דעה | המפכ"ל צודק - המשטרה היא גוף ממלכתי 

דברי המפכ״ל, רב ניצב קובי שבתאי, עוררו סערה בשל הסימטריה שיצר בין הציבור הערבי ליהודי באחריות על הפרות הסדר הקשות בימים האחרונים. עם זאת, שבתאי בחר נכון את הנוסח כך שיבהיר לכולם - המשטרה היא גוף מקצועי - ממלכתי 

רב ניצב קובי שבתאי. צילום: משטרת ישראל

דברי המפכ״ל, רב ניצב קובי שבתאי, עוררו סערה בשיח הציבורי בישראל בעיקר בשל הסימטריה שיצר בין הציבור הערבי ליהודי באחריות על הפרות הסדר הקשות בימים האחרונים ברחבי המדינה. מיד לאחר פרסום הדברים, השר הממונה על המשטרה, אמיר אוחנה, יצא בגנות דבריו של המפכ״ל. 

למרות הביקורת, המפכ״ל צודק - המשטרה היא גוף ממלכתי המשרת את תושבי כל הדתות במדינת ישראל. ככזו, המפכ״ל צריך להתבטא בהתאם - וזה מה שעשה שבתאי. זה גם מה שמצופה ממנו בפונקציה הבכירה שהוא ממלא. 

בשונה מהמפכ״ל, שהוא גורם מקצועי, השר הממונה הוא גורם פוליטי. וככזה, הוא בחר לעשות פוליטיזציה של האירועים לטובת רווח אלקטורלי עתידי. עם זאת, ראוי היה שהשר יקרא שוב את מגילת העצמאות של מדינת ישראל. אולי זה היה מוביל לתגובה שונה. 

את מגילת העצמאות אפשר למצוא באתר כנסת ישראל (המעסיק של השר לביטחון פנים). נכתב בה במילים האלו: ״מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויו​ת חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.״ 

המשטרה, כגוף ביצוע ממשלתי, מחוייבת לפעול על פי חקיקה בכנסת והוראות הממשלה וזו האחרונה, צריכה לפעול על בסיס הרעיון במגילת העצמאות. כלומר, המשטרה אמורה לממש את החזון הכתוב במגילת העצמאות, ככזו, עליה להיות מחוייבת לממלכתיות. מכאן, שהמפכ״ל צדק והשר הממונה טעה.  

אין עוררין על כך שישנו הבדל מהותי בין כאלו שרוצים להוביל התקוממות עממית לבין כאלו הרוצים לקיים פולחן דתי או מחאה פוליטית לגיטימית. המפכ״ל לא טען אחרת. לפיו, המשטרה, יחד עם שב״כ והפרקליטות, אמורים לטפל בפורעים יהודים, ערבים או בני כל דת אחרת בשטח הריבוני של מדינת ישראל. 

לסיכום, המפכ״ל עשה נכון שלא ״לקח צד״ לטובת פוליטיזציה של האירוע. המשטרה היא גוף מקצועי שפועל על פי חוק ואיסוף ראיות. מבחינתה לא מעניין אם מדובר ביהודי או ערבי, כולם שווים בפני החוק. במקום לבקר את המפכ״ל, ראוי היה שהשר הממונה יגבה אותו. אבל ציפיות בישראל יש רק על כריות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית