סוגרת על סין: ארה״ב מהדקת קשרים דיפלומטיים עם טאיוואן

מחלקת המדינה פרסמה הנחיות חדשות עבור הסגל הדיפלומטי ש״מדגישות כי טאיוואן היא דמוקרטיה תוססת ושותפה ביטחונית וכלכלית חשובה״. מזכיר המדינה: לארה״ב מחויבות רצינית להגן על טאיוואן

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. צילום: State Department photo by Ron Przysucha/Public Domain

בצל המתיחות הצבאית הגוברת מול סין, פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית בשבוע שעבר הנחיות חדשות עבור הסגל הדיפלומטי, המשקפות את התהדקות היחסים עם טאיוואן. ״ההנחיות מדגישות כי טאיוואן היא דמוקרטיה תוססת ושותפה ביטחונית וכלכלית חשובה, המהווה גם כוח חיובי עבור הקהילה הבינלאומית״, נכתב בהודעה הרשמית.

ארה״ב אינה מכירה דה-יורה בטאיוואן כמדינה עצמאית והיחסים בין המדינות הנם בלתי פורמליים בהגדרתם, זאת בעקבות כינון היחסים הדיפלומטיים בין וושינגטון לבייג׳ינג בשנת 1979. עם זאת, היחסים עם טאיפיי כיום הנם ברמה גבוהה ובעלי בסיס רשמי. ה״מכון האמריקני בטאיוואן״ מהווה שגרירות דה-פקטו, וושינגטון מספקת לאי תמיכה צבאית ודיפלומטית. ארה״ב אינה מכירה רשמית בתביעת הריבונות הסינית על טאיוואן (מדיניות ״סין אחת״), אך מכירה בכך שזוהי העמדה הסינית. 

״ההנחיות החדשות הופכות את המגעים עם טאיוואן לחופשיים יותר, באופן העולה בקנה אחד עם יחסינו הבלתי רשמיים, ומספקים בהירות ברשות המבצעת לגבי יישום מדיניות ׳סין אחת׳״, נכתב בהודעה. ההנחיות עצמן לא פורסמו, אך אתר The Hill מדווח כי מקור במחלקת המדינה אישר כי מדובר בפגישות עבודה שיתקיימו בבניינים פדרליים ובנציגויות כלכלה ותרבות של שני הצדדים.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לפעילותה של סין באזור טאיוואן בראיון שהעניק אתמול (א׳) ל״פגוש את העיתונות״ ברשת NBC. ״מה שראינו, ומה שמדאיג אותנו באמת, הוא הפעולות האגרסיביות הגוברות של הממשלה בבייג׳ינג המופנות כלפי טאיוואן, המגבירות את המתיחות במצר״.

המזכיר לא השיב ישירות לשאלה האם ארה״ב תגיב ישירות לפעולה סינית באי, אך ענה כי על פי חוק, ״יש לנו מחויבות רצינית לכך שטאיוואן תוכל להגן על עצמה, ולשלום ולביטחון באזור. זו תהיה טעות רצינית לנסות לשנות את הסטטוס קוו באזור בכוח הזרוע״. בשבוע שעבר עברה המשחתת האמריקנית ״ג׳ון מקיין״ במצר טאיוואן, במה שארה״ב התייחסה אליו כאל ״מעבר שגרתי״. בתגובה, האשימה בייג׳ינג את וושינגטון בליבוי המתיחות האזורית.

בשבת האחרונה פרסם האתר Taiwan News כי עד לשנת 2022 תקבל טאיפיי מארה״ב את כל 400 טילי הג׳אוולין (טיל נגד טנקים מתקדם) שרכשה, בסך של 111 מיליון דולר. היא מתעתדת לפרוס אותם באזור טאיפיי, בדרום, ובאיים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית