חיילים וקצינים משחזרים בגילוי לב את חוויותיהם ממלחמת יום הכיפורים

בשדה הקרב של הזיכרון , חלם ומימש עפר פרעם, מחבר תומר לויסמן, ערך פרופ' יגאל שוורץ, הוצאת דביר, 2020

חיילים וקצינים משחזרים בגילוי לב את חוויותיהם ממלחמת יום הכיפורים

באדיבות הוצאת דביר

במהלך השנים כתבו רבים על המלחמה, מפקדים בכירים פרסמו זיכרונות, ובעיקר מלחמות יום הכיפורים ולבנון הניבו שלל ספרים מסוגים שונים שנכתבו ע"י חוקרים צבאיים ואזרחים, היסטוריונים, עיתונאים ואחרים.

לאחרונה התפרסם מיזם חדש, "בשדה הקרב של הזיכרון", קובץ של עדויות של חמישים ושלושה חיילים וקצינים, המשחזרים בגילוי לב את חוויותיהם ממלחמת יום הכיפורים. מדובר באנשים שרובם הצליחו: מנכ"לים, ממציאים,  בכירים בצה"ל, פוליטיקאים, יזמים, אנשי אקדמיה ועוד. אין זה ספר מלחמה , אלא סוגה חדשה של ספרות  המשלבת סיפור מלחמה כרקע עם התמודדות נפשית וגופנית של הלוחם והכל בפרספקטיבה של כמעט 50 שנה. 

זה ספר של חיילים. כל הסיפורים כתובים מנקודת מבט של אנשים צעירים שנכנסו זוטרים לקרב, רובם אנשי צוות טנק, אך גם מספר מ"פים ומג"דים. היום הם בני 70 שבגרו וחוו הרבה.  הם יודעים לספר על החשוב באמת, מה שנחרט ונשאר עם השנים.

הספר משופע בסיפור הלחימה מזוויות מאד אישיות ואנושיות. כולל הצגת דילמות של קרב : ה'תחרות' בין דבקות במשימה לפינוי פצועים; מה על מפקד לומר לחייליו כשהוא יודע שהקרב אבוד, אפסה תקוותם לשרוד; חיילים נשלחו להציל חבר ונהרגו - האם הקורבן היה מוצדק; הקריסה הכואבת של האמון במנהיגות; הכעס על ההפקרה בזירות הקרב השונות, והחרדה, החרדה האיומה שכל המפעל הציוני יורד לטמיון.

ספר מעניין ומיוחד לאנשי צבא ותיקים וצעירים ללימוד לקחי קרבות וגם סיפורים אנושיים מרגשים לקהל רחב, צעיר ומנוסה.