"גיאוגרפיה מזויפת": חוקרים הצליחו לזייף תמונות לווין באמצעות בינה מלאכותית 

"ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, מחקר זה נועד לעודד הבנה הוליסטית יותר של נתונים גיאוגרפיים ומידע, כך שנוכל להתמודד עם שאלת המהימנות של תמונות לוויין״, כותבים החוקרים 

What may appear to be an image of Tacoma is, in fact, a simulated one, created by transferring visual patterns of Beijing onto a map of a real Tacoma neighborhood.Zhao et al., 2021, Cartography and Geographic Information Science

מחקר חדש שהובילה אוניברסיטת וושינגטון מכונה "זיוף מיקום". התמונות - שנוצרו על ידי אנשים שונים, למטרות שונות - מזויפות אך נראות כמו תמונות אמיתיות של מקומות אמיתיים. עם טכנולוגיות ה- AI המתוחכמות יותר הקיימות כיום, החוקרים מזהירים כי "גיאוגרפיה מזויפת" כזו עשויה להפוך לבעיה הולכת וגוברת.

באמצעות תמונות לווין של שלוש ערים ובהסתמך על שיטות המשמשות למניפולציה על קבצי וידיאו ושמע, צוות חוקרים יצא לזהות דרכים חדשות לאיתור תמונות לוויין מזויפות, להזהיר מפני הסכנות שבנתונים גיאו-מרחביים מזויפים ולקרוא למערכת של בדיקת עובדות גיאוגרפיות.

"זה לא רק פוטושופ. זה גורם לנתונים להראות מציאותיים", אמר בו ג'או, עוזר פרופסור לגיאוגרפיה ב- UW והמחבר הראשי של המחקר, שפורסם ב -21 באפריל בכתב העת Cartography and Geographic Information Science. "הטכניקות כבר שם. אנחנו רק מנסים לחשוף את האפשרות להשתמש באותן טכניקות, ואת הצורך בפיתוח אסטרטגיית התמודדות עבורה.״ 

בעבר, נעשה שימוש בזיוף מידע גיאוגרפי למטרות שונות. המונח "עיירות נייר" מתאר ערים מזויפות, הרים, נהרות או תכונות אחרות המוצגות על גבי המפה כדי למנוע הפרת זכויות יוצרים. בקצה הקליל יותר של הספקטרום, מפת דרכים רשמית של משרד התחבורה במישיגן בשנות השבעים כללה את הערים הבדיוניות "ביטוסו ו"גובלו".

בשנת 2019, מנהל הסוכנות הלאומית למודיעין גיאו-מרחבי (NGA) בארה״ב, הארגון המופקד על אספקת מפות וניתוח תמונות לוויין עבור משרד ההגנה האמריקני, רמז שתמונות לווין המטופלות על ידי AI יכולות להיות איום חמור לביטחון המדינה. כך לפי הפרסום. 

"ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, מחקר זה נועד לעודד הבנה הוליסטית יותר של נתונים גיאוגרפיים ומידע, כך שנוכל להתמודד עם שאלת המהימנות המוחלטת של תמונות לוויין או נתונים גיאו-מרחביים אחרים", אמר ג'או. "אנו רוצים לפתח חשיבה מוכוונת יותר בעתיד על מנת לנקוט באמצעי נגד כגון בדיקת עובדות במידת הצורך."

עבור שירותי ממשלה ושירותי ביטחון הנסמכים על תמונות מלווינים מסחריים (כאלו שאינם מופעלים בידי המשתמש עצמו), מדובר בתופעה שיכולה להפריע לפעילות שגרתית או מבצעית. כמו גם, זיוף תמונות לווין יכול לשמש לצורך מלחמת מידע באמצעי המדיה הבילאומיים אם רוצים להאשים מדינה מסוימת בפשעי מלחמה למשל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית