פרשנות | החימוש האווירי במבצע ״שומר חומות״

חיל האוויר ביצע אלפי תקיפות בעזה בימים האחרונים. באיזה חימוש הוא השתמש? דן ארקין עושה סדר 

התאמות חימוש למטוס הנושא אותו וחימוש למטרה הן בגדר אמנות הדורשת התמחות וידע מקצועי רב. חימוש אווירי הוא פצצות וטילים.  פצצה טיפשה, שאינה אלא גוף מתכת מלא חומר נפץ, פצצה חכמה, שמצמידים לה ערכת הנחייה. לפצצות יש משקלים שונים, מכמה ק"ג ועד טונות. 

להחדיר בדיוק רב טיל לחלון בדירה מסוימת בבית מגורים זה כמו להשחיל חוט למחט. משימה שונה לחלוטין בכל מאפייניה היא להשמיד מבני מפקדות או מחסנים על הקרקע, או להרוס תשתיות תת-קרקעיות ומנהרות של החמאס במתחם מטרו בעזה. משגרי החימוש בחיל האוויר אף הם מגוונים: מטוסי קרב, מסוקי תקיפה וכלי טיס בלתי מאויישים.

החימוש מגיע ליעדו, מטרה מבנק המטרות, באמצעות כלי טיס. כל מטוסי חיל האוויר, מכטמ"מ ועד מסוקי תקיפה וחמקני F-35, השתתפו בפרק האווירי של מבצע 'שומרי החומות'. לפני כל המראה לגיחה יקרבו חיילי וחיילות הגף הטכני של הטייסת את החימוש המתאים אל המטוסים, יחברו לכנפי המטוס, יצמידו אל הגחון. ו-רשאי להמריא.

בתחילת השבוע פורסם כי מטוס F-16 יירט כטמ"מ בצפון הארץ בעזרת טיל אוויר-אוויר פיתון 5 , ודובר צה"ל הוסיף כי עוד שני כטמ"מים יורטו "באמצעי מסווג". חיל האוויר וגם התעשיות הביטחוניות המייצרות חימושים מקמצים במידע על המפגש חימוש-מטרה, איזה חימוש נועד להשמיד איזו מטרה.

ובכל זאת: בתחילת שבוע זה דווח מוושינגטון שזמן קצר לפני תחילת מבצע 'שומר החומות' אישר ממשל ביידן לישראל רכש מערכות נשק מונחות מדוייקות בסכום של 735 מיליון דולר. מדובר בפצצות JDAN, ערכות "ההופכות פצצות ברזל רגילות לטילים מונחים מדוייקים", ככתוב בעיתון וושינגטון פוסט. 

ואחרי חתימת הסכם מהשלום עם איחוד האמירויות לא הוסתר שישראל הגישה לארה"ב (של טראמפ) רשימת בקשות, שכללה פצצות מפצחות בונקרים. במשך השנים רכשה ישראל בארה"ב פצצות GRU-28 בנות 2,500 ק"ג מונחות לייזר, פצצות קטנות קוטר GRU-39 בנות 100 ק"ג ופצצות BLU-109 שלהן מחברים ערכת JDAM ואז יש להן יכולות חדירה לשכבות בטון בעובי של 1.2 עד 1.8 מטרים.

כבר במאי שנת 2015 אישר הקונגרס האמריקני מכירת פצצות חימוש מונחה מדוייק מכמה סוגים לישראל בסכום של 1.8 מיליארד דולרים. עיון בצילומי הבניינים המתמוטטים והנפגעים בעזה יכול להעיד על המורכבות של התאמת חימוש-מטרה: בניין או מחסן בן שתי קומות על הקרקע נפגע ישירות מיידית, וממש נעלם אפוף אש ועשן שחור. לעומת זה, ניתן לראות כי בנין מגורים גבוה מתמוטט וקורס אל הקרקע על כל קומותיו לאט, כאילו נפגע מחימוש למטה, בבסיסו. זו התאמת החימוש למטרה. 

להריסת תשתית תת קרקעית תשוגר פצצה כבדה, כזו המוגדרת "מפצחת בונקרים", בת חצי טונה או טונה, שתחדור עמוק מתחת לפני האדמה. החימושים יתפוצצו בעומקים שונים, ובפרקי זמן שונים עם השהיות, כדי להשיג השמדה מוחלטת של המתחם. לעומת זה, צוות של מסוק תקיפה שתופס עמדה בטיסה או ברחיפה נמוכה ומשגר חימוש אל קומה, אפילו דירה, מסוימת במגדל מגורים, ישגר חימוש שונה לחלוטין. גם במרדף אווירי אחרי מכונית נוסעת שבה "המטרה" נעה, ישגר טייס אליה חימוש ייחודי.

דוגמאות לכמה מערכות חימוש תוצרת הארץ, שחלק מהן נטלו חלק ב'שומרי החומות' ובמבצעים קודמים. חברת רפאל מקדישה שנים רבות לפיתוח חימושים, החל מטילי אוויר-אוויר, הנחשבים מהטובים בעולם (משפחת טילי א/א 'פיתון') ועד "יכולות לפיצוח בונקרים". SPICE היא ערכת הנחייה במשקלים שונים המופעלת בחיל האוויר.

ספייס 250 – 125 ק"ג 'ברד קטן', ספייס 1000 – 450 ק"ג 'ברד קל'. ספייס 2000 - 900 ק"ג 'ברד פלדה'. פופאי הוא טיל אוויר-קרקע ('חמודון' או 'חנית נאה' בחיל האוויר) מדויק, מונחה טלוויזיה. תעש מערכות, כיום אלביט מערכות, פיתחה את הטיל 'דלילה', המוגדר טיל שיוט אוויר-קרקע וגם קרקע-קרקע, אלקטרו אופטי, נועד להשמדת מטרות איכות. 

תעשיה אווירית בשת"פ עם תעש מערכות (כיום אלביט מערכות) פיתחה את RAMPAGE, חימוש מדוייק אוויר-קרקע, על קולי, וארוך טווח לתקיפת מטרות איכות מוגנות היטב. 570 ק"ג. אתר חיל האוויר דיווח ( מאי 2019)  כי טייסי טייסת 101 (מטוסי F-16 C/D) 'ברק', קיימו סדנה בת שבוע לאימון מרוכז בהפעלת פצצות JDAM, חימוש מונחה מדוייק. מסדנת JDAM בטייסת חיל האוויר ועד זירת הלחימה בעזה ב'שומר החומות' קצרה הדרך. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית