איראן: השיחות בווינה היו ״קונסטרוקטיביות״, יתחדשו בשישי

הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין האיראני באמצעות מו״מ עקיף בין טהרן לוושינגטון נפתחו אתמול בווינה. ״זהו צעד מבורך״, אמר מזכיר המדינה האמריקני, אך גם ציין כי הוא צופה מו״מ קשה

הועדה המשותפת של הסכם הגרעין האיראני, אתמול (ג׳) בווינה. צילום: Handout via REUTERS

״השיחות בווינה היו קונסטרוקטיביות, הפגישה הבאה תתקיים ביום שישי״, כך סיכם אתמול (ג׳) סגן שר החוץ האיראני הממונה על שיחות הגרעין, עבאס ארקצ׳י, את היום הראשון למגעים בין איראן למעצמות החתומות על ההסכם. עם זאת, אמר גם כי מדינתו דחתה הצעה להפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20% בתמורה להפשרת כספים בסך כמיליארד דולר שנחסמו בשל הסנקציות האמריקניות במדינות צד ג׳.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי במסגרת הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין, סיכמו איראן והמעצמות על הקמת קבוצות עבודה שידונו באפשרויות השונות להסרת סנקציות מצד ארה״ב, ובחזרה לכללי ההסכם מצד איראן. השיחות בין טהרן וושינגטון אינן מתבצעות באופן ישיר, אלא בתיווך דיפלומטים אירופאים, הנעים בין שני מלונות סמוכים בבירה האוסטרית. על פי דיווחים, לאחר החלקים ה״טכניים״ של אתמול, ביום שישי צפויים הצדדים לדון במהלכים ספציפיים.

בשל פרישתה של ארה״ב מהסכם הגרעין בשנת 2018, השיחות שנערכו אתמול כללו פגישה של הצדדים שנותרו כחלק מהעסקה המקורית משנת 2015: איראן, בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה, במסגרת קבוצה הקרויה ״הועדה המשותפת״, בראשות האיחוד האירופי. ״יש אחדות ושאיפה להליך דיפלומטי משותף״, צייץ בטוויטר הדיפלומט האירופי הבכיר אנריקה מורה, המתאם את השיחות מטעם האיחוד.

״זהו צעד מבורך, צעד בונה, בעל פוטנציאל״, אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, בתגובה לפגישות שנערכו אתמול, אך גם ציין שוב כי הוא צופה שהשיחות יהיו קשות. רוברט מאלי, השליח האמריקני לענייני איראן, ציין כי ״מדובר בצעד ראשון בתהליך ארוך וקשה במטרה להחזיר את שתי המדינות להסכם. זה יכלול דיונים בנוגע לזיהוי הצעדים שעל ארה״ב לנקוט, ושעל איראן לנקוט – מכיוון שהם נסוגים יותר ויותר מההתחייבויות שלהם״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית