חד קרן חדש: חברת הפינטק סאנביט מגייסת לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר

החברה, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית המאפשרת פריסת תשלומים באופן מותאם אישית, תגייס 130 מיליון דולר בסבב D

מייסדי סאנביט: פרופ׳ תמיר חזן, אורנית מיזל, טל ריזנפלד וארד לברטוב. צילום: יח״צ, באדיבות החברה

חברת הפינטק סאנביט הודיעה בשבוע שעבר על סבב גיוס D של 130 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. החברה הפועלת בשוק האשראי האמריקאי עם מרכז פיתוח בבנימינה, פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית המאפשרת לחנויות בארה״ב להציע ללקוחות לפרוס עסקה לתשלומים בעמדת המכירה באופן שמותאם אישית לכל לקוח. החברה הוקמה על-ידי ארד לברטוב, אורנית מיזל, טל ריזנפלד ופרופ׳ תמיר חזן, מומחה ללמידת מכונה בטכניון. 

את סבב הגיוס הנוכחי מובילה Group 11 של דובי פרנסס לצד השתתפות משמעותית של Zeev Ventures ומגדל חברה לביטוח. אליהם הצטרפו קבוצת הראל, AltalR Capital, מור בית השקעות ועוד. עד כה, כולל הסבב הנוכחי, גייסה סאנביט 210 מיליון דולר במניות ומאות מיליוני דולרים בחוב. הגיוס נועד לאפשר לסאנביט להרחיב את פעילותה בנקודות מכירה פיזיות ודיגיטליות, מרכזי שירות לרכב, מרכזי אופטיקה ומרפאות שיניים ברחבי ארה״ב. כמו כן, סאנביט מתכננת לפתח מוצרים נוספים המספקים שירות איכותי, מהיר והוגן לחנויות וללקוחות.

שוק האשראי האמריקאי שונה מהותית משוק האשראי הישראלי. לחברות האשראי אין את המידע המדויק של ההכנסות והוצאות של כל לקוח מחשבון הבנק שלו, והן מסתמכות על דירוג אשראי אישי כללי המבוסס על פרמטרים כמו היסטוריית תשלומים, ניצול מסגרת האשראי ועוד. התוצאה היא שהלקוחות משלמים ריביות גבוהות על כרטיסי האשראי , וחלק גדול מהלקוחות כלל אינו זכאי לכרטיס אשראי בעל מסגרת אשראי מספקת, ונאלץ להסתמך על הלוואות קצרות טווח (payday loans) ברביות שנתיות של מאות אחוזים. בנוסף, ללקוחות האמריקאים אין אפשרות "להיכנס לאוברדראפט" ולכן רבים מהם לא מסוגלים להתמודד עם הוצאות חד פעמיות משמעותיות של טיפול באוטו, טיפול שיניים או ביצוע של רכישות קניה גדולות.

בתגובה לכשלי השוק שלהלן, צומח בשנים האחרונות בארה״ב שוק של חברות טכנולוגיה המכונה BNPL (ר״ת Buy Now – Pay Later) או ״אשראי בנקודת המכירה״. המשמעות: שהלקוח מקבל במעמד התשלום את המוצר או השירות אותו הוא מעוניין לרכוש, אך התשלום עליו נעשה בתשלומים מותאמים אישית המחושבים בעזרת גישה מהירה למידע ולמידת מכונה. התשלום המלא לבעל העסק עובר אליו באופן מיידי מהגורם שנותן את האשראי, והלקוח משלם על האשראי שלקח על פני מספר חודשים מבלי ״לתפוס״ את מסגרת האשראי שלו.

בעוד חברות רבות מציעות שירות BNPL לרכישות יומיומיות ("Nice to have") בפלטפורמות אונליין, חברת סאנביט היא כיום היחידה בשוק שמציעה שירות אשראי בנקודת המכירה הפיזית לצרכים יומיומיים דחופים ("Everyday essential needs") כמו תשלום לרופא השיניים, למוסך, לאופטיקאי ועוד - שירותים שלרוב הם הכרחיים, אינם צפויים ויקרים. החברה פיתחה אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית מורכבת שיודע לנתח את היסטוריית האשראי של כל לקוח, ולהתאים את הצעת התשלומים לקניה הספציפית.

על פי נתונים שסיפקה חברת סאנביט, המערכת שלה ממוקמת ביותר מ-7,000 נקודות מכירה ברחבי ארה״ב, כולל ב-1 מכל 4 סוכנויות לתיקון רכבים, שם היא שחקן בלעדי, עם קצב צמיחה ממוצעת של יותר מ-300 עמדות חדשות ועשרות אלפי לקוחות חדשים כל חודש. תהליך קבלת הצעה לאשראי בסאנביט לוקח בממוצע 30 שניות, כש-9 מכל 10 לקוחות (90%) מקבלים אישור מיידי לאשראי בסכומים הנעים בין 60 דולר ועד ל-10,000 דולר בתוכנית מותאמת אישית. היקף השוק של סוכנויות רכב ומרכזים לתיקון הרכב בארה״ב עומד על 216 מיליארד דולר, ו-117 אלף נקודות מכירה. היקף השוק של מרכזי רפואת שיניים וחנויות משקפיים הינו כ-330 מיליארד דולר בשנה ב-344 אלף נקודות שונות בארה״ב.

ארד לברטוב, מייסד ומנכ״ל סאנביט: "התמיכה המתמשכת שאנחנו מקבלים מהמשקיעים שלנו, לצד המחויבות והנכונות של משקיעים חדשים כמו מגדל חברה לביטוח וקבוצת הראל מדגישים את חשיבות השווקים להם אנו נותנים שירות. הצמיחה המהירה שלנו מוכיחה שיש ביקוש לשירות הייחודי שאנו מציעים, המיועד ספציפית לצרכים יומיומיים. אלו שווקים ענקיים עם פתרונות מימון מיושנים. הציבור האמריקאי משתוקק לשינוי ולטכנולוגיה חדשה שתענה על הצרכים שלהם״.

דובי פרנסס, מייסד Group 11: ״אנחנו מומחים בהשקעות בחברות פינטק פורצות דרך, והפוטנציאל של סאנביט היה ברור כבר מההתחלה. כמשקיעים המוסדיים הראשונים של החברה, ראינו בהם חברה שמגדירה קטגוריה, חברה שמשנה את התפיסה המסורתית של איך ואיפה מתאפשר מימון. צמיחת הלקוחות האקספוננציאלית של סאנביט יוצרת שפע הזדמנויות להתרחבות, ואני מאמין שסאנביט תגיע לשווי של 10 מיליארד דולר ב-5 השנים הבאות״.

אורנית מיזל, מייסדת ו-CTO בסאנביט: ״זכות גדולה לעמוד בצוות המייסד של סטארטאפ שמביא לארה״ב את בשורת הפריסה לתשלומים שלרבים מאיתנו בישראל כבר מוכרת כדרך תשלום מקובלת, ולהצטרף למשפחת חדי הקרן שגדלה בשנה האחרונה. הטכנולוגיה החדשנית של סאנביט מציבה אותנו כחלק אינטגרלי ממהפכת ה-BNPL, ומאפשרת לנו לשלב בינה מלאכותית מתקדמת ומהפכנית בחיי היומיום של האמריקאים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית