איראן חשפה את מחשב העל החדש שלה

ישמש לפיתוח ולניתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, עיבוד תמונה ותעבורה, ביג דאטה ועוד. שר המדע והטכנולוגיה אמר כי כבר החלה העבודה על המחשב הבא, שיהיה חזק עוד יותר

מחשב העל האיראני החדש. צילום: מתוך אתר סוכנות הידיעות הממשלתית ״מהר״

איראן חשפה את מחשב העל החדש שלה, החזק ביותר עד כה, שפותח על ידי אוניברסיטת אמיכאביר לטכנולוגיה בטהרן. האוניברסיטה פיתחה את המחשב בשיתוף פעולה עם משרד המידע והטכנולוגי האיראני שסיפק מחצית מהתקציב שעמד על טריליון ריאל (4.5 מיליון דולר), בעוד שמשרד המדע והחטיבה המדעית של משרד הנשיאות נשאו בשאר העלויות.

סוכנויות הידיעות האיראניות מדווחות כי המחשב תוכנן ונבנה באופן מלא על ידי צוות מהנדסים איראנים, שגם פיתחו את מחשב העל הראשון של המדינה לפני כעשור, אך כי חלק מהחומרה מיובאת. על פי Data Center Dynamics, חברה בריטית המסקרת ומנתחת את תחום הדאטה, איראן יכולה הייתה לרכוש רכיבים מסוימים כמו מיקרו-מעבדים רק בשוק השחור, בשל הסנקציות האמריקניות – ממש כמו חלק מהציוד שמשמש במתקני כריית הביטקוין באיראן.

אתר ״אל ג׳זירה״ מעדכן, שמחשב העל החדש יציע שירותי ניתוח ביג דאטה עבור מגוון מחקרים מדעיים, ממשלתיים ופרטיים כאחד, וישמש לפיתוח ולניתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, עיבוד תמונה, עיבוד נתוני תעבורה ומזג אוויר, וכן עבור אחסון נתוני ענן של חברות פרטיות מקומיות, בין השאר.

שמו של המחשב: סימורג, על שם ציפור מיתולוגית פרסית. סוכנות הידיעות הממשלתית ״מהר״ מציינת כי מדובר בציפור ענקית, נשית ומיטיבה באופן מוחלט, והבחירה בשם מסמלת את הקשר בין עברה של איראן לבין חלומותיה העתידיים. שר המידע והטכנולוגיה של איראן, מוחמד ג׳וואד אזארי-ג׳הרומי, צייץ בטוויטר שהעבודה על מחשב העל הבא - שייקרא מריאם, ע״ש אשפית המתמטיקה האיראנית המנוחה, מריאם מירזחאני – כבר החלה, וכי למחשב זה תהיה פי 100 מהיכולת של הסימורג. לגבי הסימורג, נטען כי הוא חזק פי 100 מקודמו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית