דעה | חורים במערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל 

האירוע האחרון בו כשל יירוט טיל הנ״מ הסורי בדרום הארץ, עולה השאלה מדוע יש חורים במערך ההגנ״א הישראלי והאם מדובר בבעיות תקציב המונעות השלמת פריסת סוללות רלוונטיות 

By User:Raboe001 - selbst fotografiert DigiCam C2100UZ, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=402799

בשנים האחרונות מתרבות הכותרות בכלי התקשורת הישראלים אודות אפקטיביות מערך ההגנה האווירי הישראלי. ואכן, התעשיות הישראליות הגיעו להישגים פורצי דרך בתחום. מערך ההגנה הרב שכבתי הישראלי כולל את כיפת ברזל, שרביט קסמים, חץ-2 וחץ-3. בים, על ספינות הסער יש את מערכת ברק-8. כל אלו, לפי פרסומים גלויים, מצטרפות יחד למערך הגנה אווירית שתפקידו להגן בפני איומי טילאות מנגד. 

מתוך כל שכבות אלו, כיפת ברזל ״עובדת הכי קשה״ מול רקטות מעזה שנורות באופן תכוף לעבר יישובי ישראל. עם זאת, מערכות אחרות במערך אמורות להתמודד עם טילים בגבהים ומסלולים אחרים. כמו גם, עם טילים מדויקים שיודעים לנהג את עצמם בעת מעוף למטרה. שכבות אלו, בניגוד לכיפת ברזל, כמעט ולא נכנסות לפעולה בשל העובדה שכמעט ולא נורים לעבר ישראל טילים כאלו. 

אולם, בשנים האחרונות, הראו מספר אירועים בהם כשלו השכבות הגבוהות יותר של מערך ההגנה הישראלי. באירוע בשנת 2018 פספס מיירט שרביט קסמים טיל סורי. לפי הדיווח של הארץ דאז, הסורים שיגרו מספר טילים מסוג SS-21 והמערכת כשלה ליירטם. עברו כשלוש שנים ושוב מערך ההגנה האווירי של ישראל נכשל ביירוט טיל נ״מ סורי (S-200) ששוגר לעבר מטוסים ישראלים שחזרו מהפצצה בסוריה. הטיל התפוצץ באוויר וחלקים ממנו התפזרו בקרבת היישוב אשלים בדרום הארץ. 

ככל הנראה, מדובר במטוסים ישראלים שנכנסו לסוריה מכיוון מערב, דרך לבנון, הפציצו את המטרות, ויצאו מסוריה דרך רמת הגולן במפגש הגבולות עם ירדן, בדרכם לבסיס חיל האוויר בדרום הארץ. הטיל רדף אחרי המטוסים, הגיע לסוף הטווח והתפוצץ באוויר. על פי צה״ל, נורה אל הטיל הסורי מיירט ישראלי שהיה ידוע שאינו מתאים למתאר האיום. אך בכל זאת צה״ל ניסה - ונכשל.

לפי גורמים בצה״ל שצוטטו בעיתונות הישראלית, נבחר מיירט שאינו מתאים לאירוע. בעוד לא ידוע רשמית איזה מיירט נבחר, שרביט קסמים או חץ, מיירט החץ אינו מיועד לאיומים מסוג זה. לעומתו, שרביט קסמים, אם משוגר בגובה היעיל של המיירט, אמור לטפל בסוג איום זה. 

מדוע נבחר מיירט לא נכון? ככל הנראה, בשל מחסור במערכות של המיירט המתאים באותו אזור גיאוגרפי בו התקיים האירוע. פלוני יכול ללמוד מכך שישנם ״חורים״ במערך ההגנה האווירית הישראלי. כלומר, אין פריסה מספיקה של סוג מיירט מסוים בכל הגזרות הרלוונטיות, כך שזה יהיה זמין לכל אירוע בו הוא אמור להכנס לפעולה. ניתן להסיק מכך שייתכנו חוסרים גם בפריסה של סוגי מיירטים אחרים. 

בהנחה והמיירטים עובדים כראוי אם משוגרים בתנאים הנכונים והחורים במערך ההגנה האווירי נובעים ממחסור במערכות, אזי מדובר בבעיה פיננסית. קרי, למדינת ישראל אין מספיק כסף לרכוש מערכות יירוט מהסוגים השונים כך שיושג כיסוי הרמטי של שמי מדינת ישראל. 

מצב זה מעלה שאלות ללא תשובה. ארה״ב נותנת כל שנה, למשך עשור, כחצי מיליארד דולר לטובת פיתוח והצטיידות במערכות הגנה אווירית. סכום זה הינו חלק מהסכם סיוע החוץ בסך 38 מיליארדי דולרים לעשור. אלו דולרים בהם יכולה מדינת ישראל לרכוש מוצרים בארה״ב. חלקו יכול ללכת על המרת דולרים לשקלים לטובת עבודה בתעשיות בישראל. 

בארה״ב חברת רייתאון יודעת לייצר, לפחות לפי פרסומים גלויים, את המיירטים של כיפת ברזל ושרביט קסמים. המטרה היא להתאים אותם למשגר הפטריוט ולשווקם בעולם תחת המותג של רייתאון. (ועל הדרך להרוג תחרות מצד רפאל, אבל זה למאמר אחר). בכל אופן, אם רייתאון מייצרת את המיירטים של רפאל, עולה השאלה מדוע לא משתמשים בסיוע החוץ הייעודי להשלמת החוסרים במערכת זו, אם קיימים.  

חברת בואינג, גם היא חברה אמריקאית, שותפה לפיתוח מערכת החץ וגם כאן, עולה שאלה דומה, מדוע לא משתמשים בכסף האמריקאי להשלמת פערי פריסה של החץ-2, באם קיימים כאלו. החץ-3 לא נועד ליירוט טיל נ״מ סורי. 

אין ספק כי האירוע האחרון ממחיש יותר מכל שלצד הצהרות מערכת הביטחוןֿ על ניסויים מוצלחים במערכות, בפועל, בשני אירועים לפחות בשלוש השנים האחרונות, כשל מערך ההגנה האווירי הישראלי ביירוט טילים מסוריה. הסיבה יכולה להיות קשורה למיירט עצמו, למפעיל (חיל האוויר) או לעובדה שפשוט אין פריסה מספיקה של מיירטים. 

בכל אופן, אירועים אלו גורמים לפלוני לחשוב מה יקרה אם האיראנים יממשו את האיומים שלהם וישגרו מטחי טילים מדויקים לעבר ישראל. לזה יש להוסיף גם את האיומים מצד חיזבאללה, שאולי מחזיק גם הוא בטילים מדויקים תוצרת איראן. אם יגיעו מטחים משני כיוונים אלו, של טילים מדויקים, כיצד יתפקד אז מערך ההגנה האווירי של ישראל אם לא יסגרו עד אז את החורים הקיימים היום? זו שאלה פתוחה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית