשטרה. כלומר, הדרג הפוליטי נמנע מהחלטה ו״זורק״ את האחריות על המשטרה. במילים אחרות, נתניהו זורק את האחריות על שבתאי. במקרה כזה, ביטול המצעד יגרור ביקורת על שבתאי ולא על נתניהו.  

שבתאי, מנגד, לא נשאר חייב ופרסם הצהרה. ״בהמשך לפרסומים השונים בנוגע למצעד הדגלים בירושלים – בתום הערכת מצב אמש, ופגישה שנערכה הבוקר בין נציגי משטרת ישראל למארגנים, הוחלט כי לאחר שהצדדים יתאמו את מועד ומתווה הצעדה בין הגורמים השונים, המשטרה תעביר את המלצתה לדרג המדיני בהתאם״, כותבים בהודעה של משטרת ישראל

מי מאחורי מצעד הדגלים? ובכן, ניסיתי לברר והגעתי ליוסף פריסמן שהפנה אותי ליהודה ולד - מנכ״ל מפלגת הציונות הדתית. ״דבר עם יהודה בנושא״, אמר לי פריסמן. בשיחה עם ולד, מתברר כי מאחורי המצעד עומדים מספר ארגונים, כולל מועצות מקומיות ביו״ש. 

בפרסום אודות הצעדה חתומים מספר ארגונים, ביניהם בני עקיבא, אם תרצו, הציונות הדתית, מועצה אזורית מטה בנימין, גוש עציון בית ישראלי ועוד. מצעד הדגלים היה אמור לעבור דרך רחוב הגיא, שער הכותנה, רחוב האריות, שער השבטים, דרך מעלה מוטה גור, לכותל. כאמור, המצעד בוטל על ידי המשטרה. 

ולד כתב בחשבון הטוויטר שלו: ״קיבלנו הודעה מהמשטרה על ביטול צעדת הדגלים. מתברר שממבצע שומר החומות מי שיצא מורתע זו מדינת ישראל שנכנעת לאיומי המחבלים ולא מאפשרת צעדה של דגלי ישראל בבירת מדינת ישראל. אנחנו לא נכנע ונמשיך לפעול לחיזוק ריבונותה ומשילותה של מדינת ישראל בכל מרחבי ארצנו ובכל רחובות ירושלים.״

בשיחה, מבהיר ולד שכלל הארגונים יקיימו את הוראות המשטרה. מדובר במצעד הכולל תלמידים ואף אחד לא מוכן לקחת את הסיכון שמשהו יקרה להם. כמו גם, מבהיר ולד שאין כרגע יוזמה לשנות את נתיב המצעד. ״אנחנו נחכה שתגיע נקודת זמן בה המשטרה תאשר לנו את המצעד במתווה המדובר - ואז נקיים אותו.״ 

לסיכום, המצעד בוטל לעת עתה ביוזמת המשטרה. המפכ״ל, כגורם מקצועי, אינו מ״מ כמו קודמו, ולכן זוכה מתוקף החוק לעצמאות מקצועית - גם מול ראש הממשלה. כך צריך להיות. אם הדרג הפוליטי רוצה לקחת אחריות, ולעקוף את המשטרה - זכותו. בינתיים, זה לא קרה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית