מיזם הרחפנים הלאומי: הטכנולוגיה נרתמת להגנת העורף

משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון ורשות החדשנות באמצעות מיזם הרחפנים הלאומי מפעילות מוקד לזיהוי נזקי פגיעות מתקפות טילים באמצעות רחפנים

קרדיט צילום: מיזם הרחפנים הלאומי

חברת נתיבי איילון העמידה לשימוש פיקוד העורף חמ"ל במרכז ניהול התנועה שלה, כחלק מהמבצע "שומר החומות", לניטור מוקדי נזק אזרחיים בשטח על ידי רחפנים מטעם חברות המשתתפות בפרויקטים של מיזם הרחפנים הלאומי. מדובר במיזם שהוקם בשנת 2020, שעד כה עסק בפעילות אזרחית מגוונת, כגון הטסת בדיקות קורונה.

חברות הרחפנים המשתתפות בפעילות ההגנתית הן רובוטיקה כחול לבן, שנכנסה ראשונה לכוננות וכבר הופעלה בתיעוד אתר נפילה באשדוד, יחד עם קאנדו (הפועלת ביחד עם היילנדר) ופלייטק. המידע המתקבל מהרחפנים מתממשק אל עמדת הבקרה שבה מערכת שו"ב אחודה של חברת איירוויז, המופעלת מתוך מרכז ניהול התנועה המטרופוליני דן של חברת נתיבי איילון.

לחברות מגוון יכולות צילום וניטור, אשר יכולות לשמש לטובת מתן מענה לתרחישים שונים, כגון תיעוד וניטור של אתרים בהם נפלו רקטות - ובפרט כאלה שאין אליהם גישה קרקעית, סיוע במענה להפרות סדר אלימות  והעברת הדיווחים מהשטח אל מוקד שליטה בזמן אמת.

את המוקד מאיישים אנשי מקצוע מטעם חברות הרחפנים, בקרים מחברת "מטריקס" מטעם חברת נתיבי איילון, נציג מקצועי של רשות החדשנות, וגורמים מטעם פקע"ר. לבקשת פקע"ר מפעילה חברת נתיבי איילון שני צוותי כוננות באשדוד ובאשקלון לטובת הפעלה טנטטיבית בטווח זמן מידי. 

מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר: " הרחבת מיזם הרחפנים הלאומי שאנו מקדמים בתווך העירוני לטובת פתרונות מתקדמים המשמשים את פיקוד העורף בעתות חירום הוא ביטוי לחדשנות פורצת דרך ולהירתמות יוצאת דופן של כלל הגופים הממשלתיים לסייע במאמץ הלאומי. משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון גאים להפעיל את מרכז ניהול תנועה מטרופולני דן בעתות חירום, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, למתן כלים נוספים לפיקוד העורף".

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות: ״בעתות משבר, כפי שראינו בתקופת הקורונה, ניתן להאיץ את הפיתוח ולבגר פתרונות טכנולוגיים על מנת להתמודד עם אתגרים ציבוריים. רשות החדשנות רואה חשיבות עליונה בקידום שיתופי פעולה בין הממשלה לתעשיית ההיי טק על מנת לקדם פתרונות לצרכי המדינה ובפרט לצרכי פיקוד העורף. בעת זו, חשוב לנצל את ההתקדמות המשמעותית שהושגה על ידי מיזם נעמה ביצירת סביבה רגולטורית טכנולוגית ועסקית. זאת על ידי שימוש בפיילוט מיזם הרחפנים אשר מימנו לסיוע במאמץ הלאומי״.

מיזם הרחפנים הלאומי מקדם הקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית, מערכת לניהול ושליטה על תנועתם, וכן את מעטפת החקיקה והתקינה הנדרשת להפעלת רחפנים. בשנה החולפ, בוצעו מעל 2,500 גיחות על ידי מספר חברות רחפנים המשתתפות בפעילות המיזם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית