ארה״ב משיתה סנקציות נוספות על בלארוס

זאת בשל הפרת זכויות האדם המתרחשת במדינה מאז הבחירות לנשיאות בקיץ האחרון, המוקעות כמזויפות, בהן ניצח שוב הרודן לוקשנקו. בלינקן: ״דיכוי אלים של העם הבלארוסי״

הפגנה במינסק, בירת בלארוס, בחודש נובמבר האחרון. צילום: REUTERS/Stringer

מחלקת המסחר האמריקנית שללה אתמול (ב׳) את הרישיון הכללי שניתן מדי שנה לעסקאות מסחר עם תשע חברות פטרו-כימיות ממשלתיות של בלארוס, זאת בשל הפרות זכויות האדם המתרחשות במדינה מאז הבחירות לנשיאות בקיץ האחרון, שביצרו את שלטונו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו.

החברות עליהן מושתות הסנקציות כוללות את בית המסחר בנפט, התאגיד הממשלתי הבלארוסי לנפט ולכימיה, חברת הצבע ״לקוקרסקה״, מזקקת הנפט ״נפטן״ ועוד. ״פעולה זו של מחלקת המסחר היא תוצאה נוספת של ההתעלמות הבוטה של הרשויות בבלארוס מזכויות אדם, וכשלונה של בלארוס במילוי התחייבויותיה על פי החוק הבינלאומי לזכויות אדם״, מסר מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן.

 תשע החברות המדוברות היו תחת סנקציות של מחלקת המסחר, שהגבילו את העסקאות המותרות עם ישויות אמריקניות, עד לשנת 2015, ומאז חודש הרישיון הכללי על בסיס שנתי ״בזכות התקדמות ניכרת בנושא זכויות אדם, במיוחד שחרור כל האסירים הפוליטיים באותו זמן״, הוסיף בלינקן. ״ואולם, כתוצאה מהדיכוי הממשלתי סביב הבחירות המזויפות לנשיאות באוגוסט 2020 ולאחר מכן, יש כיום יותר מ-340 אסירים פוליטיים בבלארוס.

״לנוכח ההידרדרות החדה במצב זכויות האדם, ממשלת ארה״ב קבעה כי הארכה נוספת לא תואמת את חוק הדמוקרטיה בבלארוס ולא את הערכים האמריקניים. תשעת המפעלים המצויים בבעלות המדינה מממנים את משטר לוקשנקו ותומכים בו, מה שמאפשר דיכוי אלים של העם הבלארוסי ודחייה חוזרת ונשנית של שלטון החוק״.

אלכסנדר לוקשנקו, המכונה ״הדיקטטור האחרון של אירופה״, שולט בבלארוס ביד ברזל מאז 1994. מאז ה-9 באוגוסט, כאשר נבחר שוב לנשיאות ברוב של למעלה מ-80% מהקולות, התקיימו אינספור הפגנות המוניות ומחאות אלימות להדחתו, ועשרות אלפי אנשים נעצרו על ידי כוחות הביטחון. המדינה כבר מצויה תחת סנקציות שונות של ארה״ב והאיחוד האירופי  - שהגיש בשבוע שעבר הצעה להגברתן. לוקשנקו טוען כי לא היה כל זיוף בתהליך או בתוצאות הבחירות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית