דיווח: הניסוי הרקטי של תומר בוצע בקרבת בסיס סודי של חיל האוויר  

אם בישראל, אז בישראל, המדינה בחרה לעשות ניסויים במנועים רקטים ליד בסיס סודי. וכך יצא, שניסוי שגרתי, ממנו נעשים מספר בשנה, נחשף לציבור במקרה, וחשף בהמשך שרשרת המידע בסיס סודי של חיל האוויר

אזור הניסוי הרקטי בבסיס הצבאי הסודי

Image credit: Planet Labs, Inc. cc by-sa-nc 4.0
 

הניסוי הרקטי של חברת תומר, עליו דיווחנו לפני מספר ימים, חשף בסיס סודי של חיל האוויר, כך לפי דיווח של חוקר אמריקאי בשם ג'פרי לואיס. מדוע? מכיוון שבעת מכירת תעש לאלביט, נולדה חברת תומר (לשעבר מפעל גבעון) והמדינה הייתה צריכה להקצות לה שטח לניסויים. חברת תומר מייצרת ומפתחת מנועים לטילים, רקטות ומשגרי לווינים של מדינת ישראל. 

ואם בישראל, אז בישראל, המדינה בחרה לעשות ניסויים במנועים רקטים ליד בסיס סודי. וכך יצא, שניסוי שגרתי, ממנו נעשים מספר בשנה, נחשף לציבור במקרה, וחשף בהמשך שרשרת המידע בסיס סודי של חיל האוויר. על פי מקורות זרים הבסיס ידוע בשם ״כנף-2״ ונחשב לבסיס טילי הקרקע-קרקע ארוכי הטווח שישראל מעולם לא הודתה בקיומם באופן פומבי.

בעקבות הניסוי, כותב לואיס, חוקר במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים, מאמר מפורט ובו הוא מציין את תפקידו של הבסיס המדובר השוכן קרוב ליישוב שדות מיכה.  לואיס גם מביא תמונות לווין עדכניות של הניסוי והבסיס. 

הבסיס, דרך אגב, מכונה במסמכים הרשמיים שפורסמו בעת מכירת תעש לאלביט (החלטה מספר מח/2 של ועדת השרים לענייני הפרטה מיום 23.12.2013) כבסיס ״מתחם שטח אש 209״. המשתרע על שטח של 12,550 דונמים במועצה האזורית מטה יהודה. השטח הוקצה למשרד הביטחון על ידי רמ״י, כך לפי המסמכים. משרד הביטחון מעניק לתומר זכות שימוש בשטח זה. לבסיס זה אין קשר לאלביט. גם אין קשר בין תומר לאלביט פרט לעובדה ששתי החברות יושבות באותו מתחם במועצה האזורית גזר. 

גם THE ECONOMIC TIMES כותב כי צילומי לוויין של PLANET LABS שפרסמה סוכנות הידיעות AP מוכיחים שהפיצוץ אירע בעת ניסוי מנוע רקטה של מפעל המנועים תומר, המייצר מנועי טילים. משרד הביטחון סירב להשיב לשאלות AP בנושא. העיתון  מוסיף כי בחודש פברואר הודיעו ישראל וארה"ב כי החלו לפתח דור חדש של טילי חץ, חץ-4, שיחליפו את טילי חץ-2. 

מומחים בכתב העת ג'יינס מסרו כי שדות מיכה הוא בסיסם של הטילים הבליסטיים 'יריחו', שהם בעלי יכולת לשאת נשק גרעיני, עובדות שישראל לא מכחישה ולא מאשרת את קיומן, כחלק ממדיניות העמימות שהיא נוקטת בנושאים אלו, כותב THE ECONOMIC TIMES. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית