ישראלי ניסה למכור תוכנת כופר לשוטר - ונעצר

ישראלי ניסה למכור תוכנת כופר לשוטר מוסווה ב4000 דולרים, ונעצר. ״בהתאם לבקשת הנאשם, התשלום הועבר בביטקוין וזאת על מנת להסוות את זהותו כמקבל התשלום.״ 

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום לבית-משפט השלום בתל אביב, נגד גיא שטרית (37), בגין ריבוי עבירות של פעולות אסורות בתוכנה, שיבוש מהלכי משפט והחזקת סמים שלא לשימוש עצמי.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד איתי גוהר, במהלך החודשים האחרונים הפעילה יחידת הסייבר הארצית בלהב 433 שוטר בכיסוי, שמטרתו הייתה לנהל קשר ברשת הטלגרם עם סוחרים בתוכנות המסוגלות לחדור או להזיק למחשבים ללא ידיעת המשתמשים בו (נוזקות) ובתוכנות בלתי-חוקיות אחרות. 

במהלך הפעילות יצר השוטר קשר עם הנאשם, אשר העביר לו נוזקות שונות בעבור 4,000 דולרים. בין היתר העביר הנאשם קובץ PDF אשר פתיחתו מפעילה שרשרת פעולות, אשר מובילות להצפנת מחשב הקורבן, כאשר ניתן לשחרר את ההצפנה רק לאחר תשלום כופר; הנאשם אף הציע למכירה תוכנת מחשב שמאפשרת גניבת מטבעות וירטואליים ממחזיקים תמימים (סטילר) ועוד.

בהתאם לבקשת הנאשם, התשלום הועבר בביטקוין וזאת על מנת להסוות את זהותו כמקבל התשלום. בנוסף, הנאשם בעת החיפוש בביתו הוריד את מתג החשמל ובכך פגע ביכולת הגישה למחשביו אשר הוצפנו מבעוד מועד. כמו כן, נמצאו בביתו של הנאשם סמים מסוג קטאמין ו-MDMA שלא לצריכה עצמית.
 
בבקשה להטיל על הנאשם תנאים מגבילים, לרבות מעצר בית והרחקה מאינטרנט והמחשב, ציין עו"ד גוהר: "עסקינן בעבירות מחשב אשר לשם ביצוען לא נדרש המשיב לצאת מפתח ביתו, והנזק הפוטנציאלי מביצוע עבירות כאמור עצום הן מבחינה כלכלית והן מבחינת סיכון למידע מסחרי ופרטי של המותקפים. פעילות המשיב נעשתה בשום שכל, לאורך זמן תוך חיפוש מתמיד אחר דרכים להרוויח כסף, ותוך ניצול מאפייני העולם הוירטואלי.

״התכתבותו של המשיב עם הסוכן אף מלמדת כי המשיב מחפש קונים פוטנציאליים אשר ירכשו ממנו את אותן תוכנות זדוניות, העלולות לשמש לביצוע עבירות ופגיעה בכיסם ובפרטיותם של משתמשים תמימים."
 
במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הדגישו כי הפעילות של השוטר הסמוי הצליחה להאיר על פעילות המכירה והקנייה של תוכנות כופרה ונוזקות בטלגרם, פעילות שחשיפתה קשה באופן מיוחד לנוכח העובדה שהחשודים פועלים באמצעים שונים להסוואת זהותם ולהסוואת התשלומים שהם מקבלים בתמורה לפעילות האסורה.

הנזק הפוטנציאלי הגלום בהפצה של תוכנות כופרה משמעותי ומטיל מורא על חברות מסחריות וארגונים שונים. בשנים האחרונות מזוהה עלייה בתופעה מדאיגה זו המחייבת את החברות להשקיע משאבים רבים על מנת להימנע מפגיעה כאמור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית