לראשונה בפיקוד צפון: טקס הענקת פרס ״כוכב הצפון״

'מגן כוכב הצפון' הוענק לשריונאי גדוד 75, חטיבה 7, על פעילות מבצעית ב"תקופת התראה" מול חיזבאללה בגבול לבנון

מרכבה 4. צילום: דובר צה״ל

במשך כששה שבועות היו לוחמי גדוד 75, גדוד 'רומח', חטיבה 7, בכוננות מלאה. 24 שעות ביממה, בתעסוקה מבצעית מלאה, בסיורים מורכבים בחזית הצפון מול לבנון, מפעילים את טנקי מרכבה 4 שלהם בתוואי של כאילו מלחמה ובתנאי אמת. 

'תקופת התראה' קוראים לתקופה הזאת, ועל ביצוע למופת של מגוון גדול של משימות מורכבות זכה הגדוד לקבל את "מגן כוכב הצפון" מידי מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם. המגן המיוחד הוענק "לאנשים שתרמו לעשייה המבצעית, מנעו הישגים לאויב, שמרו על ביטחונם של תושבי הצפון ועיצבו את המציאות הביטחונית בזירת הפיקוד", כך לשון ההסבר ל'מגן כוכב הצפון'. 

תקופת ההתראה היא שילוב של פעילות אמת מבצעית מול גבול עוין ואימונים. ללוחמי הגדוד ברור שחיזבאללה מעוניין לבצע ירי נ"ט אל טנקי גדוד 75. פלוגות הגדוד מתייצבות מול גבול לבנון, הצבא סוגר את המרחב וגדוד הטנקים, בודד בשטח, מקיים פטרולים במובלעות, שהם שטח בינלאומי מעבר לגדר. פלוגות הטנקים מצויידות בציוד ואמל"ח מיוחדים, הרק"ם נע בתוך המובלעת, כאשר המפקדים והשריונאים חייבים כל הזמן לנהוג כאילו הם נתונים לאיום אמיתי של אש נ"ט מעברו השני של הגבול.

קמב"צ גדוד 75 הוא סגן ניר בנימין, אחד המפקדים שניהל את 'תקופת ההתראה' בזירת הצפון: "זו הפעם הראשונה שהגדוד ביצע פעילות מהסוג הזה, שהיא פעילות איכותית, דורשת הכנה קפדנית, הרבה תדריכים ותחקירים, ירידה לפרטים ופעילות תוך כדי תחושת מתח. אתה נע בטנק שלך בתוך מובלעת, מול החיזבאללה", הוא מספר לישראל דפנס. 

"בזמן התנועה חייב כל איש צוות בכל אחד מהטנקים לשמור על ערנות גבוהה. איום והתראות ירי נ"ט קיימים כל זמן התנועה, ולכן חייבים לשמור על כוננות גבוהה ועל מקצוענות בתפקידי צוות הטנק. אין מקום לטעויות. נכון שאנחנו לא פתחנו באש, אבל ההוראות ברורות, וכל איש צוות יודע מתי יהיה עליו לפתוח באש, ובסיור כזה זה עלול לקרות בהתראה קצרה מאוד".

גדוד 'רומח' מפעיל את כלי הרק"ם המשוכלל ביותר בצה"ל. לטנק יש מערכת ירי משוכללות מבוססות טכנולוגיות מתקדמות. הטנק מוגן על ידי מערכת ההגנה האקטיבית  'מעיל רוח'. ארבעה אנשי הצוות בטנק מרכבה 4 שולטים בטנק באמצעות הגרסה המעודכנת של  מערכת צי"ד 750. סגן ניר בנימין מסביר: "הגדוד עבר הסבה למערכת החדישה שהיא מבצעית בחטיבה 7. זה מאפשר סגירת מעגלי אש מהירה, שליטה על הירי, זו מערכת נוחה לשימוש, מופעלת במשולב בידי שלושה אנשי צוות, מפקד הטנק, התותחן והטען". 

מערכת צי"ד  750 מוגדרת קפיצת מדרגה טכנולוגית בשריון, והיא מייחודית בשריון בעולם. כל מט"ק רואה את כל המידע הרלוונטי הדרוש לו, כולל זיהוי אויב והשמדתו, תנועה בנתיב ההתקדמות וקבלת תמונת מצב של כוחותינו. התותחן בטנק מסתכל במסך מגע (TOUCH) שמולו, מזהה אויב, לוחץ על המסך והתוחח יורה למטרה. 

קמב"צ הגדוד מציין כי תקופת ההתראה משפרת את המקצוענות של צוותי הטנקים ונותנת להם, כולם לוחמים סדירים, תחושה של מבצעיות תוך איום אמיתי. "לא תרגיל, אלא חלק ממבצע אמיתי", אומר סגן ניר. לוחמי הפלוגות משרתים כבר כשנתיים בחטיבה, ומאחוריהם כשמונה חודשי אימונים רציניים. לקמב"צ הגדוד אין ספק כי מדובר בלוחמים ובמפקדים הטובים מיותר, המכירים היטב את טנקים שלהם. על כך הם זכו לקבל את 'מגן כוכב הצפון' מידי אלוף הפיקוד. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית