סוריה: נצחון אסד בבחירות ידוע מראש

הבחירות, המתקיימות בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו״ם שקבעה כי יהיה להן תוקף רק לאחר כינון חוקה חדש, כבר מוקעות כמזויפות – כמו הקודמות, בהן גרף הנשיא כמעט 90% מהקולות

בשאר אסד, ארכיון. צילום: SANA/Handout via REUTERS

הפרלמנט הסורי הודיע השבוע כי המדינה תקיים בחירות לנשיאות ב-26 במאי. החל מהיום, תיפתח ההרשמה למועמדים. בבחירות הקודמות במדינה שהתקיימו בשנת 2014, גרף אסד – ששולט במדינה מאז מותו של אביו בשנת 2000 – כמעט 90% מהקולות, מה שעורר ביקורת בינלאומית לגבי הונאה.

אתר ״אל ג׳זירה״ מדווח, כי יש להניח שהבחירות יסתיימו בניצחונו שוב של הנשיא המכהן, בשאר אל-אסד. על המועמדים להיות תושבי סוריה בעשר השנים הקרובות לפחות, מה שפוסל מהתמודדות גולים בולטים שנלחמו נגד משפחת אסד, וכן לזכות לפחות ל-35 קולות תומכים מקרב חברי הפרלמנט, הנשלט על ידי מפלגת הבעת׳ של אסד. ובכל מקרה, כל מועמד אחר ירוץ לתפקיד למראית עין.

״אסד מנסה לחנוק לאט לאט את התהליך המדיני בעודו שולט על מדינה מחורבת״, צייץ בתגובה בטוויטר האדי אלבחרה, היו״ר המשותף של ועדת החוקה הסורית ולשעבר נשיא קואליציית האופוזיציה (הקואליציה הלאומית הסורית). ״טקטיקות אלה לא יפתרו את המשבר הסורי, לא יצליחו להחזיר את הפליטים לבתיהם, ולא יצליחו להשיג ביטחון ויציבות ברי קיימא״.

אלבחרה הוסיף, כי הפתרון היחיד הוא אימוץ החלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו״ם משנת 2015, הקוראת לסיום הלחימה במדינה. ״ההחלטה קוראת להליך פוליטי המורכב משלושה אלמנטים חיוניים: ממשלת מעבר, חוקה חדשה, ובחירות חופשיות והוגנות. מטרת המשטר ברורה: לעכב את פעילות ועדת החוקה מספיק זמן כדי שאסד יקיים בחירות בלתי חוקיות תחת החוקה הנוכחית וינצח בהן, תוך הפרה ברורה של החלטת האו״ם״.

על פי חוקת המדינה משנת 2012, נשיא יכול לכהן למשך שתי קדנציות, שבע שנים האחת – מלבד יוצא הדופן של בחירות 2014. כעת חלפו שבע שנים מאז אותן בחירות, אבל קשה להאמין שאסד יוותר על השלטון מרצונו בעוד שבע שנים. בג׳נבה נערכו כבר חמישה סבבי שיחות עקרים של ועדת החוקה, שהוקמה בשנת 2019 בתמיכת האו״ם וכוללת את נציגיו בנוסף לנציגי אסד והמורדים.  

״אל תלכו שולל. הבחירות הללו לא יהיו חופשיות ולא הוגנות. הן לא יעניקו לגיטימציה למשטר אסד״, אמרה בחודש שעבר שגרירת ארה״ב באו״ם, לינדה תומס-גרינפילד, עם היוודע הכוונה לקיים בחירות בקיץ. ״הבחירות אינן עומדות בקריטריונים של החלטה 2254, כיוון שאינן מפוקחות על ידי האו״ם או נערכות על פי חוקה חדשה״.   

כ-400 אלף איש (מספרים ידועים) איבדו את חייהם במהלך מלחמת האזרחים המשתוללת במדינה כבר עשור שלם, ועל פי הערכות – למעלה ממחצית האזרחים הסורים נעקרו מבתיהם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית