דעה | המהומות מוכיחות: נדרשת משטרה גדולה יותר

נתן פז טוען כי עשה נכון שר הביטחון בהחלטתו לא להכניס חיילי צה"ל למשימות שיטור. כמו גם: יש לשוב לדיון סביב הפרדת משמר הגבול כחיל מהמשטרה והפיכתו לארגון עצמאי. מעל לכל: נדרשת משטרה גדולה יותר

צבר האירועים בתקופה האחרונה, החל מאסון מירון, דרך אירועי שער שכם ושייח ג'ראח בירושלים ועד לזמן הנוכחי בעיצומו של מבצע "שומר החומות" פתח דיון ער באשר ליכולות משטרת ישראל 2021 למול משימותיה ואתגריה. אין ספק, המציאות הקשה הביאה עמה שאלות אסטרטגיות באשר לגודלה של משטרת ישראל ביחס למשימות שלה בשגרה ובחירום וביכולת של השוטרים להגיע בזמן קצר לקריאות בכל הארץ.

אזכיר לכל אותם "מתלהמים" מעל כל במה תקשורתית שהאירוע הוא לאומי ולכן אינו סוגייה רק למפכ"ל או למשטרה אלא, הוא באחריות ראש הממשלה, השרים וכל נבחרי הציבור שלנו. המשטרה אינה מתוקצבת כנדרש כבר שנים רבות, אינה יכולה לתת שירות מתאים לאור פערי כוח האדם ביחס לגודל האוכלוסייה.

המונח "שוטר וורסטלי" שהומצא אי שם לפני כעשרים שנה כצורך וככורח המציאות דאז אינו מתאים לאיומי הייחוס כיום. תנסו רגע להביט מה קורה במשטרות בארה"ב כדוגמה ותבינו כי נדרשת תפישה שונה לגבי סמכויות שוטרי משטרת ישראל, בניית כוח מתאים והוראות חוק חד משמעויות לגבי איומי ייחוס באירועי הפרות סדר לאומניות.

אני מאילו שמאמינים שאין להכניס כוחות צה"ל לתוך אירועי הפס"ד בתוך הערים. הסיבה היא פשוטה, פיזור הפגנות, טיפול בפורעים ועבריינים זהו מקצוע של המשטרה. לא עבודה לצבא. 

די להתלהמות!
המשטרה היא אותה משטרה שעושה ימים כלילות בביטחון שוטף בגבולות ובתוך הערים. שוטרים הכחולים, הבלשים, אנשי הסיור, החקירות והלוגיסטיקה, לוחמי ולוחמות מג"ב וכמובן המפקדים. מי שלא שירת בארגון לא יבין זאת. ביקורת היא דבר לגיטימי ובריא. עם זאת, אין הדבר נותן לגיטימציה להפוך את המשטרה ל"שק החבטות" הלאומי. בכל דקה נתונה ובכל הארץ, ללא קשר לאירועים של מבצע "שומר החומות", השוטרים והשוטרות עסוקים בעבודה 24/7 באירועי שגרה וחירום גם יחד.

מאות אלפי קריאות מאזרחים רק ב-24 השעות האחרונות כפי שדיווח דובר המשטרה הן אינדיקציה לטירוף שהשוטרים עוברים. אומר כך, אם לא פעילות המשטרתית האינטנסיבית הלו היו עוד עשרות, מאות ואולי יותר נפגעים בנפש בערי ישראל. לכן, יזכרו כל המתלהמים שרק לפני מספר ימים מנעו מפקדת צוות ואנשיה לוחמי ולוחמות מג"ב פיגוע גדול תוך קרב יריות פנים אל פנים וחירוף נפש של ממש.

תבקרו, תציעו, אפילו תהיו חריפים, אל תשפכו את "התינוק עם המים"! יש לנו משטרה מקצועית, שוטרים ושוטרים ראויים לכל הערכה ולכן תזכרו גם לגבות אותם ולהעריך אותם.

נדרשת משטרה גדולה וחזקה
לא צריך להמתין עד לסיום הלחימה בכדי להסיק שמשטרת ישראל נדרשת להזרמת תקציבים משמעותיים, הגדלת סדרי הכוחות ב"מפתחות" תואמים לגודל האוכלוסייה ובעיקר היא נדרשת לגיבוי. בזמן שמיטב בנינו נלחמים בחירוף נפש לשמור על חיי אדם ולמנוע הפרות סדר, וונדליזם ומניעת ביצוע מעשי לינץ' הדדים באחד האירועים שלא התרחשו כאן כבר עשרות בשנים בסדר גודל שכזה, יש מקום וצורך להעריך ולגבות את השוטרים על פעולותיהם.

תנסו להזיז את הידיים בצורה מחשידה כאשר שוטר עוצר אתכם בארה"ב. האירוע יסתיים רע אם תעשו כך. במקום שבו בכל כמה דקות נורה שוטר ברחבי ארה"ב במלחמות כנופיות פשיעה ו/או אירועי ירי והרג כאילו ואחרים, הסיקו והפנימו שהוראות החוק לרבות הוראות הפתיחה באש חייבות להשתנות על מנת לייצר הרתעה ולשמור על חיי אדם של השוטרים והאזרחים גם יחד. המצב הביטחוני בישראל אינו דומה לשום מקום אחר בעולם.

המעבר מטיפול בפשיעה אלימה לטרור הוא באלפית השניה ולעיתים הדמויות הן אותן הדמויות שעסוקות באירועים השונים. חייבים להתבצע שינויים מידיים ראשית חקיקה המרחיבה את הסמכויות של השוטרים ושינוי הוראות הפתיחה באש בכל הקשור לאירועי הפרות סדר לאומניות. במילים אחרות, בקט"ב שמיידים לעבר אזרחים / שוטרים בפנים הארץ כמוהו כמו יידוי בקט"ב בשטחים ולכן הוראות הפתיחה באש חייבות להיות זהות.

קביעת תקופות מאסר בחוק על אירועי התפרעויות, הפרות סדר אלימות כולם ערבים ויהודים אין הבדל. הזוי שייעצרו חשודים על מעשי הפס"ד לאומניים וישוחררו בו ביום. יותר מכך, במקרים בעלי תוצאות קשות כגון ניסיון לרצח, מעשי לינץ' ואירוע חלילה רצח מכוון – חובת שלילת אזרחות וגירוש. אסור לנו להיות "דמוקרטיה מתאבדת", חובתנו כמדינה נאורה לזהות את האיומים הקיומיים על אזרחינו ולפעול ללא מורא.

ברמת בניין הכוח, המשטרה נדרשת לתוכנית אסטרטגית ארוכת טווח והתאמתה למציאות העתידית. לכן, יש מקום להגדיל משמעותית את התחנות המקומיות והמרחבים. בכל תחנה יותאמו התקנים ביחס ישיר לגודל האוכלוסייה, איומי הייחוס וסוג האוכלוסייה המקומית. כך יותאמו שוטרי תנועה, סיור, בילוש, חקירות, גדודי מג"ב ועוד. ההתאמה מחויבת המציאות בתוך ערי המדינה והן באיוש, עוטף י"ם ועוטף עזה.

כוחות משמר הגבול נדרשים להיות הרבה יותר גדולים בשגרה ולא להסתמך רק על גיוס מילואים בחירום. כך שאם באירועים הנוכחים נדרשו עוד 16 פלוגות מג"ב והוסטו עוד מספר גדודים מאיוש לערי המדינה הרי, המסקנה המתבקשת מהו המינימום הנדרש לשגרה. המשטרה נדרשת להפעיל כוחות לביטחון שוטף על מנת שלאזרחים תהיה תחושת ביטחון. אם עולה קריאה בזמן אמת ואין מענה לא משנה הסיבה האזרח איבד את האמון במדינה.

בעבר העלו את הפרדת משמר הגבול כחיל מהמשטרה והפיכתו לארגון עצמאי בצמוד למשטרה הכחולה וצה"ל. אני חושב שזו הזדמנות טובה לבחון המשמעויות. 30,000 שוטרים אינם מספיקים לטפל בכ-9,000,000 אזרחים וריבוי משימות תמידי. אולי, יתכן שמשמר גבול עצמאי, כוח שיטור סמי-צבאי גדול יכול שיוכל לעשות השינוי בשגרה ובחירום. מה שבטוח אסור בתכלית האיסור להתעלם מהמציאות ולהמשיך ולהזניח את המשטרה.

לא להכנסת חיילים לביצוע משימות שיטור 
עשה נכון שר הביטחון בהחלטתו לא להכניס חיילי צה"ל למשימות שיטור בתוך הערים. שוב הניסיון לעשות מעשים בסגנון "טלאי על טלאי" מאפיינים את פעולותינו. חיילים הם מתורגלים, מחונכים ומוכוונים להילחם בסוג מסוים של לחימה ולא למשימות שיטור או טיפול באירועים מורכבים של הפס"ד בתוך המדינה. לא דומה פעילות אחת למול השנייה.

אגב, כמו שלא ניקח שוטרי משטרת ישראל ומג"בניקים להפעיל מערכות הגנה אווירית או תותחים, הרי שבהתאמה ובצדק כל אחד בתחומו ובפרופסיה שלו. לוחמי מג"ב מאומנים ומומחים בטיפול בהפרות סדר בלב אוכלוסיה, טיפול בעבריינים ובטרור מקומי. הם גם בעלי הסמכות החוקית לעשות בכך, לכן המסקנה המתבקשת היא כמו המסקנה לעיל: חיזוק והגדלה משמעותית של סדרי הכוחות במשטרה ביחס לאוכלוסייה, סוג האוכלוסייה ואיומי הייחוס באזור.

כוחות מג"ב שגוייסו במילואים נדרש שיהיו כוחות שגרה, בנוסף על הכנת סדרי כוחות נוספים לחירום. כוחות אילו עם סיום הלחימה בעזה, ראוי, נדרש וכדאי שיופנו לטיפול ביד קשה בפשיעה במגזר הערבי והיהודי כאחד וישליטו את הסדר על כנו תוך יצירת הרתעה מתאימה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית